به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۷ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۱۲۷۱۸۹
آخرین اخبار انتخابات 96؛

اصلاح‌طلبان یک، اصولگرایان صفر

گروه سیاسی: در حالی‌که اکثریت اصلاح‌طلبان، حسن روحانی را به‌عنوان کاندیدای قطعی خود برای انتخابات ۹۶ برگزیده‌اند، اصولگرایان همچنان با مددجویی از سازوکار حاکم بر «جمنا» می‌کوشند تا از طریق مذاکره و گفت‌وگوهای مداوم با ۱۴کاندیدای شاخص‌شان به جمع‌بندی مشخصی برای انتخابات سال آینده دست‌ پیدا کنند و در این میان نیز حزب مؤتلفه با مصطفی میرسلیم و احزاب حامی احمدی‌نژاد با حمید بقایی راه خود را می‌روند.
اصلاح‌طلبان یک، اصولگرایان صفر
اصولگرایان که از اواسط سالی که حالا روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، سوت آغاز فعالیت‌های‌شان برای انتخابات ۹۶ را به صدا درآورده و در ابتدا به سنت رقابت‌های گذشته، توپ را به جامعتین واگذار کرده بودند تا با استفاده از «مقبولیت»ها و «شایستگی»های‌شان، پاس‌کاری مناسبی میان بازیکنان جبهه اصولگرایی انجام دهد و آنان را برای یک رقابت همه‌جانبه با اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان آماده کنند؛ با گذشت زمان و تعلل جامعتین در اجرای حرکات تاکتیکی در برابر حریف، توپ و میدان را از کهنسالان جریان خود بازپس‌گرفتند تا با تشکیل «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» ترکیب تازه‌ای را برای رقابت با تیم دولت و حامیانش، بچینند.

اما از روز تأسیس «جمنا» تا کنون، هرچه اکثریت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان و نیروهای حامی دولت بیشتر با یکدیگر متحد شدند، اصولگرایان نیز بیشتر بر تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرهای‌شان تأکید کردند. اختلافاتی که ابتدا با طرح انتقادات مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری از سازوکار جمنا آغاز شد و حال به بروز دودستگی در جبهه پیروان خط امام و رهبری برای همراهی با این تشکل تازه تأسیس اصولگرایان رسیده و از طرفی اعلام حمایت رسمی جامعتین را هم از آنان تا امروز به تاخیر انداخته است. بماند که احمدی‌نژادی‌ها نیز همچون سال‌های اخیر راه خود را می‌روند و کمترین عنایتی به «راهبرد»های جمنا برای رسیدن به وحدت ندارند.

هفته اخیر در فضای سیاسی کشور نیز، در بر همان پاشنه سابق می‌چرخید. در اردوگاه اصولگرایان همچنان رایزنی‌ها برای رسیدن به کاندیداهای نهایی ادامه داشت و احمدی‌نژاد نیز به بیانیه‌نویسی‌هایش مشغول بود. ‌در اردوگاه اصلاح‌طلبان هم با اعلام حمایت رسمی آنان از حسن روحانی در انتخابات ۹۶ و همراهی فراکسیون امید مجلس با این تصمیم، شرایط برای شکل‌گیری حلقه‌های اولیه ستاد انتخاباتی روحانی آماده شد.

وزارت کشور و مجموعه نهادها و سازمان‌های مربوط به انتخابات نیز روال معمول اقدامات‌شان را برای فراهم‌کردن مقدمات برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس و ریاست جمهوری طی کردند.     ‌ 

دومین جلسه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور به ریاست حسن قشقاوی معاون امور کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور، روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۵ اسفند) در محل وزارت امور خارجه برگزار شد و با تعیین شدن قائم مقام، دبیر و مسئول امور حقوقی این هیات، درباره لیست کشورهای خارجی، تعداد شعب اخذ رای، ترکیب هیات های اجرایی و نظارت بحث و بررسی به عمل آمد.

انتخابات تمام الکترونیکی در ۱۵۰ شهر برگزار می‌شود
علی اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیش از این قرار بود انتخابات تمام‌الکترونیکی در شهرهایی برگزار شود که تعداد اعضای شورای شهر آن بین ۷ تا ۹ نفر باشد. در جلسه امروز مقرر شد ما امکانات خود را برای ۱۵۰ شهر آماده کنیم که در شعب این شهرها انتخابات شوراها به صورت کاملا الکترونیکی برگزار شود.

