به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۶ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۱۱۹۹۶۴

عبدالله صالح، طرح سازمان ملل را پذیرفت

گروه بين‌الملل: رئيس جمهور مخلوع يمن، علی عبدالله صالح اعلام کرد که پیشنهاد آمریکا و نقشه بین‌المللی صلح یمن، زمینه مناسبی برای گفت‌وگوها در بردارد.
عبدالله صالح، طرح سازمان ملل را پذیرفت
علی عبدالله صالح (ديكتاتور سابق يمن) برای پذیرش این پیشنهادها، خواستار خروج نیروهای خارجی از یمن و توقف تمامی عملیات نظامی نیروی‌های ائتلاف عربی و پایان همه تحریم‌ها شد. در مقابل، او نیز برای حفظ یکپارچگی و امنیت یمن و منطقه، با همه نقشه‌های صلح، همکاری مثبت خواهد داشت. از سوی دیگر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن "اسماعیل ولد الشیخ" برای سومین روز متوالی و با هدف تشریح چشم‌انداز بین‌المللی برای حل بحران یمن، با کودتاگران به گفتگو نشسته است.

چشم‌انداز پیشنهادی، به ویژه بخش مربوط به تشکیل شورای و تفویض مسئولیت‌های عبدربه منصور هادی به یک نائب رئیس مورد توافق، از جانب حکومت قانونی یمن، مورد انتقاد و مخالفت قرار گرفته است. ولد الشیخ می‌کوشد در سفر کنونی‌اش به صنعاء و سپس دیدار با حکومت قانونی در ریاض، دیدگاه‌های دو طرف را به هم نزدیک‌تر کرده و نقاط مورد اختلاف در چشم‌انداز بین‌المللی را کاهش دهد. این امر باعث شده که فرستاده ویژه سازمان ملل اعلام کند، آنچه از سوی او در حال پیگیری است، یک تعهد بزرگ در بهترین زمان ممکن است.

"ادموند براون" سفیر بریتانیا در یمن در یک نشست خبری گفت: چشم‌انداز بین‌المللی، چیز جدیدی نیست و هر دو طرف از مفاد آن باخبرند، زیرا که آنچه در این چشم‌انداز آمده، زمینه‌ساز گفتگوهای پیشین بوده است. منابع خبری می‌گویند که ولد الشیخ، به کرات با کودتاگران در صنعا دیدار کرده ولی هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. دولت یمن مستقر در عدن نیز مجددا مخالفت خود با این چشم‌انداز را اعلام کرده و آن را فارغ از نقاط اساسی مورد اتفاق دانسته و معتقد است این چشم‌انداز به حوثي ها مشروعیت می‌بخشد. "عبدالملک المخلافی" وزیر امور خارجه یمن خواستار ارائه یک چشم‌انداز جدید براساس نقاط اساسی مورد اتفاق شد و هر گونه بحث یا گفت‌وگو درباره نقشه پیشنهادی فعلی را رد کرد. به نظر می‌رسد این موضوع ماموریت فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن را دشوارتر کند.
مرجع : العربيه