به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۱۹۸۶۹

عبدالله گل:روسری در دستور کار نباشد

گروه بين الملل: رئیس‌جمهور ترکیه در جریان نشستی در انگلیس گفت، بحث و گفت‌وگو بر سر پوشش روسری باید پس از ورود قانونگذاران محجبه ترکیه‌ای به پارلمان از دستور کار سیاست این کشور خارج شود.
عبدالله گل:روسری در دستور کار  نباشد

عبدالله گل،  در سومین نشست انگلیس - ترکیه در ادینبرا گفت: رضایت بخش‌ترین مساله برای هر کس این است که مساله پوشش روسری با یک درک و استنباط مشترک از جانب تمام احزاب سیاسی پارلمان ترکیه به نتیجه رسید. هر کدام از احزاب سیاسی ترکیه به صورت داخلی در این باره به بحث پرداخته و تصمیم گرفتند که این مساله باید اجرا شود. این همان چیزی است که ما در نهایت آن را عادی‌سازی می‌نامیم. در 31 اکتبر سال جاری میلادی چهار تن از قانونگذاران زن از حزب حاکم عدالت و توسعه با پوشش روسری در نشست مجمع عمومی ترکیه حضور یافتند؛ این اقدام آن‌ها بدون مخالفت از سوی اپوزیسیون صورت گرفت. این اقدام اولین بار از زمان اخراج یک قانونگذار محجبه در سال 1999 میلادی بود که به دلیل حضور در مجمع عمومی ترکیه با پوشش روسری اخراج شده بود. عبدالله گل افزود: ما پیشتر به صورت مختصر با روزنامه گاردین صحبت کرده‌ایم و به آن‌ها گفتیم که وجهه جامعه ترکیه در کشورهای اروپایی بسیار قابل ملاحظه است. من می‌دانم که یک یا دو قانونگذار زن با پوشش روسری در پارلمان چند کشور اروپایی حضور می‌یابند. بنابراین وقتی در این کشورها، قانونگذاران زن می‌توانند با پوشش روسری وارد پارلمان شوند، چرا ترکیه این کار را انجام ندهد؟

رئیس‌جمهوری ترکیه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ممکن است مساله پوشش روسری به یک مشکل بدل شود یا خیر، گفت: از نظر من این مساله نباید بیش از این به یک مساله سیاسی بدل شود. زمانی که درباره عادی‌سازی سخن می‌گوییم، احزاب آن را فهمیده و درک کرده و درباره آن تصمیم گرفته‌اند. از امروز، زنان با هر تخصص یا سیاستی باید بر مبنای ارزش و دستاوردهایی که داشته‌اند به کار گرفته شوند و پوشش روسری یا عدم استفاده از آن یک مساله شخصی است.

 


۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۵۴
پوشش روسری یا عدم استفاده از آن یک مساله ی شخصی است. من که با این جمله خیلی خیلی موافقم، در همه جای جهان، نوع و شکل پوشش باید یه مساله ی شخصی قلمداد بشه... (161478)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۴۶
افرین به گل که می داند پوشش زنان بیحجاب بودن یا باحجاب بودن موضوع شخصی است و مقامات دولتی حق دخالت در ان را ندارند بر حق گل دمکرات ترین رهبر جهان اسلام است قابل توجه بعضیها!!!!!!! (161545)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۵۰
قابل توجه افراطیون داخلی که به زور چماق میخوان جوانها رو به داخل ماشین های گشت ارشاد رهنمون سازند. (161550)
۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ۰۷:۵۲
تركيه خود را الگوي جهان اسلام دارد خودش مطرح مي كند قابل توجه مسولين كشور ما كه با زور مي خواهند روسري سر مردم كنند اگر شما تركيه برويد آنكسيكه مي خواهد حجاب را رعايت كند معلوم مي باشد ولي زنهاي ما باتوجه به اينكه روسري در سر دارند از بي حجابهاي تركيه هم بي حجاب تر ند متاسفانه همان اشتباي كه رضا شاه در كشف حجاب كرد اينها در اجباري كردن حجاب كردن همانطوركه كشف حجاب رضا شكست خورده اين حجاب اجباري هم شكست خورده است (162148)