به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۹:۵۴
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۱۴۵۱۴

تبدیل کمیسیون‌هاي تخصصی مجلس به کابین‌هاي تفتیش عقاید وزراي پيشنهادي!

گروه سياسي- رسانه‌ها: سايت عصر ايران نوشت: خبرهای رسیده از کمیسیون‌هاي مجلس شورای اسلامی حکایت از تبدیل این کمیسیون‌ها به کابین‌هاي تفتیش عقاید دارد!
تبدیل کمیسیون‌هاي تخصصی مجلس به کابین‌هاي تفتیش عقاید وزراي پيشنهادي!
در پی اعلام کابینه پیشنهادی دولت یازدهم، کمیسیون‌هاي مجلس شورای اسلامی، طبق وظیفه و روال، از وزرای پیشنهادی معرفی شده دعوت مي‌کنند با حضور در مجلس، برنامه‌هاي خود برای اداره وزارتخانه‌ها را مطرح و به سؤالات مربوط به آن پاسخ دهند. با این حال برخی نمایندگان، به جای نقد و بررسی برنامه‌هاي وزرا ، کمیسیون‌هاي تخصصی را تبدیل به کابین‌هاي تفتیش عقاید کرده اند و به وزرای پیشنهادی اعلام مي‌کنند که اگر به سوالات شان ، پاسخ‌هاي دلخواه آنان را ندهند، از رأی اعتماد خبری نیست!

این نمایندگان که در طول سال‌هاي اخیر به تندروی و تعلق خاطر به حلقه‌هاي خاص شهره شده اند، از وزرای پیشنهادی مي‌خواهند نظرشان را درباره هاشمی و خاتمی بگویند یا به جای پرسشگری از برنامه‌هاي وزرای پیشنهادی ، از آنان مي‌خواهند تحلیل خودشان را از اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 بیان کنند یا دیدگاه شان را درباره موسوی و کروبی اعلام کنند و بگویند مقصر حوادث سال 88 چه کسانی بوده اند؟!

این رویکرد که البته با مخالفت برخی دیگر از نمایندگان مانند علی مطهری مواجه شده ، کارکرد کمیسیون‌هاي مجلس را از یک نهاد تخصصی به کابین‌هاي قرون وسطایی تفتیش عقاید تقلیل داده و محملی برای انتقام گیری جریان شکست خورده در انتخابات اخیر از دولت جدید و باجگیری سیاسی شده است. این که اگر یک وزیر پیشنهادی ، درباره افراد و اتفاقات سیاسی ، تحلیلی «دقیقاً منطبق با فلان طیف سیاسی مجلس» نداشته باشد باید از فهرست کابینه خط بخورد، ولو این که شایستگی وزارت را دارد، خیانتی است که متأسفانه برخی «ظاهرالصلاح»ها ، علناً مرتکب آن مي‌شوند.

باید از این آقایان پرسید که آیا دیدگاه مثلاً وزیر پیشنهادی نفت درباره هاشمی و خاتمی مهم است یا عقب ماندگی پروژه ملی عسلویه و جلو افتادن قطر از ایران در برداشت گاز از میدان‌هاي مشترک؟ آیا این که وزیر آموزش و پرورش چه تحلیلی از اتفاقات چهار سال پیش دارد مهم است یا جان فرزندان مردم که مدام قربانی سوء مدیریت‌ها مي‌شود؟

آیا نظرشخصی وزیر کار درباره این که چه کسانی مقصر اتفاقات سال 88 بوده اند مهم است یا سروسامان دادن به صدها بنگاه اقتصادی زیر مجموعه این وزارتخانه که به لطف سیاست‌هاي خانمانسوز دولت‌هاي نهم و دهم، عمدتاً زیان ده شده اند و خاک سیاه نشسته اند؟ بدیهی نمایندگانی که از بحث‌هاي تخصصی سر درنمی آورند و در عین حال از نتیجه انتخابات نیز به طور آشکاری عصبی اند، چیزی جز یک سری بحث‌هاي کلیشه ای و نخ نما شده برای طرح در کمیسیون‌هاي تخصصی، نداشته باشند و البته همچنان به عنوان «کاسبان فتنه» ، به کار و کسب شان ادامه دهند و توجهی نداشته باشند که اوضاع نه چندان مساعد کشور، به ویژه در حوزه‌هاي اقتصادی ، نیاز به مردان کارکشته دارد، نه شعارگویانی نظیر آنانی که در سال‌هاي اخیر بر سر کار بوده اند و کارنامه شان هم پیش رویمان است.
بعد از تحریر:
اصل 23 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (که احتمالاً باید نمایندگان برای یک بار هم که شده آن را خوانده باشند: «تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‏ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار دارد.»

۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۶:۴۵
کاملا با نظر نویسنده موافقم! (107319)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۶:۴۵
آقای روحانی ما گفتیم دلتون رو به آقای لاریجانی خوش نکنید!! آقای روحانی وزارت خونه های ارشاد و کشور و اطلاعات مفت دادی رفت، بقیه رو هم به زور ازت میگیرن! آقای روحانی چرا به مردم رجوع نمیکنید؟ (107320)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۰۳
بابا اینطوریام نیست.لاریجانی بخواد رودست بزنه روحانی حالشو میگیره... (107385)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۰۹
به خدا اون از شما بهتر میفهمه (107393)
جاوید
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۹:۴۴
به نظر من روحانی معامله با مجلس را باخته است.چرا که مطمئنا مجلس به امثال علوی و فاضلی و مطهری رای اعتماد خواهد داد و اینگونه خیلی راحت در کابینه دولت صاخب قدرت خواهد شد.ولی گمان نمیکنم که به اصلاح طلبانی همچون زنگنه و ربیعی و نجفی و میلی منفرد روی خوش نشان دهد تا روحانی مجبور شود که باز از عقاید خود عدول کرده و وزرای نزدیک به اصولگرایان را به مجلس معرفی کند و این یعنی اینکه در صورت وقوع این کار مردم احساس خواهند کرد که با تمام وجود بازی خورده اند (107442)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۳:۰۸
هر اتفاق نا خوشایندی که در جلسات رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی آقای دکتر روحانی بیفتد .80 در صد تقصیر به گردن آقای لاریجانی رییس مجلس میباشد چرا که :
1- اگر میداند که این کمیسیون های به اصطلاح تخصصی بعضا کمیسیون های تفتیش عقاید {زمان سلطه کلیساها بر قدرت دولت و مردم } میباشد چرا عملی پیشگیرانه انجام ندادند و به مردم به عنوان رییس قوه مقننه کم لطفی کردند؟.
2- هنوز هم هیچ چیز دیر نشده و باز هم 50 در صد از قدرت دست ایشانست تا برای خوشبختی ملت از خود جسارت نشان دهد.همانطوریکه در زمان استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی از وزیر تعهد گرفتید و مجددا ایشان را به کار باز گرداندید (107537)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۰۲
واقعا تاسف برانگيزه.....من رفته بودم مصاحبه استخدامي ازم پرسيدند سال 88 به كي راي دادي گفتم موسوي گفت ردي برو گفتم چرا ؟گفت به فتنه گر راي دادي گفتم اخه اقاي محترم اونموقع كه من به ايشون راي دادم ايشونم مثل سه نفر ديگه كانديد رياست جمهوري و از فيلتر شوراي نگهبان گذشته بودند و من ازاد بودم كه به هركس مي خوام راي بدم گفت حرف زيادي نزن همين
خانه از پايبست ويران است (107327)
کریم
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۰۳
با این افکار خشک ویکسویه و به دور از منطق همین است که نمی گذارند مملکت پیشرفت کند . (107329)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۰۷
متاسفانه كي ميخوان دست از اين كارا بردارن خدا ميدونه ! (107334)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۲۳
این کا را نکنن تا یه بار دیگه داستان عطا اله مهاجرانی و گنجی و امثالهم تکرار بشه (107409)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۳:۴۵
تو دوره بعدی انتخابات مجلس نماینده ها با دولت و مردم همسو میشن اگه... (107560)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۴۶
سانسور نکن!
این دو مجلس اخیر ننگ تاریخ ایران لقب خواهند گرفت تاریخ گواهی خواهد داد...
سانسور نکن تا رای بدن مردم (107365)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۴۸
مجلسیا یادشون رفته چشم بسته به کابینه احمدی نژاد رای دادن و همش گفتنند .مورد پسند نبودن ولی پاره ای ملاحظات بود رای دادیم .نماینده ها در تمام خرابکاری های دولت دهم شریک جرمند .حالا زبان باز کردنند همان مثل احمدی نژاد برایشان خوب بود .جرات جیک زدن نداشتن (107366)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۵۱
از مشک همان ترواد که در اوست!
از این ناوکیل الرعایا ها بیش از این انتظاری نیست........... (107369)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۵۱
عقل حکم میکنه از تقیه پیروی کنن که رای بیارن تا دولت کار خودشو زود شروع کنه (میر آزاده راضی نمیشه مثلا آقای زنگنه بخاطر وفاداری به ایشون رای نیاره)...
جواب بابصیرت های فتنه یاب با مردم در انتخابات مجلس بعدی...! (107370)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۵۷
اگر وزراي اصلي راي نياوردن بايد وزراي تحميلي مثل رحماني فضلي و پور محمدي هم از كابينه حذف بشن. (107374)
نسل دوم
