به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : ۱۵۲۲۹

روسیه برای ایران شرط گذاشت!

گروه سياسي: معاون نخست‌وزیر روسیه احتمال تحویل سیستم‌هایی مشابه اس -300 به ایران را به متوقف کردن شکایت از روسیه در این باره مشروط کرد.
روسیه برای ایران شرط گذاشت!
خبرگزاری نووستی به نقل از دمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که مذاکرات با ایران درباره تحویل سیستم‌های پدافند هوایی مشابه اس -300 تنها در صورت متوقف کردن پرونده‌های شکایت از روسیه امکان پذیر است.
قرارداد تحویل سیستم های اس-300 در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه پنج آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد، اما دمیتری مدودف، رییس‌جمهور وقت روسیه روز چهارشنبه 22 سپتامبر سال 2010 با صدور فرمانی تحت عنوان تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخ 9 ژوئن سال 2010، تحویل سیستم‌های اس 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، هلیکوپتر و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. مسکو قرارداد تحویل سیستم های اس-300 را در سپتامبر همان سال لغو کرد. ایران در رابطه با این قضیه شکایتی چهار میلیارد دلاری را علیه روس آبارون اکسپورت، شرکت دولتی صادرات و واردات نظامی روسیه، در دیوان بین‌المللی داوری در ژنو اقامه کرده است.

معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به این که روسیه تمام موازین حقوق بین‌المللی را به طور اکید رعایت می‌کند، تاکید کرد: ما هیچ‌گاه از فهرست تصویب شده برای محدودیت صادرات نظامی به بعضی کشورها از جمله جمهوری اسلامی پا را فراتر نگذاشته‌ایم و در چارچوب عادی نظامی-فنی آماده همکاری با ایران هستیم. در عین حال وی در رابطه با تحویل سیستم‌های پدافند هوایی به ایران گفت که بحث در این موضوع تنها در صورت متوقف کردن پرونده‌های شکایت مربوطه علیه روسیه امکان پذیر است.

بنا بر این گزارش، سیستم‌های اس-300 که یکی از کامل‌ترین سیستم‌ها در جهان محسوب می‌شوند، ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. حداکثر برد آن 200 کیلومتر است.

الیاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۵:۴۹
اینم دوستی "با تزارهای چکمه پوش" که در طول تاریخ این مرز و بوم جز خیانت و چپاول این خاک ، کاری دگر نکرده اند!!! (119457)
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۵:۵۵
روسیه ایران و جیگر کرده (119464)
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۶:۰۶
هه هه.شکایتتون رو پس بگیرید تا ما هم بزنیم زیر همه چی و چند سال دیگه سر کارتون بزاریم.چرا ایران ما که یه روز نصف جهان رو زیر سلطه داشت حالا باید منت اینا رو بکشه.این همه جوان با استعداد داریم.هی روزگار.دلم میسوزه برا وطنم (119468)
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۶:۱۸
با سابقه بدی که از این روس هاکسراغ داریم بهتر است عطایشان را به لقایشان ببخشیم و دیگر از این گداها چیزی نخریم! (119475)
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۶:۵۰
آره جون خودشون. اینها حالا دیدن در شکایت ایران شکست می خورن دوباره می خوان سر ایران کلاه بگزران. به مسولین می گم گول این روس جماعت را دوباره نخورید. چند بار سرتان کلاه می خوان بگزارن. اون سیستمی هم که مشابه اس 300 هست اصلا به درد ما نمی خوره چون هم قدیمی هست هم برای نیروی زمینی ساخته شده. یکم مسولین ما شجاعت داشته باشن. مطمئن باشید مردم پشت شما هستن. (119482)
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۷:۱۴
حواسشون نیست که عمر دولت تحقیر تموم شده (119492)
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۷:۱۹
خوب ایرانی هارو اوسگول کردن . لیاقت کسانی که در انتخاب دوست دقت نمی کنن بیشتر از این نیست . کره و ترکیه با آمریکا روابط دارن نمیگم هیچ مشکلی ندارن اما ایران کجا اونا کجا . کشور هایی مثل ایران و ارمنستان خودشون چسبوندن به روسیه و فقط امتیاز میدن . (119495)
خشایار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۷:۳۵
هیچ وقت یه خارجی به فکر ما نیست ما باید خودمون به فکر خود باشیم (119506)
ناشناس
Canada
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۷:۴۶
أخ كه اين روسيه چقدر موذي و منزجر كننده است (119513)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۷:۴۹
بازی از نو!!! (119518)
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۷:۵۵
800 ميليون دلار!!!؟؟؟ (119520)
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۱۸:۴۰
ما اس ٣٠٠ نميخواهيم ، فقط ميخواهيم روسيه تنبيه بشه كه فكر نكنه ايران مستعمره اش است. (119539)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۰۱:۳۹
لازمه تنبیه روسیه و امثالهم داشتن یک دیپلماسی قوی بر پایه واقعیات جهانی ست! و الا با این سیاست شعار زده و عوام پسند، هر کشوری در برابر ایران قابلیت روسیه شدن دارد!!
به عبارت ساده "مال ات رو سفت بگیر، کشورها رو روسیه نکن"!!! (119708)
رضا
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۲۰:۰۸
اینهم از کشور دوست!!!روسیه!!!یکی به میخ یکی به نعل! (119566)
علی
France
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۲۱:۰۶
ما پولش رو می خوایم حتی با غرامتش از آمریکا هم میشه کلی سلاح خرید پول باشه آمریکا هم مطیع میشه (119587)
عرفان
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۲۱:۳۷
می خوام ببینم اینا که اینقدر با صدای رسا، محکم و مفتخرانه در برابر آمریکا می گویند از حق ملت کوتاه نمی آییم آیا همین موضع گیری را در برابر روسیه هم دارند.
تو رو خدا یکی منو روشن کنه، اگه به همون دلیل هایی که با آمریکا رابطه نداریم چرا با همون دلیل ها حتی سنگین ترش الان با روسیه رابطه داریم... (119602)
۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ۲۲:۳۹
تا صنعت وارد این مملکت نشه استقلال یک افسانه است! (119636)