به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۷:۵۵
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۳۵۶۶۸
متجاوز متجاوز است چه روس باشد چه غرب

چرا باید اشغال نظامي کریمه اکراین را محکوم بكنیم؟

چرا باید اشغال نظامي کریمه اکراین را محکوم بكنیم؟
حسن فاتحي

گروه سياسي: ژنرال پاسکویچ فرمانده نیروهای تزارروسیه دردوره دوم جنگهای ایران و روس بود، همان ژنرالی که در سال 1826میلادی (1204 شمسی) درجنگ گنجه نیروهای عباس میرزا را در هم شکست و تا آذربایجان خودمان پیشروی نمود و درسال 1828 با اشغال اردبیل کتاب‌های نفیس آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی را به سن پترزبورگ فرستاد و در همان سال قرارداد ترکمنچای را بر ایران تحمیل نمود (1اسفند 1206 هجری شمسی)، که عطف به قرارداد ننگین گلستان که در جریان جنگ اول ایران و روس‌ها، ولایات گسترده ای از ایران جدا شده بود، در دوره دوم جنگ‌ها نیز قرارداد ننگینی برملت ایران تحمیل شد.

ایوان پاسکویچ زاده شهر پولتاوا درشرق اکراین، که از عمر 74ساله خود به مدت 56 سال (از1800 م که به ارتش پیوست تا 1856 م تاریخ وفاتش ) از فرمانده‌هان ارشد تزار روس بوده است. تقریبا" درغالب جنگ‌های که شرکت داشته است پیروز میدان بوده است منهای جنگ کریمه (1854م تا 1856م) که شکست خفت‌باری را از اتحاد عثمانی‌ها با دول فرانسه و بریتانیا متقبل شدند و تاسال 1871م(تاریخ نقض قرارداد) تزار روسیه از حق تشکیل نیروی دریایی یا زرادخانه نظامی در کناره دریای‌ سیاه محروم بود، ضمن اینکه تزار روسیه متعهد شده بود استقلال و تمامیت ارضی امپراطوری عثمانی را محترم بشمارد.

از جنگ کریمه درسال 1854 م تا بحران کریمه (2014م) قریب 160 سال مي‌گذرد ولی هر دو بحران یک ویژه‌گی مشترک داشته‌اند. درجنگ کریمه سال 1854م تزارروسیه بدون توجه به منافع غربی‌های آن زمان یعنی فرانسه و بریتانیا به ناوگان خود دستور داد تا ناوگان عثمانی در دریای سیاه را نابود نماید که عطف این جنگ نیکلای اول تزار روسیه ایالت‌های رومانیایی امپراطوری عثمانی را تصرف کرده بود که بعد شکست درجنگ کریمه شرایط عوض شد و در بحران کنونی کریمه نیز، پوتین دستور اشغال کریمه را داده است.

حال عطف این مقدمه تاریخی، سوال مهمی که در افکارعمومی جامعه ما ایجاد شده است این است که چرا باید وزارت خارجه جمهوری اسلامی در اسرع وقت بدون هیچ ملاحظه‌ای دخالت روس‌ها در کریمه را محکوم نماید؟

الف- اولا" بهانه دخالت روس‌ها در بحران کریمه عطف به دخالت روس‌ها در اوستیای جنوبی در گرجستان، بر مبنای هیچ قانون بین‌المللی نمی‌باشد و رویای احیای امپراطوری تزار نوین روسیه توسط پوتین، به دلایل زیر حاکمیت سرزمینی همسایگانش را نیز تهدید مي‌نماید که آقای پوتین به بهانه روس گرایی برخی ملیت‌ها به کشورهای مستقل همسایه خود حمله ور شود.

