به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۵ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۱۳۵۱۸۱
بزرگداشت استاد مجید انتظامی

ملودی‌هایی که در خاطره‌ها ثبت است

گروه فرهنگی: آیین پاسداشت بیش از ٤٠ سال فعالیت مجید انتظامی به عنوان آهنگساز و تلاشگر اعتلای موسیقی ایران زمین برگزار شد.
ملودی‌هایی که در خاطره‌ها ثبت است
به گزارش  ایرنا، در مراسم تجلیل از انتظامی که سه شنبه شب در تالار سوره حوزه هنری با حضور هنرمندان و سینماگران سرشناس شکل گرفت حمید حامی خواننده پاپ دو قطعه از سمفونی ایثار را که توسط انتظامی ساخته شده است به صورت زنده اجرا کرد.مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما در این مراسم گفت: ساخت موسیقی برای فیلم کار دشواری است، مجید انتظامی همه حس و وجود خود را ذره ذره در فیلم می دمد، مجید از مردم نبریده است، وقتی می خواهیم از یک فرهنگ سخن بگوییم فقط از ترافیک و مشکلات نگوییم، به ستاره های آسمان آنجا نیز بنگریم.

**ستون موسیقی و سینما
حسام الدین سراج خواننده موسیقی اصیل نیز اظهار داشت: من از مجید اتنظامی اخلاقمداری، صبر، متانت ومهربانی آموختم. بزرگترین ویژگی یک هنرمند غیر از اینها، هوشمندی است. انتخاب های مجید انتظامی عالی است چرا که امروز همه نسبت به او خوشبین هستند. او ستون سینما و موسیقی شده است. من از او ارتباط مهربانانه و احترام به همسر را آموختم.

**کارکرد موسیقی انتظامی جمع کرده همه سلیقه ها است
امین صادق محمدی ، کارگردان مستند 'ابوایست'که در واقع روایت زندگی مجید انتظامی است گفت: بزرگترین مشکل این بود که خود استاد نمی خواست این مستند ساخته شود، از گلنوش انتظامی (دختر استاد) تشکر می کنم که اگر لطف وی نبود کار به اینجا نمی رسید، استاد قدردان تواضع شما هستم.محمدی اضافه کرد: میخواهم عبارت کوتاهی در مورد مجید انتظامی بگویم، طیف های مختلف با سلیقه های متعدد اینجا حضور دارند استاد انتظامی کارکرد موسیقی شما همین است که همه ما را کنار هم جمع می کند.گوهر خیراندیش، باشه آهنگر، علی رویین تن، باکیده، محمد سریر، پوران درخشنده، جمال شورجه، مهدی کرم پور، کامران ملکی، هوشنگ کامکار، ابهری، محمدحسین مهدویان و اکرم محمدی و محسن مومن شریفی رییس حوزه هنری از جمله حاضر در این مراسم بودند. مجید انتظامی 70 ساله آهنگساز، نوازنده و مدرس موسیقی است و تاکنون برای ۸۰ اثر سینمایی از جمله بای سیکل ران، روز واقعه، آژانس شیشه‌ای ، دیوانه‌ای از قفس ، سفر سنگ، آخرین بازمانده ، زرد قناری و بوی پیراهن یوسف، موسیقی متن نوشته ‌است.انتظامی موسیقی را نزد ثمین باغچه بان و کمال پورتراب و در کنسرواتوار برلین آموخت.مجید انتظامی در سال 89 به عنوان چهره ماندگار معرفی شد و سال ۹۳ به عنوان جهادگر عرصهٔ فرهنگ و هنر نشان افتخار دریافت کرد.او فرزند عزت‌الله انتظامی ملقب به آقای سینمای ایران و همسر آذرنوش صدر سالک نوازنده چنگ، پیانو و مدرس موسیقی است.