حمید رسایی رد صلاحیت شد
صلاحیت حمید رسایی کاندیدای انتخابات میاندوره‌ای مجلس از اصفهان، از سوی هیات اجرایی انتخابات رد شد.

ضرغامی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد
رئیس پیشین سازمان صدا و سیما اعلام کرد که به دعوت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.

۲۳۶ داوطلب انتخابات میان دوره‌ای مجلس تایید و ۳۳ نفر رد صلاحیت شدند
علی اصغر احمدی،  رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری اظهار کرد: از مجموع ۲۸۷ نفر که برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس ثبت نام کردند ۲۳۶ نفر تائید، ۳۳ نفر رد صلاحیت شده‌اند و ۱۸ نفر از کسانی که داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس، انصراف داده‌اند.

زمان‌بندی برگزاری انتخابات شوراها مشخص شد
از روز ۲۵ اسفندماه، فرآیند انتخابات به صورت رسمی آغاز می‌شود و داوطلبان از تاریخ ۳۰ اسفندماه می‌توانند به مدت یک هفته برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کنند و استعلام‌های مورد نیاز نیز به صورت روزانه به مراجع چهارگانه یعنی قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال فرستاده می‌شود و اعلام نتایج این استعلامات از تاریخ ۷ فروردین‌ماه ۹۶ تا ۱۶ فروردین انجام خواهد شد.
بر اساس این گزارش، هیأت‌های نظارت و اجرایی از تاریخ ۷ تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه به مدت ۱۰ روز در هیأت‌های نظارت شهرستان و استان به شکایات رسیدگی می‌کنند و نتیجه بررسی شکایات ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۹۶ از طریق هیأت‌های نظارت شهرستان و استان به هیأت‌های اجرایی ابلاغ و در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و در ادامه از تاریخ ۱۸ تا ۲۰ اسامی داوطلبان منشتر می‌شود و در همین بازه زمانی دستگاه‌های الکترونیک در حوزه‌های تعیین شده مستقر می‌شود.

مجید انصاری: روحانی در انتخابات پیروز می شود
معاون حقوقی رئیس جمهور در آخرین روزهای سال ۹۵، در بازدید خود از خبرگزاری ایسنا به تحلیل شرایط پیش روی رییس دولت یازدهم در انتخابات۹۶ پرداخت و درباره برخی اظهارات نسبت به یک دوره ای شدن دولت حسن روحانی گفت: با شناختی که از جامعه دارد معتقد است که روحانی در مرحله نخست انتخابات ۹۶ با رای خوب پیشگام خواهد شد.

وی با بیان اینکه آنچه که من اطلاع دارم این است که ان شاءالله آقای روحانی برای دور آینده هم کاندیدا خواهد بود. گفت: ایشان در برخی از جلسات از اعضای دولت و برخی از بزرگان مشورت هایی انجام داده اند. ان‌شاءالله حتما کاندیدا خواهند بود.

انصاری درباره پیش‌بینی‌اش از پیروزی روحانی در انتخابات، گفت: با استناد به نظرسنجی های معتبر و بی طرفانه می گویم که اقبال جامعه نسبت به اقای روحانی بسیار خوب است و بر اساس آخرین نظرسنجی که یکی از مراکز مهم طی چند روز اخیر انجام داده است. جایگاه و رای ایشان با اختلافی زیاد نسبت به سایر افرادی که نام آن ها این روزها به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح در رتبه اول اقبال عمومی قرار دارد.

وی افزود: اتفاقا از هفته قبل که نتایج یک نظرسنجی محرمانه، رسمی و قابل استناد منتشر شد، نظر سنجی که حاکی از موفقیت و اختلاف بسیار زیاد رای آقای روحانی نسبت به سایر کاندیداها بوده است آتش تخریب ها علیه ایشان بیشتر شده است و مشخص است که این تخریب ها پس از مشاهده نتایج نظرسنجی مذکور شدت یافته است.