اگر در اوستیای جنوبی در گرجستان و یا کریمه در اکراین به بهانه حمایت از روس‌تبارها بدان سرزمین‌ها لشگرکشی نموده است، هیچ بعید هم نخواهد بود که فردای دیگر  با توجه به درخواست مداخله شعاع السلطنه‌هاي ایران خودمان به ایران ما هم لشکرکشی نماید که گواهی تاریخ به دخالت روسها عطف ماجراجوئی‌ها‌ي ملک منصور شعاع السلطنه فرزند ذکور دوم مظفرالدین شاه صحه مي‌گذارد که در جهت نپرداختن مالیات به دولت مشروطه ایران پرچم روسیه را بر اماکن و دارائی‌های خود نصب نمود تا بهانه به دست روس‌ها بدهد که با انقلابیون مشروطه تسويه‌حساب کند.

ب- ثانيا" خط مشی انقلاب اسلامی ما بر دفاع ازحقوق مشروع ملل مسلمان جهان استوار مي‌باشد و تکلیف مسلمانی ما بر همنوایی با مسلمانان کریمه که 12 درصد جمعیت کریمه را تشکیل مي‌دهند صحه مي‌گذارد، همچنانکه حمایت معنوی از حقوق مسلمانان در فلسطین اشغالی وظیفه ماست، حمایت از حقوق مسلمانان کریمه نیز وظیفه ملی اسلامی ما مي‌باشد.

ج- عدم محکومیت دخالت روسیه در کریمه به بهانه نژاد روسی اکثریت مردم کریمه، این بدعت تاریخی را بنیان خواهد گذاشت که فردایی دیگر قدرت‌های بزرگ به بهانه‌هاي نژادی و یا سیاسی مسخره در ممالک دیگر دخالت نمایند. مخلص کلام اینکه: متجاوز متجاوز است چه روس‌هایی باشند که در حال حاضر رویکرد مشترکی با ما در پاره‌ای از مسائل جهانی دارند و چه غربیهایی باشند که درحال حاضر با ما تفاوت دیدگاه دارند.

