به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۶ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۱۳۷۹۳۰
قوه‌ قضائیه در مقابل فضاسازی‌ها کوتاه نمی‌آید

محسنی‌اژه‌ای: مداحان بازداشتی با قرار وثیقه آزاد شدند

گروه سیاسی: سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد که مداحان بازداشتی اکنون با قرار وثیقه آزاد هستند و اتهام‌شان امنیتی نیست.
محسنی‌اژه‌ای: مداحان بازداشتی با قرار وثیقه آزاد شدند
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری گفت: قوه قضاییه به طور جد مصمم است که با هرگونه فساد اعم از اقتصادی و امنیتی و نفوذ بیگانه مبارزه کند و مصمم بوده و هست که از حقوق مردم دفاع کند که نمونه‌هایی را از آن شاهد هستید. وی ادامه داد: ما با این که برخی از دستگاه‌های اجرایی وظیفه شان را انجام نداده و بارشان به دوش قوه قضاییه افتاده، اما برای مقابله با مفسدین وظیفه مان را انجام دادیم. یکی مساله زمین خواری است که از قبل بوده و ادامه دارد، البته زمین خواری و تصرفات کم شده اما مبارزات ادامه دارد. از 23 استان گزارش گرفتیم که در سال 96  تا پایان شهریور ماه از 20 هزار و 341 هکتار زمین که در طول سال های مختلف تصرف شده بود رفع تصرف شد و بیش از 47 هزار هکتار قلع و قمع داشتیم.

محسنی اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه برخی از بانک ها وظیفه جدی خود را انجام نمی دهند، گفت: بخشی از منابع بانک ها در اختیار عده محدودی قرار می گیرد و در جای خود مصرف نمی‌شود و پول به بانک برنمی گردد که در این خصوص کوتاهی جدی از ناحیه بانک ها وجود دارد. یکی از افرادی که فساد بانکی داشته دستگیر شد و با 14 بانک مرتبط بوده و بیش از 30 هزار میلیارد ریال بدهی دارد که حدود 16 هزار میلیارد ریال آن معوق است. 14 بانک به او تسهیلات داده بودند که معوق شده است، باید ببینند که از چه رانتی استفاده کرده است. وی افزود: کسی که این مقدار بدهی دارد، قطعاً قدرت، رانت و نفوذ دارد که از 14 بانک تسهیلات گرفته است. تسهیلات معوق داشته و جالب اینکه باز هم تسهیلات گرفته است. متاسفانه در این موارد تا زمانی که قوه قضاییه وارد نشود، خود بانک ها اقدام جدی نمی کنند.

محسنی اژه ای بیان کرد: در  رابطه با تعاونی‌های اعتبار که یا بدون مجوز کار کردند یا با مجوز خلاف کار کردند قوه ناچار است وارد شود و تا جایی که ممکن است پول مردم از بین نرود. قوه قضاییه کسری سایر دستگاه ها را برای دفاع از حقوق مردم تحمل می کند. در مورد این پرونده‌های اخیر مثل تعاونی فرشتگان یا کاسپین در طول ماه‌های اخیر فقط سه بار شخص رییس قوه قضاییه تشکیل جلسه داده است. وی افزود: به هیچ وجه قوه قضاییه در برخورد با مباحث برخورد سیاسی ندارد، البته امکان دارد اگر فردی وابسته به قدرت و جریان و جناح باشد رقبای آنها بخواهند بهره برداری کنند که ربطی به قوه قضاییه ندارد و قوه قضاییه طبق قانون پیش می رود.

قوه‌ قضائیه در مقابل فضاسازی‌ها کوتاه نمی‌آید
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به ادعاهایی که اخیرا علیه قوه‌ قضاییه مطرح شده، گفت: خبرهای دروغ نسبت به قوه‌ قضائیه و مسئولان قوه‌ قضائیه از سوی شبکه‌های ضدانقلاب مطرح شده که کذب محض است. خیلی واضح است که این‌ها با سرویس های موساد و سیا همکاری دارند و در این باره در جعل مطالب بهره می برند، با این وجود بسیار ناشیانه کار می کنند.
وی افزود: این موضوع مسبوق به سابقه است، دهه اول انقلاب این موضوعات مطرح بود. بدتر از این حرف‌ها را علیه شهید بهشتی می زدند و در شب نامه ها و نشریات ضد انقلاب مطالبی علیه شهید بهشتی مطرح می کردند. کسانی این حرف ها را می زدند که در دامن انگلیس و آمریکا بودند. حتی در مقطع جنگ علیه کشور خود با صدام حسین همکاری می کردند. روزی داستان پرونده‌ای را برای شما می گویم که علیه شهید قدوسی و شهید بهشتی در روزنامه بنی‌صدر مطالبی مطرح می کردند که این افراد محاکمه شدند و برخی از این افراد که جرائمی دیگر داشتند اعدام شدند، یکی از آنها منوچهر مسعودی مشاور بنی صدر بود.
محسنی‌ اژه‌ای با بیان اینکه خدا را شکر که دشمنان از احمق ها قرار داده شده‌اند گفت: اینها وقتی بخواهند دروغی را بسازند از موساد و اینگونه سرویس ها کمک می گیرند. علت آن هم واضح است. معلوم می شود که تیغ قوه‌ قضائیه موثر است و تیغ عدالت بر گردن نفوذی‌ها و دشمنان به خوبی فرود آمده و ضربه کاری بوده است؛ اینها با این جوسازی ها فکر می کنند که قوه‌ قضائیه کوتاه می آید. من روزی در نماز جمعه مطرح کردم که فشار علیه نهادهای انقلابی و قوه‌ قضائیه زیاد خواهد شد، چون که قوه‌ قضائیه در مقابل ضد انقلاب ایستاده است.
وی افزود: به جرات می گویم که قوه‌قضائیه در مقابل این فضاسازی‌ها کوتاه نمی آید. اگر مصمم تر نشود از کار خود دست نخواهد کشید. ان شاء الله دست هر مجرمی را بر اساس موازین قانونی و شرعی کوتاه خواهد کرد.

