به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ساعت ۲۲:۱۴
کد مطلب : ۱۷۹۰۸
اين جايزه سال گذشته به نسرين ستوده داده شد

ملاله‌يوسف‌زي جايزه پارلمان‌اروپارادريافت كرد

گروه بين الملل: ملاله يوسف زي دختر ۱۶ ساله پاكستاني كه سال گذشته در مسير مدرسه هدف اقدام تروريستي طالبان قرار گرفت اما برغم اصابت گلوله جان سالم به در برد. جايزه ساخاروف پارلمان اروپا را دريافت كرد.
ملاله‌يوسف‌زي جايزه پارلمان‌اروپارادريافت كرد
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك منبع پارلماني اروپا اعلام كرد: سران گروه هاي سياسي پارلمان اروپا به اتفاق آرا اين دختر نوجوان فعال حقوق كودكان و عضو كار زار تحصيل دختران را شايسته دريافت جايزه ساخاروف اين نهاد اروپايي دانستند. به‌گزارش رویترز، مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا ضمن اعلام این خبر ملاله یوسف‌زی را “مدافع شجاع آموزش و پرورش” نامید. شولتز گفت: او ما را به یاد وظیفه‌مان در قبال کودکان، به‌ویژه دختران می‌اندازد. یوسف‌زی که از حق تحصیل دختران در پاکستان حمایت می‌کرد در اکتبر ۲۰۱۲ مورد حمله طالبان قرار گرفت و به سر او شلیک شد. وی سپس برای معالجه به بریتانیا منتقل گردید و در آن‌جا ساکن شد.

وی تیرماه امسال در برابر صدها جوان و نوجوان ۱۲ تا ۲۵ ساله از ۸۵ کشور جهان؛ بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا به‌مناسبت ۱۶ سالگی‌اش در سازمان ملل سخنرانی کرد و گفت: “[طالبان] فکر می‌کنند که یک گلوله می‌تواند ما را به سکوت وادار سازد اما آن‌ها شکست خورده‌اند.” ملاله یوسف‌زی که اکنون ساکن بریتانیا است به نمادی از مبارزه زنان و دختران در راه احقاق حقوق خود تبدیل شده و از سوی نشریه آمریکایی تایم نیز جزو ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار سال انتخاب شده است.

به جز ملاله یوسف‌زی، ادوارد اسنودن، مأمور پیشین سازمان اطلاعات آمریکا که اسناد محرمانه‌ای از فعالیت‌های سازمان‌های اطلاعاتی این کشور را افشا کرد و میخائیل خودورکوفسکی، منتقد حکومت روسیه که هم‌اکنون زندانی است کاندیدای دریافت جایزه ساخاروف بودند. ملاله یوسف‌زی همچنین اقبال این را دارد که امسال به‌عنوان برنده جایزه صلح نوبل معرفی شود. برنده این جایزه روز جمعه ۱۹ مهرماه (۱۱ اکتبر) معرفی خواهد شد. در سال ۱۳۹۱ جایزه ساخاروف به نسرین ستوده، وکیل ایرانی که در آن زمان زندانی بود، و جعفر پناهی فیلمساز مطرح ایران اهدا شد.

جایزه ۵۰ هزار یورویی ساخاروف از سال ۱۹۸۸ تاکنون هر سال توسط پارلمان اروپا به یک یا چند فعال حقوق بشر و دمکراسی اهدا می‌شود. پیش از این کسانی چون نلسون ماندلا، زندانی نامدار دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی و رئیس جمهور پیشین این کشور؛ الکساندر دوبچک، رهبر جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی در رویدادهای “بهار پراگ” در سال ۱۹۶۸؛ تسلیمه نسرین، نویسنده و فمینیست بنگلادشی و آنگ سان سوچی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر اهل برمه ؛ جایزه ساخاروف را دریافت کرده‌اند.

۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۰۲:۱۸
تبریک ، دختر نازنین مبارز ........تا چشم جهل و بربریت کور !! (145056)
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۰۲:۴۳
لیاقتش رو داشت (145062)