به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۱۳۱۶۸۴
گزارش «بهار» از آخرین اظهار نظر‌ها

حملات تروریستی تهران؛ ابهام‌هاوروایت‌ها

روزنامه بهار: با گذشت 6روز از حوادث‌تروریستی داعش در تهران کماکان حجم زیادی از اخبار و حواشی این حادثه در رسانه‌ها جریان دارد.  یکی از دو حمله‌تروریستی چهارشنبه پیشین به ساختمان مجلس شورای اسلامی بود که در این ارتباط روز گذشته اخبار و روایات جدیدی به رسانه‌ها آمد.

کودکی که در میان حادثه جهانی شد
وجه دیگری از حوادث دلخراش‌تروریستی روایت‌های    متعددی  است که از حمله‌ تروریستی به مجلس شورای اسلامی منتشر شده است که در این میان اما روایت یک عکس خبری از این حوادث که در آن تصویر نیروهای امنیتی در حال نجات یک کودک دیده می‌شوند خالی از لطف نیست، عکسی که چه در روز حادثه و چه در روز‌های بعد بسیار مورد توجه رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های معتبر بین المللی قرار گرفت. پسرک نجات یافته در عکس مورد نظر دو سال و نیم بیشتر ندارد و هفته گذشته از وسط معرکه حمله‌تروریست‌های داعش به مجلس جان سالم به‌در برد.

مادر عماد از ماجرای آن روز می‌گوید: «من چون قبلا به ساختمان مجلس رفته بودم، آنجا را بلد بودم می‌دانستم برای دسترسی به طبقات باید از کدام طرف رفت. برای همین به محض اینکه‌تروریست‌ها وارد ساختمان شدند و شروع به تیراندازی کردند، عماد را بغل کردم و خودم را دوان دوان به طبقه اول رساندم. دفتر نماینده شهرمان در همان طبقه بود، تمام کارکنان بیرون آمده بودند و می‌پرسیدند که چه شده؟ من هم داد می‌زدم تو رو خدا کمکم کنید! دارند همه را می‌کشند! با همین فریادهای من آقای بهرامی مسئول دفتر نماینده شهرمان عماد را از من گرفت و به داخل دفتر پناه بردیم. بلافاصله در را قفل کرد و به طرف پنجره رفت. صدای تیراندازی و فریادها نزدیک‌تر می‌شد؛ آقای بهرامی پنجره را باز کرد و به من گفت باید از اینجا بپرید. پایین پنجره سقف یک طبقه دیگر بود که تقریبا یک و نیم متر با ما فاصله داشت. خودش پایین رفت و عماد را از من گرفت، ارتفاع زیاد بود و من جرات پریدن نداشتم، تا اینکه صدایی از پشت سرم فریاد می‌کشید همه را بیرون بیارید و بُکشید! از‌ترس چشمانم را بستم و پریدم.

روی سقف پایینی یک فضایی از نمای ساختمان بود که ما زیر آن به طور نیم خیز و مچاله پنهان شدیم. خیابان را می‌دیدم و عابرانی که به آنها تیراندازی می‌شد کاملا از آنجا معلوم بود. از بالا هم به طرف ما تیراندازی می‌کردند که دقیقا تیرها به جلوی ما برخورد می‌کرد و گرد و خاک از زمین بلند می‌شد. چون محل پنهان شدن ما در تیررس و دید مستقیم‌تروریست‌ها بود، تقریبا از ساعت
10. 15 دقیقه تا یک و نیم بعد از ظهر مجبور شدیم در همان محل بمانیم. عماد گریه می‌کرد. خسته شده بود و نمی‌توانستیم تکان بخوریم. عماد بیمار است و حالش مرتب بدتر می‌شد. دودی هم که در محل پیچیده بود نفس کشیدن را برایش سخت‌تر می‌کرد. چند بار اشهدم را خواندم. مدام دعا می‌خواندم و ذکر می‌گفتم.

