به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۷:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۲۱۴۵۵

کره جنوبی420هزار تن نفت از ایران وارد کرد

گروه اقتصادي: کره جنوبی در ماه اکتبر 420 هزار و 402 تن(روزانه 99 هزار و 405 بشکه) نفت از ایران وارد کرد.
کره جنوبی420هزار تن نفت از ایران وارد کرد
واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر کاهش یافت و هدفگذاری کره جنوبی مبنی بر کاهش 15 درصدی واردات از ایران در ماه‌های ژوئن تا نوامبر برای تمدید معافیت از تحریم‌های مالی آمریکا محقق شد. واشنگتن قرار است در ماه دسامبر تمدید معافیت کره جنوبی به همراه هند و چین از تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران را مورد بررسی قرار دهد. چین برای معافیت از تحریم‌های آمریکا باید در ماه‌های باقیمانده امسال واردات نفت از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش دهد زیرا واردات این کشور از ایران در 9 ماهه امسال 1.4 درصد افزایش یافته است.

خریداران نفت ایران برای معافیت‌ از تحریم‌های مالی آمریکا باید واردات نفت از ایران را به طور مداوم کاهش دهند. مذاکرات ایران وغرب درباره برنامه هسته‌ای 20 نوامبر در ژنو از سر گرفته می‌شود. آمار اولیه گمرک کره جنوبی نشان می دهد، این کشور در ماه گذشته 420 هزار و 402 تن(99 هزار و 405 بشکه در روز) نفت از ایران وارد کرده که حدود 25 درصد نسبت به سپتامبر کاهش یافته و 50 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافته است.

این آمار حاکی از این است که واردات نفت کره جنوبی از ایران در دوره ژوئن تا اکتبر به طور متوسط روزانه 125 هزار و 167 بشکه بوده است. همچنین این آمار نشان می دهد که کره جنوبی به هدفگذاری خود یعنی کاهش 15 درصدی واردات از ایران و رساندن آن به 125 هزار و 814 بشکه در روز برای تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا رسیده است.

کره جنوبی و هند که واردات نفت از ایران را در دوره ژانویه تا سپتامبر 40 درصد کاهش داده به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا هستند. ژاپن در ماه سپتامبر به مدت شش ماه دیگر از این تحریم‌ها معاف شد، اگرچه واردات این کشور از ایران در دوره ژانویه تا سپتامبر نسبت به دوره مشابه سال قبل دو درصد افزایش نشان می‌داد. تحلیلگران می‌گویند صادرات نفت ایران احتمالا همچنان تحت فشار باقی خواهد ماند. سئول متعهد شده که واردات نفت از ایران را نسبت به دوره دسامبر 2012 تا می 2013 که 148 هزار و 16 بشکه در روز بود، 15 درصد کاهش دهد.

واردات نفت کره جنوبی از ایران به صورت ماه به ماه متغیر است زیرا یکی از دو پالایشگاه کره جنوبی که از ایران نفت وارد می‌کنند، محموله‌های نفتی را هر دو ماه یکبار دریافت می کند. آمار گمرک کره جنوبی نشان داد، واردات این کشور از ایران در ماه ژوئیه به شکل غیرمنتظره‌ای جهش داشت. اس کی انرژی و هیوندای اویل بانک، دو پالایشگاه خریدار نفت ایران در کره جنوبی هستند. کره جنوبی پنجمین واردکننده بزرگ نفت جهان در ماه گذشته در مجموع 10 میلیون و 700 هزار تن نفت خام وارد کرد در حالی که این رقم در اکتبر 2012 میلادی 11 میلیون و صد هزار تن بود.

آخرین اطلاعات درباره واردات نفت خام کره جنوبی در ماه گذشته توسط شرکت ملی نفت این کشور اواخر این ماه منتشر می‌شود.
مرجع : ايسنا