**میوه هیچگاه از درختش دور نمی ماند
لوریس چکناواریان نیز برای گفتن جملاتی کوتاه درباره مجید انتظامی بالای سن آمد و گفت: شما آهنگساز بسیار خوبی هستید و خدمت خوبی به دنیای موسیقی کرده اید، خانواده شما همه هنرمند هستند همانطور که میوه هیچگاه از درختش دور نمی ماند.محمد علی باشه آهنگر کارگردان ایرانی نفر بعدی بود که به جایگاه دعوت شد، او گفت: افتخار می کنم عکسی را با استاد گرفتم که خاطره من خواهد بود. در دانشکده سینما و تاتر درس می خواندم که موسیقی های فیلم شما به من انگیزه داد.

**ملودی هایی که در خاطره ها ثبت است
وی گفت: هر چند بسیاری از فیلمنامه هایی که نوشتم ساخته نشد اما شما و موسیقی شما باعث شد ما به سینما برویم.باشه اظهار داشت: شما و سینمای ایران رابطه دو طرفه داشتید. بسیاری از تماشاگران نام عوامل فیلم را نمی دانند اما ملودی های احساسی موسیقی های شما، در خاطره ها ثبت است.
این کارگردان با بیان اینکه امروز در فیلم های مستند و کوتاه از موسیقی های مجید انتظامی بسیار استفاده می شود، ادامه داد: برای استاد عزت الله انتظامی (پدر مجید انتظامی) دعا می کنم، شما میوه نیستید یک درخت تنومندید که ما به شما افتخار می کنیم.محمد سریر آهنگساز موسیقی سخنران بعدی بود که او نیز گفت: موسیقیِ بزرگترین و ماندگارترین فیلم ها اثر استاد بوده است. عزت الله انتظامی پدر او سایه بلندی دارد و مشکل است از زیر سایه وی کسی بتواند به عنوان فرزند، خود را برجسته تر در حوزه موسیقی نشان دهد. بسیاری از بزرگان اینگونه هستند اما مجید انتظامی از درون این سایه بلند شد و با آثار خود استقلال و وجهه مستقلی در موسیقی متن فیلم بروز داد.سریر ادامه داد: موسیقی ای که در زندگی بسیاری از ما و برنامه های رادیویی سینمایی وجود دارد و متوقف نمی شود آثار مجید انتظامی است. این استاد موسیقی اضافه کرد: موسیقی های انتظامی برای ما خاطره انگیز است، با وی حدود ٥٠ سال در عرصه موسیقی آشنا هستم و می دانم چقدر کار و تلاش کرده و همیشه آثار خود را با کیفیت خوب عرضه کرده است. امیدوارم آثار بیشتری را برای آیندگان برجای گذارد.

**می خواهم از حسرتم بگویم
سیدرضا میرکریمی دیگر کارگردان سینمای ایران به عنوان سخنران بعدی گفت: می خواهم اینجا از حسرتم بگویم که این سعادت را نداشتم با استاد مجید انتظامی کار کنم. وی ادامه داد: استاد انتظامی فردی چند وجهی، هم عمیق و هم آرتیست است، آدم خودخواهی نیست که فقط به خود و کارش فکر کند. در فعالیت های اجتماعی هم حضور دارد و نسبت به هم صنفان خود به عنوان هنرمندی برجسته تعهد اجتماعی دارد. من با موسیقی های شما خاطرات بسیاری دارم و امیدوارم اجازه دهید با هم کار کنیم.هوشنگ کامکار دیگر آهنگساز برجسته نیز جملاتی در مورد مجید انتظامی گفت: من از جوانی در دانشکده هنرهای زیبا تحصیل می کردم، استاد انتظامی از بهترین نوازندگان آباوی ارکستر سمفونیک بود، در آن مقطع حضور و نوازندگی در ارکستر سمفونیک به راحتی ممکن نبود.
کامکار افزود: شیوه کار او با ایده های من مطابقت دارد و من آثار این استاد را دوست دارم.وی با بیان اینکه موسیقی باید هویت ملی داشته باشد، ادامه داد: کسی که کارش دارای هویت ملی است، جایگاه خاصی دارد، آثارش بسیار با ارزش و مورد توجه است و هنگام اجرادر خارج از کشور مورد استقبال بسیاری قرار می گیرد.