اصلا باور نمی‌کردم دوباره زنده بمانم و بتوانم بچه هایم را ببینم. آخر به جز عماد دو بچه دیگر هم دارم که در شهرستان چشم به راهم بودند. پس از چند ساعت بعد از اینکه طبقات اول پاکسازی شد، ماموران امنیتی خودشان را به روی سقف رساندند، انگار تمام دنیا را به من داده بودند و دوباره متولد شده‌ام. فرزندم را دوباره زنده می‌دیدم و این جان چندباره بود برایم. جلیقه ضد گلوله پوشیدیم و ماموران با شکستن شیشه طبقه اول ما را به آنجا منتقل کردند.

آن تصویری هم که از عماد گرفته شده برای همان موقع است که ماموران امنیتی در حال انتقال عماد از روی سقف به طبقه اول هستند. به طبقه اول رسیدیم، دود همه جا را پر کرده بود. هیچ چیز دیده نمی‌شد. بلافاصله ما را به زیرزمین ساختمان منتقل کردند که پر بود از مردم. همه کسانی را که در ساختمان بودند به زیرزمین آورده بودند. بعد از مدتی هم به ما اجازه خروج دادند. بعد از درگیری مجلس هم به دلیل دود ناشی از انفجار و تیراندازی عماد در بیمارستان طبی کودکان بستری شد و شنبه ظهر از بیمارستان مرخص شد.

مادر عماد درباره علت حضورشان در روز حمله‌تروریست‌ها به مجلس نیز می‌گوید: عماد مبتلا به ام‌پی‌اس نوع دو است در این بیماری آنزیم کبد در بدن تولید نمی‌شود. هم اکنون عماد باید پیوند مغز استخوان شود و در صورتی که خون مورد نظر پیدا نشود باید پیوند کبد صورت گیرد. با انجام پیوند کبد نیز 50 تا 80 درصد امکان بهبودی عماد وجود دارد. هم اکنون 6 نفر برای پیوند مغز استخوان کاندیدا شده‌اند که هزینه آزمایش هر کدام یک میلیون و 600 هزار تومان است همچنین هزینه ارسال خون عماد به کشور آلمان 3 میلیون و 600 هزار تومان است و ما به دلیل مشکلات مالی از عهده پرداخت آن برنمی‌آییم. این دفعه دوم بود که برای دریافت کمک به دفتر آقای بهرامی نماینده استان گلستان در مجلس می‌رفتیم. وی دو معرفی‌نامه یکی به بیمارستان شریعتی و دیگری به وزارت بهداشت فرستادند؛ زمانی که به بیمارستان شریعتی و وزارت بهداشت مراجعه کردیم آنها گفتند که ما نمی‌توانیم هیچ کمکی کنیم و بی‌توجه به ما گفتند باید دنبال یک خیر باشید. آن روز هم بار دومی بود که برای درخواست کمک از نماینده شهرمان به مجلس رفتم. برای همین عماد را هم با خودم بردم تا با نشان دادن پرونده پزشکی اش بتوانم برای نجات پسرم از مرگ راهی پیدا کنم که آن اتفاق افتاد.

