به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۱۰۹۲۲۷
کدام قرارداد در پنج ماه به نتیجه می‌رسد؟

اظهارات امروز ظريف در صحن مجلس

گروه سياسي: وزير خارجه امروز در صحن علنی مجلس گفت: به ناروا گفتند مردم بعد از برجام تحقیر می‌شوند، کدام قرارداد در پنج ماه به نتیجه می‌رسد؟
اظهارات امروز ظريف در صحن مجلس

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف که برای ارائه گزارش سرمایه‌گذاری پس از برجام به صحن علنی مجلس رفته است، در توضیح روابط تجاری با کشورهای مختلف و با بیان اینکه چین بزرگترین طرف تجاری ماست، گفت: علاوه بر چین تلاش برای کاهش تعرفه‌ها به ویژه‌های کالاهای لبنی و کشاورزی در حال انجام است و این اقدام در مورد روسیه انجام شده است و مبادلات دو کشور همچنان در حال گسترش است.

همکاری ایران و روسیه گسترش می‌یابد

او گفت: آقای واعظی که نماینده ویژه دولت در امور روسیه هستند، تلاش بسیاری داشتند، سطح همکاری ما با روسیه در حال گسترش است و مبادلات بانکی به خوبی انجام می‌شود. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ میلیارد دلار منابع اعتباری در کشور با دنیا ایجاد شده است.

از ۶۰ توافق در طول تاریخ، ۷ توافق در طول سال‌های پس از برجام بوده است

ظریف با بیان اینکه در طول تاریخ ایران، ۶۰ توافق حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی با طرف‌های مختلف امضا شده است، یادآور شد: از ۶۰ توافق در طول تاریخ، ۷ توافق در طول سال‌های پس از برجام بوده است.

اگر برجام نبود، فروش نفت به صفر می‌رسید

وزیر خارجه کشورمان در توضیح دستاوردهای برجام با بیان اینکه از زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات با پشتوانه مردم و اعتماد به خدا و اهل بیت ما درپی حقوق ایران در دنیا بودیم، اظهار داشت: اگر برجام نبود قرار بود تحریم‌ها افزوده شود فروش نفت به صفر می‌رسید. ظریف با این توضیح که در آغاز کار دولت یازدهم فروش ما به ۸۵۰ هزار بشکه رسیده بود، در حالی که قبل از اعمال تحریم‌ها حدود دو میلیون بشکه فروش نفت داشتیم، متذکر شد: به برکت مقاومت مردم این روند متوقف شد.

مدام نگوییم تحریم‌ها برداشته نشده است

او همچنین به موضوع حل و فصل پی‌ام‌دی اشاره و تصریح کرد: پس از حل ابعاد نظامی پرونده هسته‌ای (PMD) نشان می‌دهد که دنیا ایران را محیطی امن برای سرمایه‌گذاری می‌داند، اما برخی صهیونیست‌ها و سعودی‌ها به دنبال نشان دادن فضای ناامنی در کشور ما هستند، لذا ما خودمان نباید به این فضا دامن بزنیم و مدام بگوییم که تحریم‌ها برداشته نشده است.

کدام قرارداد در پنج ماه به نتیجه می‌رسد که از ما انتظار دارید

وزیر امور خارجه در پاسخ به نماینده اصفهان گفت شما با هر شرکتی که خودتان قبول دارید، صحبت کنید ببینید کدام قرارداد در پنج ماه به نتیجه می‌رسد که از ما انتظار دارید؟ ظریف تاکید کرد: مبنای کار ما سلطه‌ستیزی است و اگر از امام صحبت می‌کنید، من در تیم مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ بودم و معتقدم مذاکرات اقتدار نظام بود.

قدرت ما از سلطه‌ستیزی ماست

او تصریح کرد: علت اینکه عربستان و رژیم صیهونیستی با ما مخالفت می‌کنند و آمریکا هنوز بعضی تحریم‌ها را برنداشته است، ایستادن ایران روی اصول لایتغیر است و خواهش می‌کنم دوستان مسلمات انقلاب را مورد خدشه قرار ندهند. ما قدرت خود را بر اساس سلطه‌ستیزی می‌دانیم.

عدم حضور در مراسم حج امسال حاصل تدبیر رهبری و رئیس جمهور و وزارت خارجه بود

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه گزارش مفصل دستاوردها را روز ۲۷ فروردین سه ماه بعد از برجام ارائه دادیم و برای شفافیت آن هم مشکلی نداریم و گزارش بعدی را هم ۲۷ تیر ارائه می‌دهیم، یادآور شد: عربستان به عنوان کشوری که تلاش داشته جنایت‌های خود را در یمن ادامه دهد، امروز به کجا رسیده است؟ تلاش‌های این کشور به خاطر وحشت از جمهوری‌اسلامی به عنوان بزرگترین قدرت صلح‌خواه منطقه است. اگر عربستان از ترویسم حمایت نکند، ایران هیچ مشکلی با هیچ کشوری نخواهد داشت. عدم حضور در مراسم حج امسال حاصل تدبیر رهبری و رئیس جمهور و وزارت خارجه بود.

هر ایرانی باید احساس کند که آزادانه می‌تواند به کشور خود بازگردد

ظریف افزود: ما در اداره کل ایرانیان خارج از کشور چند وظیفه دارد که یکی از این وظایف جذب سرمایه‌گذار خارجی است. هر ایرانی باید احساس کند که می‌تواند به کشور خود بازگردد و آزادانه در این کشور سرمایه‌گذاری کنند و هر زمان خواست به کشور خود بازگردد.

برخی به ناروا گفتند مردم ایران بعد از برجام تحقیر می‌شوند

وزیر خارجه کشورمان با یادآوری این موضوع که برخی به ناروا گفتند مردم ایران بعد از برجام تحقیر می‌شوند اما تحقیرها برای دوره‌ای دیگر بود، متذکر شد: ما امروز همه باید با هم مقابل یک گروه قانون‌شکن قرار بگیریم. دعوای حقوقی علیه آمریکا را ثبت خواهیم کرد و قانون‌شکنی آمریکایی‌ها را به دنیا نشان می‌دهیم.

جلسه‌های کمیسیون مشترک برای بررسی برجام هر روز تشکیل می‌شود

او در واکنش به نماینده‌ای که می‌گفت برای حل مشکلات برجام باید جلسه‌های بررسی برگزار شد، توضیح داد که کمیسیون مشترک تشکیل شده و تقریبا هر روز داریم این اقدامات را پیگیری می‌کنیم و در این زمینه جای نگرانی نیست و تعهدات طرف مقابل را تا مثقال آخر خواهیم گرفت.

لغو روادید بر اساس توافق دوجانبه است

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به موضوع لغو روادید سایر کشورها ابراز داشت: در فرودگاه به شهروندان اکثر کشورها ویزای یک‌ماهه می‌دهیم، اما به خاطر احترام به شهروند ایرانی برای هیچ کشوری لغو روادید نمی‌کنیم. تسهیلات ایجاد می‌کنیم، اما لغو روادید بر اساس توافق دوجانبه است و یک‌جانبه بودن آن را نمی‌پذیریم. اینکه باید بسترهای داخلی لازم را برای عهدشکنی‌ها فراهم کنیم ما بر اساس چارچوب شورای امنیت عمل می‌کنیم. ظریف در پایان گفت: چند سالی از مقررات دنیا عقب افتادیم و قوانین جدیدی در دنیا تصویب شده است. از مجلس خواهش می‌کنیم با تصویب این کنوانسیون‌ها کمک کند که وزارت امور اقتصاد و دارایی کار خود را پیش ببرد.