امید خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۰:۱۱
حافظه تاریخی ملت ایران بشدت از روس متنفر است. این حافظه هیچ وقت پاک نخواهد شد هر چند حاکمانی به زور بخواهند نقش دشمنان را عوض کنند. ما نیز اگر بخواهیم از تاریخ عبرت نگیریم بازهم قافیه را خواهیم باخت (212709)
سلیمانی بافقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۳:۱۱
روسیه خدمات متعددی به ما داشته است .ما باید در کنار روسیه بایستیم. (212766)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۵:۲۴
ما مدتهاست که قافیه را باخته ایم بیدار شید لطفا (212788)
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۲۳:۳۰
اگر از منظر اخلاق به سیاست نگاه کنیم می توان گفت: نه روسیه و نه کشورهای غربی صداقت ندارند ودر پی سلطه طلبی خود هستند...!در اوکراین سران مخالفان با میانجیگری کشورهای غربی به توافق با یانوکوویچ برای برگزاری انتخابات پیش از موعد رسیدند, اما خودشان این توافق را شاید در کمتر 2 روز زیر پا گذاشتند و به اماکن دولتی حمله کردند و برشدت بحران افزودند...!ستم ,تجاوز, عهد شکنی و نقض حقوق بشر از سوی هر کس و در هر جای جهان صورت گیرد, باید محکوم شود; چه روسیه باشد,چه امریکا و کشورهای غربی و چه کشورهای اسلامی !؟ (212901)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۰:۴۸
روزی ما خاک کشورمان را پس می گیریم و تسویه حسابی تاریخی با روس ها خواهیم کرد. آذربایجان. گرجستان. ایروان. نخجوان. ترکمنستان.تاجیکستان.سمرقند و بخارا.آریانا و ... (212722)
جواد شمسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۳:۴۴
این کشورها اکنون مستقل اند. چه جوری پس بگیریم؟؟؟ (212771)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۳:۵۷
عزیز!خاک کشورمان پیشکش رژیم حقوقی دریای خزر را که دکتر بگم بگم نژاد مجری خفت بار واگذاری آن بود را اگر اصلاح کنیم هنر کرده ایم.تسویه حساب تاریخی هم آسان نیست.لا اقل با این سیاستمداران وبااین شرایط امکانش ممتنع است.حضور عزتمند در عرصه بین الملل لوازمی دارد.حاکمانی هوشمند وفهیم می خواهد.داریم؟مجلسمان راببین.نمایندگانش به وزیر توهین می کنند. کسی احوالپرس نیست.اگر یک دانشجوی بدبخت بود به صلابه اش می کشیدند. منافعشان که ایجاب کند اسب مرده را نعل می کنند نکند ملتی را به فنا می کشانند.خلاصه گرفتاریم. (212773)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۵:۲۶
چه جوری میخوایم پس بگیریم به نظر شما مردم این کشورهایی که میگید حاضرند به تمدن تورم 40 درصدی ما بپیوندند؟ (212789)
جاویددد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۵:۴۸
با اجازه منفی دادم ... به این دلیل که تاریخ را باید به تاریخ سپرد و به اینده نگاه کرد .... این مورد در مورد تمامی دولی که از گذشته ها با کشور ما مشکلاتی داشته اند صدق میکند ... که اگر مسایل را اینگونه نبینیم این حق برای کشورهایی که در گذشته توسط نادر شاه افشار مورد تهاجم قرار گرفته اند محفوظ است ... پس مردم هند نیز برای تلافی جنگ نادر شاه افشار و غنایمی مانند کوه نور و دریای نور باید به ما حمله کنند .. که فکر نمیکنم درست باشد (212790)
افشین الماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۲۲:۴۷
دوست عزیز بعد از حمله چنگیز خان خاک خوارزم به طور کل از ایرانی ها خالی شد ترکان ایغور ساکن انجا شدند وبعد با حمایت عثمانی همیشه علیه ایران وروسیه درگیر بودند متاسفانه حکومت قاجار به اشتباه وارد جنگ عثمانی با روس ها شد ونتیجه آن جدا سازی آران با نام جعلی آذربایجان شد ترکمنستان هم همیشه داعیه مزاحمت داشت تا در قرارداد آخال قاجار ان ها را به روسیه دادند تا کنترل کنند لذا دوست عزیز از اشتباه گذشته عبرت بگیریم مزاحم بازگشت سرزمین آران - تاجیکستان وهزاره جات به ایران روسیه نیستندبلکه انگلیس وامریکاست (212886)
بلوط
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۰:۵۲
فرداهم به خاطر خزر نوبت ماست که روسیه ادعای 11درصدی ایران را دارد (212723)
یک دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۶:۱۳
نام دریای شما ایران مازندارن است نام جهانی اش هم کاسپین که هر دو به ایران بر میگرده اینقدر این اسم جعلی خ...ز....ر رو به کار نبرید. (212798)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۲۲:۴۸
