گروه جامعه: مدت هاست فكر پيامكهاي وقت و بي وقت و ناخواسته تبليغاتي، بسياري از شهروندان را آزار ميدهد زيرا پيامكهاي مهم شغلي و خانوادگي در ميان انبوه اين نوع پيامكها گم ميشود، اما اين تنها دردسر آنان نيست.
مشترك گرامي با سلام اين هفته با شما همراه بوديم و اخبار روز را براي شما ارسال كرديم . هزينه هر پيامك ارسالي در اين سرويس ۵۰ تومان است ، اگر تمايل به ادامه دريافت اخبار از طريق اين سرويس را نداريد ميتوانيد با ارسال KHD OFF به شماره .... بدون پرداخت هيچ هزينه اي اقدام به غير فعال سازي نماييد.شهروندان ميگويند چند بار اين پيامك تبليغاتي را مرور كرده اما مشاهده ميكنند كه هيچ اشتباهي رخ نداده است، در اين پيامك، سرويسي به اجبار تحميل شده كه بايد دردسر غير فعال سازي آن را نيز بپذيرد. اين انتظار طبيعي است كه ابتدا سرويس هاي پيامكي معرفي شوند و سپس مشتركان در صورت تمايل نوع خدمت را تعيين و سفارش دهند اما با اين شگرد جديد، ابتدا سرويسي به مخاطب تحميل ميشود و سپس از مشترك براي نخواستن آن جواب ميخواهند.با اين روش اگر به هر دليل نتوان سرويس تحميلي را غير فعال كرد ناخواسته بابت انبوه پيامك هاي دريافتي بايد از جيب مشتركان هزينه كسر شود!
*مشترك ديروز مشتري امروز
دارندگان تلفن همراه كه تا ديروز به عنوان مشتركان تلفن قلمداد ميشدند امروز در سايه نوع نگاه اپراتورها به مشتري تنزل مييابند و در اين ميان ، تنها حقوق مشتركين است كه ناديده گرفته ميشود.تلفن همراه به عنوان يك پديده نوظهور و ضروري براي برقراري ارتباط تلفني ميان افراد خيلي زود به عنوان وسيله اي در دسترس براي تبليغات مورد استفاده قرار گرفت و دامنه آن هر روز گسترده تر شده است.در همين ارتباط حسن عليزاده رييس مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به تازگي اعلام كرده طي ۱۰ ماه اخير،۱۳ هزار و ۱۴۷ نفر از مشتركان دو اپراتور تلفن همراه در كشور از پيامك هاي انبوه تبليغاتي به اين مركز شكايت كرده اند كه از مجموع آنها ۱۱ هزار و ۵۰۰ شكايت قابل بررسي بوده و از اين تعداد نيز هشت هزار و ۵۹۰ شكايت مورد تاييد قرار گرفته است.
* بر اساس قانون ارسال پيامك با كسب اجازه قبلي از مشترك امكان پذير است
بر اساس دستور العمل سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كه بهمن ماه سال ۱۳۹۰ به همه اپراتورهاي تلفن همراه ابلاغ شده است، ارسال پيامك هاي تبليغاتي و خبري انبوه با اجازه قبلي مشترك امكان پذير است. لطف الله سبوحي، معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در اين مورد ميگويد: بر اساس دستورالعمل ابلاغي، اپراتورهاي تلفن همراه مكلف شدند، قبل از ارسال پيامك هاي انبوه تبليغاتي يا خبري به مشتركان خود، با ارسال يك پيامك نظر مشترك را در خصوص دريافت و يا دريافت نكردن پيامك جويا شوند و در صورت موافقت مشترك اقدام به ارسال پيامك به مشترك كنند. سبوحي تصريح كرد: در اين دستور العمل به مكانيزم هاي تاييد مجدد نيز تاكيد شده تا مشترك با آگاهي كامل انتخاب خود را انجام دهد. وي افزود: هدف از ابلاغ اين دستورالعمل ايجاد فضاي فضاي مناسب براي كسب و كار همراه با رضايت كامل مشتركاني است كه خدمات را دريافت ميكنند.
*ديدگاه شركت هاي تلفن همراه
مديران شركت هاي تلفن همراه نيز بر موضوع كسب اجازه از مشترك تاكيد ميكنند و ميگويند: شركت هاي ارسال كننده پيامك هاي تبليغاتي ،ابتدا براي فرستادن پيامك از مشتركين مجوز ميگيرند و در صورت موافقت مشترك اقدام به ارسال پيامك انبوه ميشود و از اين نظر مشكل قانوني وجود ندارد.آنها در مورد شگرد شركت هاي خدماتي براي تحميل خدمات خود به مشتركين تلفن هاي همراه توضيح دادند كه اين پيامكها ايراد قانوني ندارد و شيوه كسب موافقت مشترك در آنها متفاوت است .
* ضرورت چاره انديشي مراجع دولتي
وقت آن رسيده كه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بعنوان مرجع قانوني و دولتي تصميم گير در اين خصوص وارد عمل شود و براي جلوگيري از تحميل هزينه هاي ناخواسته به مشتركان تلفن هاي همراه چاره اي بينديشد و با تدوين دستورالعمل هاي دقيق و كاربردي ، خلاهاي قانوني موجود را پر كند.