به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۲۰۲۱۴

مردان بیشتر از زنان سنگ کلیه می‌گیرند

گروه علمي: یک متخصص کلیه معتقد است که مصرف زیاد گوشت و نمک می‌تواند زمینه ساز بروز سنگ کلیه باشد.
مردان بیشتر از زنان سنگ کلیه می‌گیرند
دکتر"زهره برتنی"، سنگ کلیه را یکی از بیماریهای نسبتا شایع دانست که در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود. وی اظهار کرد: اکثر سنگ‌های کلیه از نوع رسوب کلسیم اگزالات است که می‌توان با روش‌های ساده از ابتلا به آن پیشگیری کرد. به گفته این پزشک متخصص، سنگ کلیه بسته به اندازه و جایی که واقع شده می‌تواند دردهایی را ایجاد کند که اگر این سنگ در مسیر کیله و یا حالب باشد و این مسیر را مسدود کرده باشد درد بیشتری ایجاد خواهد کرد.

برتنی در خصوص عوارض درمان نشدن سنگ کلیه نیز گفت: خطرات و عوارض سنگ کلیه گاه تا حدی جدی است که می‌تواند باعث از کار افتادن و نارسایی کلیه شود و خیلی از افراد به دلیل اطلاع دیرهنگام از بیماری سنگ کلیه خود به دیالیز کشیده می‌شوند. وی گفت: مصرف روزانه بیش از دو لیتر آب خصوصا برای افرادیکه سابقه سنگ کلیه دارند، استفاده محدود از نمک و تنقلات شور، کاهش مصرف گوشت قرمز، فعالیت فیزیکی مناسب و رژیم غذایی سالم حاوی میوه و سبزیجات می‌تواند از راهکارهای پیشگیری از سنگ کلیه باشد.

این متخصص کلیه با بیان اینکه سنگ کلیه در بیشتر موارد بدون علامت است، ادامه داد: افرادی که در خانواده آنها خصوصا در بستگان درجه یک سابقه سنگ کلیه وجود داشته باشد باید به صورت مداوم برای بررسی کلیه‌ها به پزشک مراجعه کنند. برتنی خاطرنشان کرد: درد ناحیه پهلو و شکم، سوزش ادرار، زود به زود دستشویی رفتن و همچنین وجود خون در ادرار می‌تواند از علائم سنگ کلیه باشد.
مرجع : ايسنا