به جای نام جعلی سواحل خزر بگوییید کناره های دریای مازندران با تشکر (212887)
باقلا فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۱:۳۲
مرگ بر متجاوز (212730)
باقلا فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۱:۳۳
اینا اگه رو ببینند دنیا رو بازور اشغال میکنند. (212731)
vahid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۱:۴۲
غرب گرا بودن سایت شما اظهر من الشمس است چرا باید از دولتی قانونی که با رای مردم روی کار آمده و با فشار بین المللی غرب سقوط کرده حمایت کنید؟
هر چند دخالت روس ها نیز در راستای منافع خودشان است اما دولتی که روی کار امده غیر قانونی است چقدر جای تاسف دارد برای اکراین که مقامات غربی به راحتی در بین مخالفان حاضر و در تجمعات انان شرکت و علنا حمایت کنند؟ واقعا غرب استقلال اکراین را به رسمیت می شناسد به نظر من دخالت غرب در اکراین فقط جهت امتیاز گیری از روسیه بوده و مردم اکراین نیز قربانی بین شرق و غربند. (212734)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۳:۴۲
آقای وحید عزیز!چقدر راحت برچسب می زنی؟!غربگرا مائیم یا دیگران؟زمان جنگ برای بدست آوردن دل همین غرب که شما ناگرا-یش هستید ما را تندرو می نامیدید. شما یادتان نیست اما بزرگانی که شما را ارشاد می کنند خوب یادشان هست. بعضی از ما را هم کمونیست می نامیدند.از همین آقای مرتضی نبوی روزنامه رسالت بپرسی یادش هست.حالا ما غربگرا شده ایم وشما احتمالا کمونیست.اگر شما چپ هستید چرا صنایع ملی کشور را به بهایی رایگان به فک وفامیل ویا از ما بهتران فروختید؟دکتر بگم بگم نژاد الان کجاست؟او مجری بود سیاستگزاران کجایند؟ (212769)
حمیدرضا
United States
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۳:۴۳
من با نظرت موافقم. غرب داره از فروپاشی شوروی استفاده ی بد می کند. روسیه هر چی هم باشه الان متحد ماست. قطع نامه های علیه مارو وتو می کنه. ما هم حمایتش می کنیم. البته من چند وقته شک کردم بهار نیوز ایران نوشته می شه یا خارج از ایران. (212770)
حمیدرضا
United States
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۳:۴۶
فراموش نکنید امریکا همون کاری که امروز تو اکراین کرد را 28 مرداد سال یک هزار و چندی علیه دکتر مصدق کرد. ای کاش اون روز مثلا آلمان از مصدق حمایت کرده بود. گرفتن حکومت با شورش خیابانی اون هم مسلحانه به نظر من اشتباهه (212772)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۴:۰۷
مردم اکراین از فساد دارو دسته یانوکویچ و استیلای روسیه به تنگ آمده ، طغیان کردندو انقلاب به راه انداختند. مگر پارلمان اوکراین منتخب نیست؟ همین پارلمان به برکناری دارو دسته ی یانوکویچ رای داد . روسیه فقط به منافع خود فکر میکند و دوشیدن و استثمار ملل ضعیف . هنوز مرگ و گرسنگی میلیونها ایرانی در جنگ اول جهانی از حافظه تاریخی این ملت نرفته است . شما یادتان نیست از پدر بزرگهایتان بپرسید. این قصه پر غصه سر دراز دارد. آیا میدانید بیشترین کشته جنگ اول جهانی (به نسبت جمعیت) از ایرانیان بوده است که . (212774)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۴:۰۷
قسمت اعظم آن ناشی از اشغالگری روس و کمتر به انگلیس مربوط بوده است؟ (212775)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۵:۵۰
این یک انقلاب بود مانند بیداری اسلامی و ده ها انقلاب دیگر و اراده ملت باعث سقوط دولت قبلی این کشور شد... همانطور که در سال 57 اراده ملت ایران باعث سقوط رژیم پهلوی شد (212791)
مهرداد 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۶:۳۱
شما که این همه به شرق علاقه دارین، چه خیری از شرق به کشور ما رسیده؟؟؟ یا نکنه قراردادای ترکمنچای و گلستان تقصیر غرب و آمریکا بوده؟؟ و ما داریم اشتباه میکنیم!!! (212802)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۹:۱۶
ببین دوست عزیز این کار روسیه مثل اینه که مثلا ترکیه به اذربایجان حمله کنه نیروهاشو به ایران بیاره و بعد برای الحاق اذربایجان به ترکیه همه پرسی برگزار کنه حالا این همه پرسی واسه ما قابل قبوله؟ معلومه که نه . تجاوز به هر شکل اون محکومه کار هر کسی که میخواد باشه (212842)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۲:۰۲