محدودیت جدیدی برای رییس دولت اصلاحات اعمال نشده است
محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری امروز خود در پاسخ به پرسشی درباره صحت و سقم ایجاد محدودیت‌های جدید برای رییس دولت اصلاحات، گفت: از دادسرای ویژه روحانیت پرسیدم، از جزئیات آن خبر ندارم و گفتند که دادستان ویژه روحانیت این موضوع را تکذیب نکرده، بلکه گفتند محدودیت جدیدی اعمال نشده و طبق روال گذشته توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نه خود شورا، محدودیت‌هایی که بوده همچون سابق برقرار است و طبیعتا اگر بخواهند از آن دستورات قضایی تعدی کنند، اقدام بعدی صورت خواهد گرفت. وی ادامه داد: اقدام جدیدی صورت نگرفته و همان محدودیت‌های قبلی است که هر چند وقت یکبار نامه‌ای به ضابطین داده می‌شد و الان هم مجددا نامه‌ای داده شده که همان مضمون نامه‌های سابق را دارد و چیز جدیدی و محدودیت جدیدی نبوده است و همان دستور گذشته مجددا صادر شده است.

هشدار محسنی اژه‌ای به مردم در خصوص جعل سند، نامه و عنوان
معاون اول قوه قضاییه گفت: از جمله گرفتاری‌هایی که دستگاه های دیگر ایجاد می کنند و نه به نفع مردم و نه به نفع قوه‌ قضائیه و نه به نفع خودشان است، موضوع چک است. محسنی‌اژه‌ای گفت: شما می دانید یک چک که برگشت بخورد دارنده چک به زحمت می افتد، شکایت می شود و یک پرونده هم در قوه‌ قضائیه تشکیل می شود. هم برای دارنده و هم احیانا برای صادرکننده مشکلاتی ایجاد خواهد شد. وی افزود: مدتی پیش گفتم موردی بود که در طول 4 ماه بیش از 2 هزار و 800 برگ چک از یک شعبه بانک تحویل آقایی شده که این آقا در مدت کوتاهی از بانک های مختلف 640 فقره چک برگشتی داشته است. بانک مرکزی و بانک ها باید از این موضوع مطلع شوند و دیگر برای چنین فردی چک صادر نکنند و این 2800 فقره که گفتم بسیاری از آن بعد از برگشت چک های قبل بوده است. اخیرا نیز به مورد مشابهی برخورد کردیم، آقایی از بانک‌های مختلف تعداد کثیری چک برگشت خورده دارد و عدد آن بالای 400 است. اگر از هر فقره یک پرونده هم تشکیل شود در واقع 640 فقره پرونده در قوه‌ قضائیه تشکیل شده است. باید در اینباره بانک مرکزی و بانک های دیگر توجه بیشتری کنند تا برای خود و مردم و قوه‌ قضائیه دردسر ایجاد نشود.
سخنگوی دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: افرادی هستند که سند یا نامه جعل می‌کنند و یا جعل عنوان می کنند. برای مثال می گویند من در شهرداری، قوه‌ قضائیه، بانک یا جایی کار شما را حل می کنم و پول می گیرند. کار درست نمی شود و گرفتاری ایجاد می شود یا اصلا ممکن است کار به صورت تصادفی درست شود، ولی موضوع کشف شود و آن فرد به عنوان پرداخت کننده رشوه و آن فرد دیگر به عنوان دریافت کننده وجه ناحق مورد تعقیب قرار گیرد. سه چهار مورد را اشاره خواهم کرد. برای مثال یک برگ جعل شده که ناشیانه معاون اول قوه‌ قضائیه را در آن قید کردند و نام آن را آقای رئیسی قرار دادند. این در زمانی است که آقای رئیسی دیگر معاون اول قوه‌ قضائیه نیست. نه امضای آن به امضای آقای رئیسی شباهت دارد نه مهر آن. اصلا ما چنین مهری نداریم و مثلا نوشته اند نامه محرمانه است یا نامه دیگر که باز هم از سوی آقای رئیسی به عنوان معاون اول قوه‌ قضائیه در حالیکه ایشان اصلا معاون اول قوه‌ قضائیه نیستند بود و خیلی ناشیانه درج شده و برای ریاست دیوان محاسبات کشور نوشته شده و در آن قید شده محرمانه و فوری. اگر افراد کمی آشنا باشند و توجه کنند متوجه جعلی بودن آن می شوند یا در نامه دیگری با عنوان رئیس دیوان عدالت اداری نامه ای جعل شده است.

