به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۲ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۱۲۷۳۶۸

شکایت خانواده رابرت لوینسون از ایران

گروه بين‌الملل: خانواده یک عامل اطلاعاتی که در جریان مأموریتی از سوی سیا به ایران سفر کرده و اکنون مدت‌هاست خبری از او در دست نیست، از تهران شکایت کرد.
به گزارش فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: این شکایت در دادگاه فدرال واشنگتن ثبت شده است و هدف از آن دریافت مقدار نامشخصی غرامت از ایران با متهم کردن کشورمان به اطلاع از سرنوشت لوینسون است.
لوینسون کارمند سابق اف‌بی‌آی (اداره فدرال تحقیقات آمریکا) در سال 2007 برای انجام یک مأموریت به سفارش سازمان سیا (آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا) راهی ایران شده بود.
 
خانواده «رابرت لوینسون» از ایران شکایت کرد 
 
مقامات آمریکایی مدعی‌اند که او به جزیره کیش سفر کرده و در آنجا مفقود شده است. بعد از مفقود شدن لوینسون چند تصویر و یک نوار ویدئویی از وی منتشر شد، در حالی که لباس زندانیان گوانتانامو را بر تن داشت. مقامات آمریکایی بر اساس صدای پس زمینه ویدئو و شواهد دیگر،‌ می‌گویند این تصاویر در ایران ضبط نشده و احتمالا مربوط به افغانستان یا پاکستان است.

در حالی که آمریکا ابتدا ادعا می‌کرد که لوینسون در یک سفر شخصی و به عنوان گردشگر به ایران سفر کرده، بعدا رسانه‌های آمریکایی تائید کردند که وی به سفارش سیا به ایران آمده بود. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در طول رقابت‌های انتخاباتی مدعی اطلاع ایران از سرنوشت لوینسون شده و دولت «باراک اوباما» را به عملکرد ضعیف در این پرونده متهم کرده بود.

نیویورک‌تایمز شکایت این خانواده از ایران را امری «غیرمعمول» توصیف کرده است، چراکه ایران بارها اعلام کرده که از سرنوشت این فرد اطلاعی ندارد و آمریکا نیز هیچ مدرکی دال بر اطلاع ایران از وضعیت لوینسون ارائه نکرده است. سال گذشته یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران در مورد لوینسون گفت: «مقامات مختلف آمریکا از جمله در تازه‌ترین مورد سخنگوی کاخ سفید، در اظهارات خود بارها تاکید کرده‌اند این شخص در خارج از ایران رصد شده است.»