ابهامات ادامه دارد
در ارتباط با آخرین خبرها از حادثه تروریستی در مجلس، یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس روز گذشته در ارتباط با حادثه‌ تروریستی در خانه ملت گفت: رئیس مجلس خواستار توضیح مسئولان امنیتی درباره احتمال حضور یک زن در عملیات‌تروریستی شد اما آنها یا به دلیل عدم دسترسی به سرنخ‌ها یا به دلیل ملاحظات امنیتی فعلا اظهارنظری  نکردند.
احمد مازنی در خصوص انتشار روایت‌های ضد و نقیض فراوان در این رابطه نیز گفت: به نظر می‌رسد علت انتشار این روایات متعدد این است که تقریبا همه شاهدان اصلی این حادثه به شهادت رسیدند و جریان مقابل هم که گروهک‌تروریستی داعش باشد اخبار قابل اعتمادی درباره تعداد‌تروریست‌ها یا نحوه ورودشان به مجلس و چگونگی عملیات منتشر نکردند. اطلاعات فعلی در حدی است که از تعداد نیروی امنیتی اطلاعاتی و حفاظتی مجلس و همچنین برخی کارمندان دفاتر نمایندگان که درگیر حادثه شدند در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی گذاشتند و روایت خود را پس از حادثه مطرح کردند یا اینکه بر اساس اطلاعاتی است که نیروهای امنیتی موفق به احصاء آن شده‌اند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ابهامات دیگر این حادثه از جمله تعداد مهاجمان و کیفیت‌شان خاطرنشان کرد : این مسائل نیز بخشی دیگر از ابهامات پرونده است که یا مسئولان امنیتی هنوز سر نخی از آن به دست نیاورده‌اند یا سرنخ و مستندات لازم را به دست آوردند اما بنا بر ملاحظات امنیتی در حال حاضر صلاح نمی‌دانند که اعلام کنند. مازنی درباره دست یک زن که در ویدئوی منتشر شده توسط داعش رویت می‌شود، گفت: آقای لاریجانی به این مساله اشاره کردند و خواستار ارائه توضیح شدند که مسئولان امنیتی یا به دلیل عدم دسترسی به سرنخ‌ها یا به دلیل ملاحظات امنیتی فعلا اظهارنظری نکردند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از مسئولان اطلاعاتی و انتظامی درخواست کرد که ضمن رعایت ملاحظات امنیتی نسبت به روشنگری در این رابطه اقدام کنند تا نمایندگان بتوانند پاسخگوی مردم باشند.

طراح حملات تهران کشته شد
در همین ارتباط وزیر اطلاعات از به هلاکت رساندن فرمانده عملیات‌های‌ تروریستی تهران خبرداد و گفت: طراح و فرمانده اصلی عملیات‌تروریستی مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) به هلاکت رسید. حجت الاسلام سید محمود علوی افزود: بعد از عملیات رذیلانه روز چهارشنبه سرنخ‌های زیادی به دست آوردیم. البته تیم‌های زیادی را تحت رصد داشتیم که بنا به ملاحظات گذاشته بودیم به‌موقع در شرایطی زیر ضربه ببریم ولی به‌هرحال 42، ‌43 نفر شناسایی و دستگیر شدند، خانه امنشان در کرمانشاه شناسایی شد و افرادی دستگیر شدند؛ همچنین یک خانه امن دیگر که این پنج‌تروریست در آنجا هم‌پیمان شده بودند زیر ضربه رفت و برادر یکی از آنها که از خودشان خطرناک‌تر بود در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار گرفت و در اختیار مأموران اطلاعات است؛ ضمن اینکه فردی که فرماندهی این تیم را به‌عهده داشت و در مناطق مرزی مستقر شده بود و بعد از هلاکت آنها از کشور خارج شده بود با همکاری سرویس‌های اطلاعات دوست، کیفر کارش را داد و توسط سربازان گمنام امام زمان و سرویس‌های اطلاعاتی همکار به درک واصل شد. وی در پاسخ به این پرسش که «آیا کسانی که دستگیر شده‌اند اعترافات خاصی داشته‌اند یا خیر؟ « عنوان کرد: در این سه روز بعضی از کسانی را که مرتبط با این عملیات هستند زیر ضربه بردیم و بعضی دیگر را هم که با عملیات ارتباطی نداشتند زیر نظر داشتیم که 42، 43 نفر دستگیر شدند، اعترفات زیادی گرفته شده و اظهاراتشان سرنخ‌هایی داده که به نفرات دیگری اشراف پیدا و آنها را دستگیر کردیم.

احتمال نفوذ
فرمانده سپاه حفاظت انصار المهدی که مسئولیت حفاظت از مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد نیز دیروز در ارتباط با حادثه‌تروریستی در پارلمان سخن گفت.  سردار علی اصغر گرجی‌زاده  همچنین افزود : این احتمال که‌تروریست‌ها یکی از نفرات خود را قبل از حادثه به ساختمان مجلس نفوذ داده باشند وجود دارد که کار روی این مطلب به‌عهده وزارت اطلاعات است.