به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۲۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۲۱۸۹۳

پوتین به تحریف کتاب‌های تاریخ متهم شد

گروه بين​الملل: درخواست رئیس‌جمهوری روسیه برای تدوین کتاب‌های جدید تاریخ مدارس، او را با اتهاماتی از قبیل استفاده از روش رهبران شوروی برای بازنویسی تاریخ با اهداف سیاسی روبرو کرده است.
پوتین به تحریف کتاب‌های تاریخ متهم شد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ماه فوریه از مورخان خواست تا کتاب‌های تاریخ مدارس این کشور را به گونه‌ای تدوین کنند که نسخه‌ای یکپارچه از همه حوادث سخت در تاریخ روسیه و شوروی ارائه دهند. در کتاب‌های جدیدی که توسط کارشناسان منتخب شخص پوتین تدوین می‌شوند، هیچ اثری از انتقاد نسبت به رئیس جمهور، اشاره به اعتراضات سال‌های 2011 و 2012 علیه او و یا ذکر نام میخائیل خودوروفسکی، دشمن محبوس کرملین دیده نمی‌شود.

منتقدان هدف از این اقدام را بالا بردن وجهه سیاسی پوتین پس از اعتراضات اخیر می‌دانند. برخی نیز به شباهت‌های آن با اقدامات شوروی سابق اشاره می‌کنند. دیمیتری پسکوف، سخگوی پوتین با رد اتهاماتی مبنی بر تغییر تاریخ برای مطابقت با دستور کار سیاسی حاضر گفت: کسی نمی‌تواند تاریخ را بازنویسی کند و ما به شدت با چنین تلاش‌هایی مقابله می‌کنیم. موضوعات سخت و مورد بحث در این کتاب‌ها شامل تغییر حکومت استالین، دومین رهبر بلشویک شوروی، هزینه سنگین پیروزی در جنگ جهانی دوم، جنبش‌های تحت رهبری لئونید برژنف، یکی دیگر از رهبران حزب کمونیست شوروی و فروپاشی شوروی است.

جامعه مورخان روسیه که توسط یک متحد سیاسی پوتین هدایت می‌شود، در پاسخ به این درخواست یک سند 80 صفحه‌ای حاوی خط مشی‌های کتاب تاریخ و 20 سوال سخت که یکی از آن‌ها در مورد خود پوتین است، تهیه کردند. در این کتاب جدید، از پوتین به عنوان آورنده ثبات و رشد اقتصادی و بالا برنده دوباره وجهه روسیه در صحنه جهانی پس از رسیدن به قدرت یاد شده است.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۴:۱۴
پوتین خودش میداند که چه بلائی است بر سر ملت روسیه . (172651)
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۴:۱۵
پوتین دیکتاتوری است که تا همه چیز را از بین نبرد کوتاه نخواهد آمد . (172652)