به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۱۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۱۱۸۱۹۸

زمان رونق مسکن، سال 97 خواهد بود

گروه اقتصادی: هر چند تازه ترین گزارش رییس کل بانک مرکزی خبر از بهبود وضعیت بازار مسکن می دهد ولی گزارش های میدانی همچنان تایید می کند بازار در رکود است. بر اساس گفته های سیف، میزان معاملات مسکن 30 درصد رشد داشته و به دنبال آن قیمت ها نیز 7.5 درصد گران شده اند ولی هر دوی این اتفاق ها هنوز میزان عقب ماندگی بازار مسکن از برنامه های پیش بینی شده را جبران نکرده اند.
بر این اساس کماکان کاهش 65 درصدی آمار صدور پروانه های ساختمانی موثرترین مولفه در تحلیل وضعیت بازار به شمار می آید. کارشناسان خوشبین بازار اعتقاد دارند در بهترین حالت بهار سال 1397 احتمال بهبود وضعیت بازار می رود. برخی فعالان بازار نیز اعتقاد دارند که زمستان امسال قیمت مسکن با رشد 5 درصدی همراه می شود. خبرهای دیگری نیز تایید می کند که برخی موسسات مالی و اعتباری برخلاف دستور صریح رییس جمهور، برای سرمایه گذاری اقدام به خرید مسکن کرده اند. البته که این اتفاق نیز تاثیری در روند معاملات بازار نداشته و همچنان رکود حرف اول بازار مسکن را می زند.

تازه ترین گزارش از وضعیت بازار مسکن نیز روایت می کند که میزان معاملات در شهریور ماه بیش از 9.1 درصد رشد داشته است. البته این رشد در قیاس با مدت مشابه سال قبل بوده است. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملاتی ملکی شهر تهران 42.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.3 درصد افزایش نشان می دهد.
 
زمان رونق مسکن، سال 97 خواهد بود

منطقه دوست داشتنی

بر اساس آمارهای رسمی میان مناطق 22 گانه تهران، همچنان بیشترین آمار معاملات مربوط به منطقه 5 است. سهم این منطقه از تعداد معاملات به عدد 16 درصد رسیده که رکوردی خاص به حساب می آید. همچنین مناطق 4، 2 و 14 به ترتیب با سهم 9.10، 8.9 و 3.6 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع 3.72 درصد از کل معاملات انجام شده در شهر تهران صرفا مربوط به 10 منطقه شهر به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5، 4، 2، 14، 8، 10، 15، 7، 1 و 11 بوده و 12 منطقه دیگر تنها 7.27 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

محمد امیرزاد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران: رشد آمار معاملات مسکن نشانه امیدوار کننده ای از بهبود وضعیت حاکم بر بازار است. البته بازار مسکن به این سادگی از رکود خارج نمی شود و به طور حتم به زمان بیشتری نیاز است. نکته قابل توجه این است که باید مشخص شود آیا هنوز مسکن موتور پیشران اقتصاد هست یا نه؟ امروز که دلخوشی اقتصاد ایران به خروج مسکن از رکود و بهبود وضعیت کلی اقتصاد کشور است، جای این سوال باقی است که مسکن همان نقش دهه 70 خود در اقتصاد را دارد یا اینکه شرایط تغییر کرده است؟

شاخص
4 میلیون تومان متوسط مسکن در شهر تهران است.
2.3 درصد در شهریور ماه قیمت مسکن در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
2.2 درصد قیمت مسکن در منطقه سه کاهش داشته است.
9 میلیون تومان متوسط قیمت مسکن معامله شده در منطقه یک تهران است.
2 میلیون تومان متوسط قیمت مسکن در منطقه 18 تهران است.

نماگر
83 هزار واحد آپارتمان طی شش ماه در تهران معامله شده است.
14.6 درصد میزان معامله آپارتمان در شهر تهران رشد داشته است.
12.5 درصد معاملات مسکن مربوط به دامنه قیمتی 3 تا 3.5 میلیون تومان است.
11.2 درصد معاملات مسکن مربوط به دامنه قیمتی 3.5 تا 4 میلیون تومان است.
12.2 درصد معاملات مسکن مربوط به دامنه قیمتی 2 تا 3.5 میلیون تومان است.