به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۱۳۸۷۵۱

ترس از ردصلاحیت، مانع اعتراض نمایندگان

گروه سیاسی: عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در موضوع اعتراض به اعلام نظر شورای نگهبان درباره عضو زرتشتی شورای شهر یزد از رد صلاحیت آتی می‌ترسند.
ترس از ردصلاحیت، مانع اعتراض نمایندگان
«هفته گذشته علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای شورای شهر درباره موضوع لغو عضویت سپنتا نیکنام تاکید کرده بود: این شیوه برخورد مورد قبول مجلس نیست و ورود شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری نیز ورود به موقعی نیست. وی همچنین تصریح کرده بود، در صورت ادامه اختلاف در این خصوص بین مجلس و شورای نگهبان پرونده به شورای حل اختلاف خواهد رفت. شب گذشته نیز کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خبر از ارسال این پرونده به شورای حل اختلاف داد.

در این باره قاسم میرزایی‌نکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و عضو هیات نظارت بر انتخابات شوراها به عصر ایران گفت که این شیوه ورود شورای نگهبان به موضوع صلاحیت این عضو شورای شهر مورد اعتراض مجلس و مخل قانون است: اگر قرار است قانونی تصویب شود یا قانونی تغییر کند، این روند نباید در لحظه یا هر لحظه باشد و شورای نگهبان نمی‌تواند در لحظه قانون جدید اعلام کند. قانون برای تغییر باید در مجلس بیاید و در مجلس بررسی شود و مجلس باید هر تغییری در قانون را تصویب کند. بعد از  مطابقت آن با شرع و قانون اساسی اصلاح مد نظر صورت بگیرد و در صورت لزوم مساله به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره مساله سپنتا نیکنام و تاکید شورای نگهبان برای لغو عضویت وی در شورای شهر یزد گفت: اقلیت‌های دینی در قانون اساسی تکلیف مشخصی دارند؛ اعم از این که حق کاندید شدن دارند و این موضوع روشن است. این شیوه برخورد شورای نگهبان در خصوص پرونده این عضو زرتشتی شورای شهر یزد خلاف قانون است و نمایندگان محترم باید متوجه این قضیه باشند و از این قضیه به سادگی عبور نکنند. با این رویه سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. اگر پس‌فردا اعلام کنند که مجلس باید تعطیل شود و دیگر لازم نیست ادامه فعالیت دهد، چه باید کرد؟

عضو هیات نظارت بر انتخابات شوراها در خصوص حیطه قانونی نظارت بر شوراها نیز گفت: تایید صلاحیت و انتخاب کاندیداها و نظارت بر تایید صلاحیت اعضای شوراهای شهر و روستا و برگزاری و همه مراحل شوراها به عهده هیات عالی نظارت بر شوراهاست که توسط مجلس انتخاب می‌شوند و هیات نظارت،  هیات عالی نظارت استان و هیات کل نظارت بر انتخابات در خصوص موضوعات شوراها همگی با نظر مجلس تشکیل می‌شود.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس همچنین گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس از بیان اعتراضات نسبت به این رویه‌های شورای نگهبان هراس دارند؛ چرا که از رد صلاحیت می‌ترسند و این شیوه رد صلاحیت شتری است که درِ منزل هر کسی می‌خوابد. میرزایی‌نکو خاطر نشان کرد: دخالت شورای نگهبان و اعمال نظر آنها بر اساس قانون تا زمانی است که نتایج درباره انتخابات اعلام نشده است. زمانی که تایید صندوق اعلام شد دیگر کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد.
مرجع : عصر ایران