به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۴۴
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۱۱۱۱۱۰
از شرایط بحراني در دولت قبل در حال عبوريم

حال اقتصاد ايران در حال بهبود يافتن است

گروه اقتصادی: یک اقتصاددان با انتقاد از اظهارات برخی در خصوص عملکرد اقتصادی دولت گفت: احتمالا افرادی که عملکرد اقتصادی دولت را ضعیف می‌دانند، دولت‌های آقای احمدی‌نژاد را فراموش کرده اند. زمانی که آقای روحانی دولت را تحویل گرفت کشور در وضعیت بسیار بدی بود، وضعیتی که حالا نیست و شاید در بورس اوراق بهادار دچار رکود باشیم و بخش هایی هنوز جان نگرفته باشند، اما حال اقتصاد خوب است.
حال اقتصاد ايران در حال بهبود يافتن است
فرهاد کیانفرید

مهدی تقوی عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگو با بهار  درباره عملکرد دولت در زمینه اقتصادی گفت: احتمالا افرادی که عملکرد اقتصادی دولت را ضعیف مي‌دانند، دولت های آقای احمدی نژاد  را فراموش کرده اند. زمانی که آقای روحانی دولت را تحویل گرفت کشور در وضعیت بسیار بدی بود، وضعیتی که حالا نیست. در دولت‌های نهم و دهم کم‌کم کشور وارد اقتصادی شد که به رکود دچار شد، شرایطی که معمولا در کشورهای جنگ زده اتفاق مي‌افتد.

وی ادامه داد: اما الان وضع اقتصاد رو به بهبود است. اقتصاد در مسیر سیر صعودی در حرکت است. در این شرایط مي‌توان سرعت رشد را بالا ببریم و سرمایه‌گذاری در کشور بیشتر شود و اینکه بتوانیم در درون مرزهای کشور، مصرف را بالا نبریم و پس‌انداز اقتصاد تبدیل به سرمایه بیشتر شود و آینده کشور به این ترتیب تضمین می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دولت قبل که رکود تورمی وجود داشت هم بیکاری زیاد شده بود و هم نرخ رشد اقتصادی کم بود. اما الان ما در مسیر رونق اقتصادی هستیم. اینکه گفته می‌شود در حال حاضر رکود وجود دارد، اصلا اینگونه نیست. نرخ رشد از منهای 4درصد به مثبت رسیده است. آن کسانی که می‌گویند رکود وجود دارد، یا از اقتصاد سر در نمی آورند یا به دنبال تخریب دولت هستند. البته در برخی بخش‌ها رکود هست اما در بخش‌های کلان رونق ایجاد شده است. ما در اقتصاد پیشرفت می‌بینیم. از شرایط بسیار بدی که در دولت قبل شاهد آن بودیم، در حال عبوریم اما نیاز به زمان داریم. باید اشتغال زایی کرد و بخش‌هایی که در رکود هستند را به مسیر رونق برگردانیم. این اتفاق دستاورد فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی دولت یازدهم است و  ادامه شرایط فعلی در فضای پساتحریم اقتصاد ایران را نجات خواهد داد.

تقوی افزود: اکنون هم شرایط اقتصاد و هم فضای سیاسی کشور با لغو تحریم‌ها بهتر شده است و در چنین شرایطی وقتی شعاری پیرامون اقتصاد مقاومتی عنوان می‌شود منظور تحمل سختی‌ها نیست و جنس آن متفاوت از دوران تحریم است. دولت یازدهم توانست از زمان شروع فعالیت‌های خود تاکنون اقداماتی را انجام دهد که منطبق با سیاست‌های آمده در این سند بالادستی بود و از این بابت الان ما در موقعیت خوبی قرار داریم. تحریم‌ها به هنر دیپلماسی دولت برداشته شده و فضا برای گفت‌و‌گو و تعاملات بین‌المللی فراهم شده است و اکنون می‌توانیم سرمایه خارجی را به کشور بیاوریم. در این راه برای افزایش تاب‌آوری اقتصاد نیاز نیست که مردم در برابر سختی‌ها ایستادگی کنند؛ چراکه سختی‌ها به پایان رسیده و اکنون لازم است که فقط از شرایط پسابرجام استفاده بهینه داشته باشیم. لذا باید از فرصت و درآمدی که برجام در اختیار ما قرار می‌دهد استفاده کنیم تا اقتصاد کشور در عرصه جهانی رقابت پذیر شود. 

این اقتصاددان در پایان با اشاره به بازگشت پول های بلوکه شده گفت: اگر  پول های بلوکه شده  بیاید و سرمایه گذاری شود اقتصاد جان می‌گیرد. به شرط که آن سیاست‌های اقتصادی دولت درست باشد و آن شکل از تعدیل اقتصادی‌ که باعث ایجاد تورم است را مجددا امتحان نکند و  هدف مندی یارانه‌ها نداشته باشیم. به نظر من تا اینجای کار، دولت روحانی در اقتصاد بسیار خوب عمل کرده است. لذا شاید در بورس اوراق بهادار دچار رکود باشیم و  بخش هایی هنوز جان نگرفته باشند، اما حال اقتصاد خوب است.

سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۴:۱۹
درود بر استاد واقع بین
مشکل اینجاست با تغییر دولتها روشها هم تغییر میکند و حتی سلایق شخصی جای روشهای کارشناسانه و علمی را میگیرد اگر تمام دولتها در مسیر هم و بر اساس رویه منطقی و علمی اقتصاد را هدایت کنند بسیاری از کاستی ها حل و فصل میشود (340729)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۴:۴۴
قربان چرا ما مشاهده نمي كنيم شايد شما هم حقوق نجومي هستيد براي شما خوب است (340735)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۲۱:۳۲
ایول میخواد همه چی درست بشه !!!
میگن میخواد اینقدر اوضاع خوب بشه که کسی نیازی به یارانه نداشته باشه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه!!!! (340773)
هوشنگ کمشنگ
United States
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۲۲:۲۰
حال جیب مردم که خراب (340775)
11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۰۰:۲۳
خیلی خوبه اما نسلی که در بین این فراز و نشیب سوخت تکلیفش چیست؟ (340786)