حاجی‌بابایی: انتخاب روحانی از سوی اصلاح‌طلبان کار عاقلانه‌ای بود
حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره معرفی حسن روحانی به عنوان گزینه نهایی اصلاح‌طلبان، گفت: اصلاح‌طلبان کار عاقلانه‌ای کردند و شاید بهترین کار برای آنها همین بود. زیرا اگر راهی جز این می‌رفتند با مشکلات جدی روبرو می‌شدند و انشقاق ایجاد می‌شد. اگر هم به دولت مستقر آقای روحانی نه می‌گفتند این در واقع به نوعی عزل رئیس جمهور به حساب می‌آمد و برای جبهه‌ای که می‌خواهند به شکل هماهنگ کار کنند اقدام درستی نبود.
وی افزود: در این دوره انتخابات ویژه‌ای خواهیم داشت این انتخابات نه برای اصلاح‌طلبان و نه برای جمنا و دیگران انتخابات آسانی نخواهد بود. بلکه انتخابات پیچیده‌ای است که نیاز به تحلیل دقیق واقعیت‌های اجتماعی دارد تا بر اساس آن تصمیم بگیریم.

انتخاب اعضای ستاد انتخابات حزب ندای ایرانیان
چارت تشکیلاتی ستاد انتخاباتی حزب ندای ایرانیان که صادق خرازی موسس آن است، تشکیل شده وهمچنین شورای عالی مشاوران این ستاد نیز با حضور افرادی مانند شهاب طباطبایی، حسن یونسی، سعید نورمحمدی، سجاد سالک، سامان بختیاری، داوود روشنی، پژمان گرامی، نسیم بیت‌سیاح، عارف نادرزاده و سودابه رادفرد، آغاز به کار کرد و نیز نوید مقدم به عنوان رئیس ستاد انتخابات حزب ندای ایرانیان تعیین شد.

وزیر کشور دستور شروع انتخابات شوراها را صادر کرد
وزیر کشور روز چهارشنبه (۲۵ اسفند) در ابلاغیه‌ای به فرمانداران و بخشداران سراسر کشور، دستور شروع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را صادر کرد. وزیر کشور در این ابلاغیه‌ از فرمانداران و بخشداران خواسته تا نسبت به تشکیل هیاتهای اجرایی و انجام سایر برنامه های انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، طبق برنامه زمانبندی ابلاغی و درمهلت های قانونی مقرر اقدام کنند.

تاکید مردم‌سالاری بر بازسازی گفتمان اصلاح‌طلبی در انتخابات ۹۶
در قطعنامه پانزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری بر لزوم بازسازی و تبیین گفتمان اصلاح‌طلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید شد. در بخش‌هایی از این قطعنامه آمده است: «در چنین شرایطی دکتر حسن روحانی را اگرچه می‌توان همچنان به عنوان مهمترین کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری دانست، اما ایشان را نباید تنها گزینه و ایده آل ترین کاندیدا برای اصلاح‌طلبان ارزیابی کرد و لازم است دکتر حسن روحانی گزارش دقیقی از عملکرد خود و نیز برنامه‌های آتی به اصلاح‌طلبان به عنوان مهمترین سبد رای خود ارائه دهد.

با این وجود حزب مردم‌سالاری، انسجام اصلاح‌طلبان برای انتخابات اردیبهشت ۹۶، چه انتخابات ریاست جمهوری و چه انتخابات شوراهای اسلامی ‌شهر و روستا را بویژه در شهر تهران که شورا، تعیین کننده شهردار آتی تهران خواهد بود، بسیار ضروری و تعیین کننده ارزیابی می‌کند. حزب مردم‌سالاری برای حضور گسترده در انتخابات شوراهای اسلامی‌سراسر کشور و از جمله تهران نیز برنامه ریزی کرده و با تاکید بر محوریت احزاب در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، به انتخابات شوراها به ویژه در تهران نیز نگرشی جدی دارد تا این بار اکثریتی قاطع در اختیار متخصصان پاکدست، دلسوز و همسو با مطالبات مردمی در شورای شهر قرار گیرد.»