محسنی‌ اژه‌ای افزود: این افراد می خواهند سوء استفاده کنند. اخیرا موردی در کرمان دستگیر شده به دلیل جعل عنوان و جعل نامه که اخاذی هم می کرده یا فردی که در تهران شناسایی شده یا برخی هم هنوز شناسایی نشده اند. من فکر می کنم این موضوع باید یک جریان باشد چون بعضی از آنها شبیه به هم هستند. در موردی دیگر یکی به عنوان خبرنگار به کسی گفته که باید فلان کار را برای من انجام دهی و اگر انجام ندهی علیه شما خبری کار می کنم که خبر هم کار شده و گفته من با فلانی ارتباط دارم که ما به خدمت این فرد هم می رسیم و شناسایی او را دنبال می کنیم و اگر اطلاعاتی که  در دست داریم صحیح باشد، او را دستگیر می کنیم.

مداحان بازداشتی با قرار وثیقه آزاد شدند
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده مداحان گفت: آنها در حال حاضر با قرار آزاد هستند و کیفرخواست صادر نشده است. وی ادامه داد: در دادگاه ویژه روحانیت سه نوع پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ یکی پرونده‌های مربوط به افرادی که با لباس روحانیت باشند چه روحانی و چه روحانی نما، دسته دوم افرادی که روحانی باشند، چه لباس داشته باشند و چه نداشته باشند و دسته سوم مربوط به افرادی است که با روحانیون در ارتباط باشند. سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: در اینجا بستگی دارد که تشخیص قاضی دادسرای ویژه روحانیت این باشد که اتهام به کدام سمت سنگین‌تر است، اگر پرونده مربوط به روحانی،‌ جنبه روحانیتش غلیظ‌تر باشد آنجا بررسی می شود و اگر نیست به دادگستری می‌فرستد که آنجا هم مسائل شخصی بررسی می‌شود و هم به روحانی. یعنی می تواند تشخیص صلاحیت دهد که کدام یک رسیدگی کنند، علاوه بر این دادسرای ویژه روحانیت طبق ماده 13 آئین نامه‌شان، اگر تشخیص دهد در مواردی به دلایلی در دادگاه ویژه روحانیت بررسی نشود و به دادسرای عمومی بفرستد، این کار را هم می‌تواند انجام دهد.
 
محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه در پرونده ارتباط با آن روحانی مطرح شده، مشخص نیست، دادسرای ویژه روحانیت پرونده را به دادگستری فرستاد تا ادامه رسیدگی را داشته باشد، در عین حال اتهام این افراد امنیتی نیست. محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین وضعیت حسین فریدون نیز اظهار کرد: کیفرخواست پرونده هنوز صادر نشده و به دادگاه نرفته و فردی هم که در این پرونده فراری بود،‌ هنوز فراری است. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اخیرا از مسئولان ما در سفارتخانه‌های کشور اروپایی، فردی دستگیر شده یا خیر، گفت: من اخیرا نشنیدم. قبلا فردی در سفارتخانه‌ها دستگیر شده و محکوم شده بود و حکم او نیز قطعی شده که حبس، شلاق و جزای نقدی است، اما اخیرا اطلاعی در این رابطه ندارم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره برگزاری دادگاه حمید بقایی و امکان حضور محمود احمدی نژاد در آن، گفت: قاضی بر اساس قانون تشخیص می دهد که دادگاه علنی باشد یا غیر علنی که اگر علنی باشد آقای احمدی‌نژاد می تواند در آن شرکت کند در غیر این صورت و اگر غیر علنی باشد، خیر. محسنی‌اژه‌ای درباره اعلام جرم صورت گرفته علیه مدیر تلگرام توسط دادستان تهران اعلام کرد: اگر یک ابزاری مسئول داشته باشد، چرا نمی‌شود علیه آن اعلام شکایت کرد؟ به خصوص این که از این ابزار جرائم متعددی خارج می شود و اگر در ماشین هم کم و کاستی فنی وجود داشته باشد می‌توان از سازنده آن شکایت کرد. سخنگوی دستگاه قضا در خصوص ادعاهای اخیر مطرح شده توسط محمود احمدی‌نژاد علیه رئیس قوه قضائیه نیز گفت: آنها در وقت خودش جواب داده می شود، اما دادستان در این خصوص ادعایی نداشته است.
مرجع : ایسنا