به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۲۰۹۴۷

شعارهای ضد دولتی در‌سالروز‌مرگ آتاتورک

گروه بين الملل: در شرایطی که مراسم هفتاد و پنجمین سالروز مرگ مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه در سراسر این کشور برگزار می‌شد،‌ صدها تن از مردم با تجمع در محل دفن وی شعارهایی سر داده و متعهد به سرنگونی حزب حاکم شدند.
شعارهای ضد دولتی در‌سالروز‌مرگ آتاتورک

 در مراسم رسمی گرامیداشت مرگ آتاتورک عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه دست گلی را در محل دفن بنیانگذار جمهوری ترکیه در شهر آنکارا قرار داد. در این مراسم «جمیل چیچک» رئیس پارلمان ترکیه، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر، «ژنرال نجدت اوزل» رئیس ستاد کل ارتش و «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب مخالف اصلی دولت ترکیه به همراه چندین چهره سیاسی شناخته شده دیگر حضور داشتند. همچنین مراسمی نیز در کاخ محل مرگ آتاتورک در تاریخ 10 نوامبر 1938 برگزار شد. مردم ترکیه  به مناسبت سالگرد درگذشت ‌آتاتورک در ساعت 9:05 صبح که ساعت درگذشت آتاتورک است یک دقیقه سکوت کردند. همچنین پرچم‌های سراسر این کشور نیز به صورت نیمه افراشته درآمدند. آتاتورک در سال 1881 در شهر «تسالونیکا» واقع در یونان امروزی به دنیا آمد. عملکرد وی در زمان جنگ جهانی اول، جنگ بالکان و جنگ استقلال بسیار برجسته بوده اما وی عمدتا به دلیل بنیان گذاشتن جمهوری ترکیه و اصلاحات مشهور است.

در مراسم  بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه در کنار اردوغان نشست. این در حالی است که اخیرا اختلافی میان این دو مقام پیش ‌آمد و با نشستن ‌آن‌ها در کنار یکدیگر خبرنگاران شروع به عکس گرفتن کردند. اخیرا بحثی مربوط به مسکن دانشجویی موجب بروز اختلاف میان اردوغان و آرینچ شد و  این دو مقام برای نخستین بار از زمان بازگشت اردوغان از سفر چهار روزه رسمی به ترکیه کنار هم نشستند. در عین حال در کاخ محل درگذشت آتاتورک چند هزار معترض تظاهراتی را برگزار کردند. در این تظاهرات صدها معترض شعار می‌دادند «همه جا میدان تقسیم است؛ همه جا مقاومت است.» آن‌ها متعهد شدند تا حزب عدالت و توسعه را از قدرت کنار بزنند. معترضان سپس مسیر تردد خودروها را در منطقه بشیکتاش بند ‌آورده و در وسط راه یک پرچم ترکیه‌ای بزرگ را برافراشته و شعارهایی ضد دولتی سر دادند.


afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۶:۰۰
نه بابا بهار عربی به ترکها هم رسید...بهار ترکی شد!!! (167648)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۸:۴۱
آره، میگن اجناس ترکیه ای مرغوبیت داره. حالا ببینیم جنس بهارشون هم مرغوبه یا نه، بنجله! (167709)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۶:۰۳
حسادت برانگیزه! آزادی بیان در ترکیه واقعا از همه ی کشورهای منطقه بیشتره! (167651)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۹:۳۵
به لطف آتا تورک (167731)
پویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۲۱:۴۲
بهار من هر روز میام بهت سر میزنم وخبرا رو ازتو چک میکنم.ولی این چه تیتریه که زدی!سالروز مرگ یعنی چی اونم در مورد اتاتورک. بهتر بود مینوشتی سالروز فوت یا درگذشت. در مورد ادمای خودتونم اینطوری مینویسی؟ تیتر رو درست کن لطفا. (167805)