غرویان‌: در قبال اقدامات احمدی نژاد احساس خطر می کنم
محسن غرویان عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اختلافات بین اصولگرایان برای معرفی نامزدی واحد برای انتخاب ریاست جمهوری گفت: برخی از اصولگرایان معتقدند تکلیف شان در تک روی است و نه در جمع گرایی. یعنی تکلیف شرعی خود را در رای شخصی خود می دانند. برخی نیز این تکلیف را در همگرایی و اجماع از طریق شور و مشورت می دانند که این دو طرز تفکر از اساس نمی توانند به وحدت برسند. از این جهت بعید می دانم که اصولگرایان بتوانند به یک اجماع مطلوب برسند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اصولگرایان در همین ابتدا ۱۴ کاندیدا را معرفی کرده اند، تا از میان آن‌ها یک نفر را برگزینند، افزود :‌با توجه به این وضعیت اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات خواهند بود؛ چرا که همانطور که آقای عارف هم اعلام کردند اصلاح‌طلبان روی آقای روحانی به توافق رسیدند.

وی همچنین در خصوص تحرکات شبه انتخاباتی احمدی نژاد در روزهای اخیر اظهار کرد: ایشان با بیانیه هایی که در روزهای اخیر صادر کردند رسما فعالیت انتخاباتی خود را شروع کردند به خصوص با جملاتی فرامایشی و تحکمی که این جملات در شان ایشان نیست، بلکه اینها را رهبر جامعه باید بگویند.  چنین سخن گفتن از موضع رهبری نظام بسیار نامطلوب است و موجب تنش های شدیدی خواهد شد.

غرویان با بیان اینکه کسانی که اهل بصیرت و دفاع از ولایت هستند باید صریحا و به طور شفاف به این اقدامات آقای احمدی نژاد اعتراض کنند، گفت:‌در قبال اقدامات احمدی نژاد احساس خطر می کنم. این فعالیت ها هرچند که با عنوان اعضای تیم شان است، اما باید مورد تجزیه و تحلیل دقیق مسئولان و دلسوزان نظام قرار گیرد. برای من سوال است که اصولگرایان چرا در قبال این فعالیت‌ها که برخلاف توصیه های صریح رهبری است، سکوت کرده اند. همه ما فراموش نکرده ایم یازده روز خانه نشینی ایشان را که به نوعی مقاومت در برابر ولی فقیه بود.

نوبخت: رئیس‌جمهوری مواکدا از همه دستگاه‌ها خواسته است تا از امکانات دولت برای انتخابات استفاده نکنند
نوبخت در پاسخ به این سوال که با توجه به حمایت اصلاح طلبان از روحانی در انتخابات آیا زمان آن نرسیده که برخی محدودیت های سیاسی و ممنوع التصویری ها پیگیری شود، گفت: زمانی از سوی دولت حرفی زده می شود و زمانی ستاد انتخاباتی صحبتی را مطرح می کنند. هر وقت ستاد انتخاباتی شکل گرفت کارهایی که قرار است انجام بدهند را توضیح خواهند داد، اما من از سوی دولت می گویم که رئیس جمهور به همه پیمانی که با مردم بسته وفادار است و نهایت تلاش خود را انجام می دهد تا قول هایش عملی شود. امیدواریم نتیجه انتخابات هم ملموس و مورد رضایت باشد.

وی همچنین درباره شائبه استفاده از امکانات دولتی برای فعالیتهای انتخاباتی و اینکه گفته می شود شریعمتداری (معاون اجرایی رئیس جمهور) قرار است رئیس ستاد روحانی باشد، ‌ تاکید کرد: رئیس جمهور موکدا از همه دستگاه ها خواسته به هیچ وجه از امکانات دولتی به صورت غیر قانونی در انتخابات استفاده نکنند، البته بخشی از این امکانات به صورت قانونی در وزارت کشور استفاده می شود و وزارت کشور این امر را تعقیب می کند.

نوبخت ادامه داد: این که ممکن است یکی از معاونان رئیس جمهور در آینده رئیس ستاد شود، شاید این اتفاق بیفتد ولی الان که هنوز چیزی قطعی نیست نمی تواند کار خود را قطعی کند ضمن اینکه در وقت های غیر اداری هم می توان این فعالیت ها را انجام داد، اما باید پرسید چه کار غیر قانونی از سوی آقای شریعتمداری صورت گرفته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سه بیانیه اخیر احمدی نژاد که در آنها رئیس جمهور را به دروغگویی متهم کرده عنوان کرد: انتظار نیست که هر نامه ای از سوی ایشان داده می شود پاسخ داده شود. بخصوص که ایشان دست به مکاتبه شان هم قوی است و برای رئیس جمهورها نامه می نویسند که البته اشکالی ندارد، شاید بعضی مواقع طلب کند که به این حرف ها پاسخ داده شود که روابط عمومی وزارتخانه ها و شورای اطلاع رسانی به موقع جواب می دهند، ‌ اما فکر می کنم با پرداختن به این مساله وقت دولت گرفته می شود.

