به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۶:۲۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۸ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۱۵۱۷۷
پس از هفت ساعت بحث درباره طرح دولت ائتلافي؛

رای منفی پارلمان انگليس به جنگ با سوریه

گروه بین الملل: ۲۸۵ نماينده مجلس عوام انگليس با طرح دولت مخالفت كردند، در حالي كه ۲۷۲ نماينده موافق طرح ارائه شده از سوي دولت در اقدام نظامي عليه سوريه بودند.
رای منفی پارلمان انگليس به جنگ با سوریه
پارلمان انگليس پنجشنبه شب پس از بيش از هفت ساعت بحث و بررسي درباره طرح دولت ائتلافي اين كشور براي اقدام نظامي عليه سوريه، با اين طرح مخالفت كرد.
نتايج راي گيري از نمايندگان پارلمان اعلام شد كه بر اساس آن ۲۸۵ نماينده مجلس نمایندگان انگليس با طرح دولت مخالفت كردند، در حالي كه ۲۷۲ نماينده موافق طرح ارائه شده از سوي دولت در اقدام نظامي عليه سوريه بودند. به عقيده كارشناسان شكست دولت در اين راي گيري يك ضربه مهم به ديويد كامرون نخست وزير انگليس و سياست هاي جنگ طلبانه وي محسوب مي شود. اين شكست براي دولت انگليس در حالي رقم خورد كه كامرون به دليل ملاحظات و مخالفت هاي مطرح شده از سوي حزب كارگر طي ۴۸ ساعته گذشته اصلاحات مهمي را در برنامه هاي خود براي حمله به سوريه به عمل آورده بود، از جمله اينكه در يك عقب نشيني آشكار تاكيد كرده بود كه راي گيري امروز مجوزي براي حمله نيست و تنها به كليات ضرورت اقدام نظامي بر اساس اصول انسان دوستانه مربوط مي شود. قرار بود در صورت تصويب طرح دولت در جلسه امشب، راي گيري ديگري پس از گزارش كارشناسان سازمان ملل انجام شود و پس از راي گيري دوم، تصميم دولت براي مشاركت در اقدام نظامي عليه سوريه عملي شود. با راي منفي اكثريت پارلمان انگليس به پيشنهاد دولت، جلسه دوم پارلمان و راي گيري مجدد در اين باره در پرده اي از ابهام قرار گرفته است.

اد ميليبند رهبر حزب كارگر پس از مشخص شدن نتيجه راي گيري طي سخنان كوتاهي از كامرون خواست كه اطمينان دهد با توجه به رد طرح دولت توسط اكثريت نمايندگان، تصميمي به مشاركت در اقدام نظامي عليه سوريه بدون موافقت پارلمان توسط دولت اتخاذ نخواهد شد. كامرون در پاسخ گفت: نمايندگان پارلمان و مردم انگليس نمي خواهند شاهد اقدام نظامي ديگري باشند و من (پيام) آن را دريافت كرده و مطابق آن اقدام خواهم كرد. در بحث هاي پارلماني امروز كه بيش از هفت ساعت طول كشيد مخالفت هاي جدي با اقدام نظامي عليه سوريه در شرايط فعلي صورت گرفت و اشتباهات دولت توني بلر در حمله عراق بارها ياد آوري شد. حزب كارگر انگليس به رهبري اد ميليبند طرح جايگزيني را ارائه كرده بود كه در آن شرايط سخت تري براي اقدام نظامي احتمالي عليه سوريه پيش بيني شده بود كه اين طرح نيز با ۳۳۲ راي مخالف در مقابل ۲۲۰ راي موافق قاطعانه از سوي نمايندگان پارلمان رد شد. به نظر مي رسد مخالفت شديد افكار عمومي انگليس با جنگ باعث شده است نمايندگان اين كشور در پارلمان نيز با احتياط بيشتري در مقايسه با گذشته در اين زمينه تصميم بگيرند. بر اساس نظرسنجي هاي متعدد انجام شده در انگليس فقط حدود ۱۱ تا ۲۵ درصد مردم اين كشور موافق حمله نظامي به سوريه هستند.

هاموند: انگلیس در اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی کند
وزیر دفاع انگلیس هم در پی شکست طرح دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام اعلام کرد که انگلیس در هیچگونه اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی کند. فیلیپ هاموند در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی گفت: من امیدوار بودم ما در این رای گیری بتوانیم پیروز شویم اما می فهمیم که نظرات سوء عمیقی درباره مداخله در خاورمیانه وجود دارد. نپیوستن انگلیس به اقدام نظامی علیه سوریه، مانع از انجام آن نخواهد شد ولی آمریکا و متحدانش را مایوس خواهد کرد. وی تاکید کرد که اقدام نظامی علیه سوریه بدون مشارکت ما انجام می شود. وی ادامه داد: آمریکا – متحد اصلی انگلیس- از این موضع که انگلیس (در اقدام نظامی علیه سوریه) هرگز مشارکت نمی کند، احساس ناامیدی خواهد کرد. و البته وی درست می گفت چرا که کاخ سفید بلافاصله پس از اعلام نتیجه رای گیری پارلمان انگلیس اعلام کرد که اوباما بر این باور است که منافع آمریکا در خطر است. با این حال، یک مسئول کاخ سفید در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا مدعی شد: واشنگتن در صورتی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تصمیم بگیرد، به تنهایی برای اجرای حمله به سوریه گام برخواهد داشت.
مرجع : ایرنا

هیراد
۱۳۹۲/۰۶/۰۸ ۱۰:۵۴
کاملا قابل پیش بینی بود. امریکا هم یه جوری ماست مالی میکنه و جنگ و حمله ای اتفاق نخواهد افتاد. (118741)
۱۳۹۲/۰۶/۰۸ ۱۱:۵۵
البته این چیز خوبیه!
ضمنا به این میگن مجلس! هم جلوی رئیس جمهور وایسادن و هم خواسته مردم اجرا شد (118768)
۱۳۹۲/۰۶/۰۸ ۱۹:۳۸
خدا فقط به داد مردم سوریه برسه. خدا میدونه که چقدر دلم خونه که دو ساله که به اسم تروریست و جاسوس و... افتادن به جون ملت سوریه (119040)