به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۲۷
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ ساعت ۰۷:۳۱
کد مطلب : ۱۲۵۰۰۲
دونالد ترامپ: من اقدامات سری نظامی‌ام را فاش نمی‌کنم

معاون رئیس‌جمهور آمریکا: برجام توافقی وحشتناک است

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت که اگر مسئولان ایران می‌گفتند که «بیایید با هم باشیم من با توافق هسته‌ای مشکل نداشتم اما برعکس، آنها جسورتر شده‌اند».
معاون رئیس‌جمهور آمریکا: برجام توافقی وحشتناک است
دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه ایران و با انتقاد از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: ایران هیچ احترامی برای آمریکا قائل نیست. وی همانطور که پیش از این نیز بارها تاکید کرده است گفت که توافق هسته‌ای بدترین توافقی بوده که تا کنون مذاکره شده است. ترامپ افزود که کاملا با توافق مخالف نیست اما مدعی شد که این توافق کامل اجرا نشده است.

رئیس جمهور آمریکا درباره این که آیا فکر می کنید ما در مسیر برخورد با این ایران قرار داریم؟ گفت: آنها هواپیماهای ما را تعقیب می کنند، دور کشتی های ما را با قایق های کوچک خود می گیرند و آنها (به ما) احترام نمی گذارند. ترامپ گفت: من فکر می کنم این بدترین توافقی بود که تاکنون دیده ام درباره آن مذاکره شد. من فکر می کنم این توافقی بود که هیچ گاه نباید درباره آن مذاکره می شد.

مجری فاکس نیوز گفت: آنها هواپیماهای ما را تعقیب می کنند، دور کشتی های ما را با قایق های کوچک خود می گیرند و آنها (به ما) احترام نمی گذارند؟ رئیس جمهور آمریکا گفت: دقیقا. توافقی که دولت اوباما آن را ایجاد کرد. من فکر می کنم مایه شرمساری است که ما چنین توافقی داشتیم و مجبور شدیم توافقی مانند آن را امضاء کنیم در حالی که هیچ دلیلی برای انجام این کار نبود و اگر بخواهید این کار را انجام دهید باید توافق خوبی داشته باشید.

دونالد ترامپ گفت: ما یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار نقد به آنها دادیم که بی سابقه است، این پول را تحویل دادیم و هیچ دلیلی برای آن نداشتیم. مجری پرسید آیا این احتمال وجود دارد شما آن را پاره کنید؟ رئیس جمهور آمریکا گفت: ما خواهیم دید چه اتفاقی خواهد افتاد. من می توانم بگویم که ما قصد داریم ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد، آنها هیچ توجهی به کشور ما ندارند.

دونالد ترامپ افزود: من هرگز درباره اقدامات نظامی حرف نمی زنم. من همواره از رئیس جمهور اوباما به خاطر این که اعلام کرد می خواهیم به موصل برویم، انتقاد کردم. آنها اسم و تاریخ را دادند. من نمی توانم این را باور کنم.  مجری پرسید آیا موضع شما درباره ایران سرسختانه نیست؟
دونالد ترامپ گفت: من سرسخت نیستم. من فکر می کنم آنها کاملا به کشور ما بی اعتنایی می کنند و من این توافق را درک می کنم. اگر آنها می گفتند بسیار خوب ما اکنون با یکدیگر هستیم، با این توافق مشکلی نداشتم اما این دقیقا برعکس است. مثل این که آنها جسور شده اند. آنها هواپیماهای ما را تعقیب می کنند، دور کشتی های ما را با قایق های کوچک خود می گیرند و آنها احترام (به ما) نمی گذارند زیرا آنها باور نمی کنند کسی بتواند اینقدر احمق باشد که بتواند چنین توافقی حاصل کند.

وي همچنين گفت با توجه به تعليق فرمان اخيرش درباره اتباع 7 كشور، توسط يكي از قاضي هاي فدرال، اگر اتفاق بدي از نظر امنيتي براي آمريكا رخ بدهد، مسووليتش به عهده كساني است كه جلوي اين طرح را گرفته‌اند.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، هم بار دیگر توافق هسته‌ای با ایران را «توافقی وحشتناک» توصیف کرد که دولت دونالد ترامپ «در حال ارزیابی آن است» و به ایران هشدار داد که در «جدیّت» رئیس‌جمهور تازه آمریکا تردید نکند. پنس در گفت‌وگویی با شبکه خبری ای.بی.سی، تأکید کرد که ایران به توافقی با جامعه بین‌المللی دست یافته که «رئیس‌جمهور، من و دولت ما همچنان آن را توافقی وحشتناک می‌دانیم».

او افزود که هم‌اکنون که صحبت می‌کنیم ما در حال ارزیابی آن هستیم. دونالد ترامپ پیشتر در دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش، توافق هسته‌ای ایران را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده بود، و وعده داده بود که در صورت به قدرت رسیدن در آن بازنگری خواهد کرد. با این حال وزیران دفاع و امور خارجه در کابینه ترامپ پیشتر گفته‌اند که توافق هسته‌ای ایران بهتر است حفظ شود اما در اجرای آن سخت گیری بیشتری به عمل آید. در این زمینه پنس گفته است که تصور می‌کند رئیس‌جمهور در روزهای آینده در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد. او اضافه کرده که ترامپ در این مورد به سخنان همه مشاورانش گوش خواهد داد، اما مرتکب اشتباه نخواهد شد.