جامعه مدرسین از "جبهه مردمی" حمایت رسمی نکرده است
آیت‌الله حسن‌ ممدوحی در پاسخ به پرسشی درباره اعلام حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ما هنوز هیچ‌گونه اعلام رسمی در این زمینه نداشته‌ایم و برای اعلام حمایت رسمی جامعه مدرسین از جبهه مردمی، زمان بیشتری لازم است.

عارف: نسبت به نظارت بر انتخابات شوراها پیش داوری نکنید
محمدرضا عارف در گفت‌وگویی با خبرنگار پارلمانی ایسنا می‌گوید که توصیه همیشگی ما به برادران عزیزمان در هیئت نظارت بر انتخابات شوراها این است که واقعا براساس قانون و مرٌ عمل کنند و هرکسی شرایط کاندیداتوری را دارد باید تایید شود و مردم تصمیم گیری کنند؛ لذا خواهشم از عزیزان و دوستان این است که پیش داوری نکنند، کمک کنند هیات نظارت در همه استان‌ها و هیات‌های اجرایی طبق قانون عمل کنند تا ان شاءالله انتخابات پرشوری را داشته باشیم.
وی همچنین درباره ائتلاف با نیروهای اعتدالگرا در انتخابات شوراها می‌گوید:تا به امروز روی ائتلاف هیچ بحثی نداشته‌ایم، تصمیم‌مان این است که لیست اصلاح طلبانه بوده و شورای عالی اصلاح طلبان آن را ببندد. به هر حال باب مذاکره و ائتلاف را باز گذاشته‌ایم، زیرا مانند انتخابات مجلس ممکن است پیشنهادات مفید و سازنده ارائه شود که باعث ارتقاء کیفیت لیست و تقویت حضور مردم  خواهد شد که استقبال می کنیم.

وعده‌های انتخاباتی بقایی کلید خورد
حمید بقایی که قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ کاندیدا شود در نشستی اعلام کرد: یارانه را در گام اول ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در گام دوم تا ۲۰۰ هزار تومان و در گام سوم به ۲۵۰ هزار تومان می‌رسانم. بقایی همچنین از اجرای طرح بیمه بازنشستگی زنان خانه‌دار در صورت پیروزی در انتخابات خبر داد.

روحانی انتخاب اول و آخر اعتدال و توسعه است
علی جنتی، رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه نقطه مشترک همه گروه هایی که امروز به عنوان رقبای روحانی مطرح هستند « نه به روحانی» است، اظهار کرد: در همین راستا در فضای مجازی مشاهده می کنیم که از هر حادثه ای علیه روحانی سوء استفاده می‌شود و این انتظار وجود دارد که این انتقادات و فضاها علیه دولت طی ماه های آتی به سمت تخریب پیش برود.
رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه با اشاره به در پیش بودن انتخابات سال ۹۶ با بیان اینکه فرصت بسیار کوتاهی برای کار و تلاش جهت پیروزی در انتخابات پیش رو داریم تاکید کرد:‌ انتخاب اول و آخر حزب  اعتدال و توسعه آقای دکتر روحانی است.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: خوشبختانه مجموعه جریانات اصلاح طلب نیز به طور رسمی اعلام کرده اند که تنها گزینه شان آقای روحانی است و در این زمینه هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.
لاریجانی: مصلحت نمی‌دانم به مسائل انتخاباتی ورود کنم/ رفیق روحانی‌ام
وی در پاسخ به سوال دیگری مربوط به ساز وکارهای انتخاباتی اصولگرایان و معرفی چهره های شاخصی در جبهه نیروهای مردمی و اینکه زمان تشکیل این جبهه آیا به سراغ وی(لاریجانی) هم آمده اند یا خیر گفت: برداشتم این است مسائل کشور مخصوصا در حوزه اقتصاد پیچیده بوده و باید برای آن وقت گذاشت. بنده از بعد از نماز صبح تا آخر شب مشغول کار مجلس هستم و واقعا فرصت پیدا نمی کنم، از طرفی اولویت خودم هم نمی‌دانم ضمن اینکه با عنوان کسی که رئیس مجلس است مصلحت نمی دانم به مسائل انتخاباتی ورود کنم. اینکه آیا در مورد این جبهه به من خبر داده ‌ند یا نه باید بگویم خبر نداده اند و تشکر هم می‌کنیم که خبر ندادند.