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۱۰
بهار جان این تیکه رو خوب اومدی : بدیهی است نمایندگانی که از بحث‌هاي تخصصی سر درنمی آورند و در عین حال از نتیجه انتخابات نیز به طور آشکاری عصبی اند.. (107394)
فیروز
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۱۵
کاسبین فتنه رو قشنگ اومدی. خدا وکیلی کل رای اقایان کوچک زاده حسینیان رسایی و کوثری روی هم یک میلیون میشه اینقدر ان قلت میان. (107402)
saeed
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۲۳
اگرچنین چیزی واقعیت داشته باشد مردم باید به طورجدی وارد عمل شوند وازاین نمایندگان ظاهرا نماینده اعلام برائت کنند (107410)
باقر
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۴۳
کابینه واقعی روحانی دو سال دیگه با مجلس اصلاح طلب (107419)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۵۲
متاسفم برای مردمی که بدون شناخت , به همچین اشخاصی رای میدن میفرستن مجلس.
از ماست که بر ماست (107424)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۵۴
متاسفانه روحانی با این انتخاب کابینه احتیاط کرد و این جماعت هم پرروتر شدن هنوز هم دیر نشده روحانی اگر می خواد پایگاه مردمیشو حفظ کنه باید مستفیم به مردم بگه چه طرزفکری داره به کشور خیانت می کنه و حداقل مقداری از فسادهای انها رو علنی کنه (107425)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۵۵
این وزرا کف مطالبات مردم هستند،
روحانی نباید کوتاه می امد،
با این وجود اگر مجلس زیر قولش بزنه و به هر کدوم رای ندادن نفر جایگزین باید رادیکالتر و تندتر انتخاب بشه... (107427)
محمد.الف
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۹:۰۱
چه بهتر بود آقای روحانی در ابتدا رعایت حال برخی را نمی کرد و وزرای قوی تر و دارای موضع مشخص معرفی می کرد افرادی مثل عارف، کرباسچی، توفیقی، محتشمی، انصاری، موسوی لاری، رمضان زاده، محمدرضا خاتمی، شکوری راد، و ... تا آقایان که این همه گرد و خاک به راه انداخته اند لااقل بی جهت نباشد!
هر قدمی که در برابر این ها عقب نشینی شود اینان باز اقای روحانی را به عقب تر می رانند. (107430)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۹:۰۴
متاسفانه این رویه ی ظالمانه نه تنها در مجلس وجود دارد بلکه در هر مصاحبه ی شغل دولتی در این 4 سال گذشته باب شده است. تازه حالا خبردار شدید که اوضاع این طور خرابه؟! (107431)
دارا
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۹:۲۱
بعنوان یک ایرانی ، با پیشینه ای درخشان در احترام به آزادی اندیشه ، شرمسارم که در قرن بیست و یک چنین افرادی هستند که به سبک قرون وسطی می اندیشند و عمل میکنند . پیگیری خواست ملت را به شیخ اعتدال میسپاریم . امیدواریم نمایندگان پیام مردم را بار دیگر مرور کنند و خشم خود را از مردم فهیم با انتقام از کابینه نشان ندهند . امیدوارم نمایندگان رفتاری جدای ازکمیسیونهای تخصصی از خود نشان دهند . (107434)
مهربان توسی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۹:۴۷
جای تاسف داره (107443)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۰:۵۶
یک جایی آقای خاتمی گفته بود مسوولان از مردم عقب هستن!
واقعا راست گفته بود این نماینده ها یی که الان تو مجلس داریم حداقل 200 سال از مردم عقب ترن! (107467)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۱:۰۰
یکی از مهمترین علت هایی که مردم اروپا از کلیسا روگردان شدند همین تفتیش عقاید بود.
امیدوارم نمایندهها با این کارها باعث رو گرداندن مردم از حکومت دینی نشوند. (107468)
گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۲:۰۱
از دست مردم که کاری بر نمی آید لااقل کاش رهبر در این مورد به آنها تذکر می داد (107494)
امین
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۲:۳۴
ای بابا این تفتیش عقاید رو از هر کی هرجا بخواد استخدام شه هم انجام میدن. از من رفتگر تا استاد دانشگاه و وزیر.
جرم خیلی از تأیید صلاحیت نشده ها داشتن اعتقادی غیر از اعتقاد اینهاست.
و این داستان را حالا حالاها پایانی نیست. (107513)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۲:۴۰
همه جا همین تفتیش عقاید هست، کافیه یه مصاحبه استخدامی بری، پدرتو در میارن نکنه یه بار اسم موسوی رو برده باشی دهنتو بو میکنن (107518)
بندرگناوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۲:۴۲
اقاي روحاني نورده ميليون تعداد كمي نيستا روي ما حساب كنيد لطفا باهاتيم (107519)
تبریزی
۱۳۹۲/۰۵/۲۱ ۰۱:۱۳
دولت باید در مقابل این تفتیش عقاید مقاومت کند (107607)