**آقازاده هایی که هنر را جلا می دهند
مجری سپس کامران ملکی کارگردان، فیلم نامه نویس و بازیگر سینما و تلویزیون را به جایگاه دعوت کرد و او را سنگ صبور اهالی سینما نامید. ملکی نیز در سخنانی کوتاه گفت: من از طرف مدیر عامل خانه سینما اینجا حاضر شده ام، او به دلیل کسالت نتوانست در این مراسم شرکت کند.این کارگردان سپس اینگونه ادامه داد: آقازاده های سیاست خود را به سیاست میچسبانند اما آقازاده های هنر به هنر تجلی می بخشند. ملکی با بیان اینکه مجید انتظامی سالها ریاست کانون آهنگسازان ایران را برعهده داشت، یادآور شد: دوستان بسیاری که با وی کار کرده اند، علاوه بر خلق آثار او در حوزه موسیقی، می دانند که انتظامی در نوازندگی موسیقی تا چه حد تاثیر داشت. کمکی که انتظامی به موسیقی ایران کرده، تربیت نوازندگان چیره دست است.در آیین بزرگداشت امشب، حمید حامی خواننده موسیقی پاپ قطعه «آوای باران» و دو قطعه از سمفونی «ایثار» را اجرا کرد. او پیشتر با استاد انتظامی در سمفونی «ایثار» همکاری داشته است.این خواننده پس از اجرای خود گفت: استاد، ستاره درخشان و فخر موسیقی ایران است در مورد سابقه موسیقیایی من، همیشه اولین نامی که برده می شود، نام اوست.وی سپس از ناصر فرهودی صدابردار پیشکسوت موسیقی که به تازگی درگذشته و این مرحوم را دوست صمیمی استاد نامید، یاد کرد.گوهر خیراندیش دیگر سخنران این مراسم بود که او نیز گفت: دردانه هنر، امشب ستاره مجلس است. نمی دانستم من قابل هستم در خدمت شما باشم و در خدمت چنین عزیزی سخن بگویم.
این بازیگر سینما سپس از همسر انتظامی قدردانی کرد و افزود: او خود هنرمند است و دختر آنها که این شانس را داشتم در فیلم کوتاهش بازی کنم.

خیراندیش موسیقی انتظامی را کارکتری در کنار کارکترهای دیگر فیلم توصیف کرد و گفت: موسیقی او فاخر است، برای من امشب شبی فراموش نشدنی است.سیدضیاالدین دری کارگردان سینما نیز طی یادداشتی از حضور نداشتن خود در مراسم عذرخواهی کرد که مجری آن رابرای حاضرین خواند.سپس نوبت سخن به مجید انتظامی رسید. او گفت: هنرمندان بسیاری از دست می دهیم و بی سرو صدا از کنار موضوع عبور می کنیم. ما هنوز به بهای موسیقی پی نبرده ایم. ناصر فرهودی یکی از بزرگان صدای ایران بود، علیرضا خورشید فر و بسیاری دیگر نیز اینگونه بودند.وی پس از آن در حالی که می خواست از همسر خود قدردانی کند، اینگونه آغاز کرد؛ کسی که تمام این چهل سال ...اما بغض امان سخن بیشتر نداد، دستانش در حالی که کاغذی در دست داشت شروع به لرزیدن کرد. انتظامی پس از لحظاتی ادامه داد: قدردان کسی هستم که تمام این سالها کنار من بود، پس از این جملات همسر او روی سن آمد و پس از تجلیل و اهدای لوح توسط حوزه هنری در کنار جمعی از هنرمندان پیشکسوت همچون لوریس چکناواریان و هوشنگ کامکار عکس یادگاری گرفتند.سپس مستند آبوایست که فیلم زندگی مجید انتظامی است به نمایش گذاشته شد.