به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۳۲۲۸۶

کره جنوبی بدهي ایران را پرداخت مي​کند

گروه اقتصادي: کره جنوبی در ماه ژانویه روزانه 65 هزار و 64 بشکه نفت از ایران وارد کرد.
کره جنوبی بدهي ایران را پرداخت مي​کند
به گزارش رویترز، واردات نفت خام کره جنوبی از ایران در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل 51 درصد کاهش یافت و انتظار می‌رود واردات این کشور از ایران در شش ماه اول توافق هسته‌ای با 1+5 در حدود 125 هزار بشکه در روز باقی بماند. آمار اولیه گمرک کره جنوبی در روز شنبه حاکی از این است که کره جنوبی در ماه گذشته میلادی 275 هزار و 169تن(65 هزار و 64 بشکه) در روز نفت خام از ایران وارد کرد که نسبت به دسامبر 51 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 66 درصد کاهش نشان می‌دهد.

کره جنوبی به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در ماه گذشته در مجموع 10 میلیون و 600 هزار تن (2.5 میلیون بشکه در روز) نفت وارد کرد که نسبت به ژانویه 2013 که واردات آن 11 میلیون تن بود، کاهش نشان می‌دهد. براساس توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در نوامبر گذشته که در ژانویه اجرایی شد، کره جنوبی و دیگر کشور‌های آسیایی خریدار نفت ایران می‌توانند واردات خود را از ایران در سطح حدود یک میلیون بشکه در روز حفظ کنند.

توافق هسته‌ای ایران و 1+5 باعث لغو برخی تحریمها علیه ایران و آزاد ‌شدن چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از داراییهای نفتی ایران شد. یک مقام مسوول در کره جنوبی گفت: کره جنوبی به عنوان دومین کشور آسیایی پس از ژاپن قسط دوم داراییهای نفتی مسدود شده ایران را پرداخت خواهد کرد. یک مقام مسوول دیگر گفت: بانک مرکزی ایران تا اواخر سال 2013 در مجموع حدود چهار میلیارد و 700 الی پنج میلیارد و 600 میلیون دلار در دو بانک کره جنوبی به نامهای بانک ووری و بانک صنعت کره جنوبی پول داشته است. این مقام مسوول افزود: انتظار می‌رود کره جنوبی این پول را اوایل ماه مارس به تهران پرداخت کند ولی به مقدار آن اشاره نکرد.

در پی توافق هسته‌ای ایران و قدرتهای جهانی، ژاپن اول فوریه به عنوان اولین کشور قسط اول 550 میلیون دلاری دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای خارجی را پرداخت کرد. همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع هندی اعلام کرده اند که ایران در چارچوب توافق هسته ای ژنو، یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار طلب نفتی خود از دهلی نو را مطالبه کرده و چنانچه دهلی نو این موضوع را بپذیرد پس از ژاپن و کره جنوبی سومین کشوری است که پس از اجرایی شدن فاز نخست توافق هسته ای ژنو بخشی از درآمدهای نفتی بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران را می‌پردازد. یکی از این منابع هندی مدعی شد: سه میلیارد دلار از پول نفت ایران در دست پالایشگران هندی است و بخش دیگری از پول های بلوکه شده ایران در یک حساب بانکی در بانک یو سی او (UCO) هند به ارز روپیه هند نگهداری می شود.

تهران و کشور‌های قدرتمند جهانی در روزهای آینده برای مذاکرات توافق جامع هسته ای گردهم می‌آیند تا حصول توافق نهایی انتظار نمی‌رود که جهش بزرگی در واردات نفت چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از ایران رخ دهد. این چهار خریدار آسیایی طی دو سال گذشته برای اجتناب از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا واردات خود را از ایران کاهش داده‌اند. چهار خریدار اصلی نفت در آسیا در سال 2013 در مجموع واردات خود را از ایران با 15 درصد کاهش به متوسط 935 هزار و 862 بشکه در روز رساندند. کره جنوبی در ماه نوامبر با توجه به کاهش 15 درصدی واردات از ایران و رساندن آن به 125 هزار بشکه در روز، برای یک دوره شش ماهه دیگر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف شد. آمار نهایی واردات نفت کوره جنوبی در ماه ژانویه اواخر این ماه توسط شرکت ملی نفت کره منتشر می‌شود.
مرجع : ايسنا