دلارها را كه برده،مواظب باشيد طمع به املاك كشورها كرده. تنها راه اينست كه دور از شتر بخوابيم تا خواب آشفته نبينيم. (212741)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۲:۰۵
ما باید شهرهای ایرانمون رو از روسیه بگیریم یا آمریکا؟
کدوم متجاوز به خاک ما هستند.و ما الان داریم در مقابل تجاوز جدید روسها طرف کی رو میگیریم؟ (212743)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۲:۰۶
روابط خارجي مان پوتين است. داخلي هم بابك زنجاني ها به كجا پناه ببريم. (212744)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۲:۱۱
آقاي قرائتي تازه به اين نكته رسيده كه مردم بايد بخندند. هيهات.. (212748)
سلام نو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۸:۳۷
اول متن بخون بعد نظر بذار جیییییییگر. (212829)
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۸:۴۱
بهار چرا اینقدر میخوای نشون بدی که طرفدار آمریکا و غرب هستی . ما اصلاحاتی ها از شماها که افراطی هستید بیشتر ضربه میخوریم . روسیه هم مثل مابقی هست. در ضمن خود مردم اکراین دولت قبلی رو انتخاب کردن حالا چندهزار نفر با حمایت مستقیم امریکا کشورو بهم ریختن که نمیشه گفت کل مردم اکراین هستن. زنده باد اصلاحات منطقی (212831)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۲:۱۹
ضمن تشکر از نویسنده محترم متاسفانه باید اذعان کرد که سیاست خارجی ما نه برمبنای حقوق وسیاست بین الملل که بر اساس "دستور" کنشگری می کند.
می گویند اصلاح طلبان مرعوبند اما خود این جماعت از همه مرعوب تر وذلیل ترند. از روسیه می ترسند.هیچ نفعی هم برایشان ندارد.کشورهایی که سیاستمدارانشان حلال زاده اند رحم به احدی نمی کنند اینها که مشتی بی هویت وارتش سرخی اند که به این مدارج رسیده اند.دست مرعوبان اصولگرا درد نکند.البته خشم تاریخی ما از روسیه فروخوردنی نیست اما مراقب باشیم که در زمین رقبا بازی نکنیم. (212750)
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۲:۲۳
اگر ملت ايران آگاه باشند روس منفورترين و دشمن اصلي ملت ايران است. (212755)
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۲:۲۵
روسیه خودیه نمی شه محکوم کنیم (212756)
حمید
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۲:۵۱
روسیه فرصت طلب ترین کشورتاریخ است بااین تفاسیرماهم بایدادعای شمال کشورمان راداشته باشیم (212759)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۲۳:۳۵
ما هم الآن باید فرصت طلبی کنیم و حق وتویی از طریق این فرصت طلب داشته باشیم محکوم کردن حمله به کریمه یک دوست فعلی را از ما می گیرد و بس. (212903)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۲۳:۴۱
در عالم امروز فرصت اگر هست همین است با فرصت خود بهره گرفتن همین است
یک لحظه سیاست بکن و فکر من هم باش
تا روز دگر نزنم خنجر ی از پشت ، امان باش (212904)
Reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۸:۱۱
دوست عزیز آقا وحید
اول،این موضوع چه ربطی به غربگرا بودن با نبودن این سایت دارد؟
متجاوز متجاوز است چه غربی باشد چه شرقی
دوم، در طول تاریخ لطمه ای که روسها به کشور عزیزمان زده اند را هیچ وقت غربیها نزده اند. شما از چه دولتی جمایت می کنید؟ روسهایی که مقدار زیادی از خاک ایران را در طول تاریخ از ما گرفتند؟ سهم زیادی از دریای خزر را همینطور
مجلس ایران را به توپ بستند، در جنگ جهانی به شما ایران تجاوز کردند،در ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر سرمایه کشور ما را به نارج برده اند، سامانه موشکی اس300... (212826)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۱۸:۵۸
آقاvahid خوب كه تعدادتان كم است،والله پوتين يك همه پرسي هم تو ايران راه مي انداخت. (212836)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۲۳:۰۳
ب نظر من ما نباید شرقی باشیم نه غربی باید ببینیم در چه وضعی منافع ملیمون تامین میشه نه حامی روسیه ونه عاشق امریکا...هردوشون گذشته جالبی ندارن.. (212893)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۲۳:۳۳
الآن هر چه به نفع ایران است باید انجام شود دنبال شرق و غرب نباشید باید کاری کرد که که دوستی که در حال حاضر داریم از دست نرود و تا زمان لازم هی وتو کند (212902)