رئیس مجلس در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به اینکه صحبت های ضد و نقیضی نسبت به کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی برای انتخابات سال آینده مطرح می شود که از طرفی جبهه جمنا، وی را در صدر لیست خود قرار می دهد، از طرفی دفتر ایشان مساله را تکذیب می کنند، آیا مشکلی به لحاط استعفا وجود دارد یا خیر؟ گفت: من در این زمینه بی تقصیرم، مشکلی از نظر استعفا ندارد، می توانند حضور پیدا کنند.

رییس‌مجلس در خصوص نحوه عملکرد خود در عرصه انتخابات و حمایت از روحانی گفت:‌ من رفیق آقای روحانی هستم اما اینکه در انتخابات فعالیت کنم به مصلحت قوه مقننه نمی بینم و در این حوزه فعالیتی ندارم و حرف هایی که گفته می‌شود منطبق بر واقعیت نیست.

بقایی کاندیدای قطعی جبهه تحول‌گرایان ولایی است
دبیر کل جبهه تحول‌گرایان ولایی "حمید بقایی" را به عنوان کاندیدای نهایی و قطعی این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.

تشکیل ستاد انتخاباتی حسن روحانی
ستاد مرکزی انتخاباتی حسن روحانی با شریعتمداری، بروجردی، جنتی، نمایندگانی از فراکسیون امید و برخی اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تشکیل شده است. ستاد تبلیغاتی حسن روحانی برای حمایت از کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ تشکیل شده است و همان طور که پیش از این در اخبار و فضای مجازی مطرح شده بود محمد شریعتمداری به عنوان رئیس ستاد انتخابات حسن روحانی، اشرف بروجردی به عنوان رئیس کمیته زنان  و علی جنتی نیز به عنوان رئیس کمیته اطلاع‌رسانی این ستاد  انتخاب شده‌اند. این ستاد تا زمان قانونی تبلیغات هیچ فعالیت تبلیغاتی نخواهد داشت و اعضا، تنها بسترهای لازم برای فعالیت در زمان مقرر را مهیا می‌کنند.

حمایت فراکسیون امید از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری
سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که اعضای این فراکسیون در راستای تصمیم روز یکشنبه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان، از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حمایت خواهد کرد. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نشست اعضای مجمع عمومی فراکسیون امید با رئیس جمهور گفت: با توجه به اینکه فراکسیون امید در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان سه نماینده دارد قطعا در تصمیمات سیاسی و انتخاباتی با این شورا همسو و همراه خواهد بود و بر همین اساس در این جلسه اعلام شد که در راستای تصمیم شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، فراکسیون امید نیز از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده حمایت می کند.

مصری: برخی گروه‌های سیاسی اصولگرا با جمنا همراه نشده‌اند
یک نماینده اصولگرای مجلس گفت: اگر اصولگرایان در مورد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به اجماع نرسند نتیجه نخواهند گرفت. تلاش بر این است که این اجماع انجام شود اما ظاهراً برخی گروه‌های سیای اصولگرا با جمنا همراه نشدند و احتمالاً بخواهند کاندیدای مستقل داشته باشند که در این صورت سناریوی قبل تکرار خواهد شد.

عبدالرضا مصری درباره احتمال تفاهم گروه‌های اصولگرا با جمنا نیز یادآور شد: اگر این تفاهم به این معنا باشد که گروه‌های سیاسی بگویند یا کاندیدای ما کاندیدای نهایی باشد و یا ما در این جمع حضور پیدا نمی‌کنیم این به نتیجه‌ای نخواهد رسید. اما اگر مبنا این باشد که اصولگرایان به صورت مشترک یک کاندیدا داشته باشند این امر قابل دسترسی است اما بستگی به این دارد که گروه‌های اصولگرا چقدر ازخودگذشتگی نشان دهند.

مذاکره با کاندیداهای شاخص جبهه مردمی آغاز شد
سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: شورای مرکزی جبهه مردمی با ۱۴ کاندیداهای شاخص این جبهه مذاکره می‌کند تا برنامه آنها را اخذ کند تا در نهایت هر کدام که حاضر به همکاری شدند، به مجمع عمومی معرفی شوند. دستجردی با بیان این که ما باید از مجمع عمومی بخواهیم که درباره کاندیداها اظهارنظر کند و از بین این تعداد معرفی شده، رأی بدهند تا از میان آنها پنج نفر انتخاب شود، تصریح کرد: در حقیقت اختیاری که شورای مرکزی قبلاً از مجمع اخذ کرده بود تا بتواند تعدادی از این کاندیداها را که موافق سازوکار جبهه نیستند، حذف کند، به منظور برقراری شرایط دموکراتیک و مردم‌سالارانه‌ و نیز پررنگ شدن نقش مجمع عمومی، این اختیار را به مجمع عمومی واگذار کردیم تا این سه‌هزار نفر نامزدهای نهایی را انتخاب کنند.

در حال بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هستیم
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در حال بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هستیم، گفت: اکنون فرصت استعلام از مراجع چهارگانه است. عباسعلی کدخدایی درباره انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی گفت: در حال بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هستیم؛ اکنون فرصت استعلام از مراجع چهارگانه است، کارها در حال انجام است و طبق تقویم پیش می‌رویم.

احمدی نژاد در آستانه انتخابات گفت که دولتش بدهکار نبود
محمود احمدی‌نژاد در ادامه دفاعیه‌هایش از دولت خود، سومین بیانیه خود را درباره بدهکاری دولت دهم صادر کرد. وی در این بیانیه با اشاره به طرح موضوع بدهکاری دولت دهم، با طرح ادعاهایی در هفت بند، این موضوع را رد کرد و نوشت: در این مجال نمی‌خواهم درباره بدهی‌های گسترده‌ای که طی دو سال اخیر تحت عنوان اوراق بدهی یا قرضه (بخوانید بدهکار کردن مردم و نسل‌های آینده) توسط دولت فعلی ایجاد شده است سخن بگویم و به وقت دیگری موکول می‌نمایم.

فائزه هاشمی: افراد شاخص اصلاح‌طلب وارد انتخابات شوراها می‌شوند
فرزند آیت‌الله هاشمی اظهار کرد: تلاش‌های اصولگرایان زیاد موفقیت‌آمیز به نظر نمی‌آید، حداقل من درحال حاضراین گونه می بینم. در این جریان نیز همه اصولگرایان حضور ندارند، بخش مهمی از اصولگرایان هستند قسمتی از تفرقه‌های موجود در این جریان به آنها برمی‌گردد و اکنون به این جبهه نپیوستند. حالا باید ببینیم چه پیش می آید. البته اگر به وحدت برسند می توانند برای آقای روحانی رقیب و خطری جدی باشند در غیر اینصورت انتخابات قبلی تکرار می شود. البته این پیش بینی است و باید دید در این سه ماه باقی مانده چه وقایعی روی می دهند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان باید بدانند که وحدت، پیام آقای هاشمی بوده، فوت آقای هاشمی نیز موجی را ایجاد کرد که نهایتا به نفع جریان اصلاحات شد و آن خلاء را پر کرد. اکنون نیز باید با تقویت وحدت، خلاء فوت ایشان را پر کنیم ... او درباره انتخابات شوراها نیز گفت: باید صبر کرد و دید چه افرادی ثبت نام کرده و تایید صلاحیت می‌شوند البته به نظر می رسد خیلی از افراد شاخص اصلاح طلب می خواهند وارد انتخابات شوراها شوند.

گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری عمدتا نیروی سوخته هستند
نائب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزینه‌های معرفی شده از سوی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری عمدتا نیروهای سوخته هستند، گفت که در شرایط فعلی حسن روحانی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری دوره آینده به حساب می‌آید. نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه اصولگرایان باید از گذشته خود درس بگیرند و در این دور از انتخابات به وحدت برسند، افزود: من با معرفی کاندیدای پوششی از سوی اصلاح طلبان که این روزها مطرح می‌شود نیز مخالفم، زیرا به نظرم آقای روحانی استحقاق این را دارد که به تنهایی وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود و آنهایی که بحث رد صلاحیت ایشان را مطرح می‌کنند کم فهم و کج فهم هستند و چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد.
 
مرجع : ایسنا