به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۱:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۲۲۳۹۸
تا چند ماه دیگر

پایان پخش آنالوگ برنامه‌های صدا و سیما

گروه فناوري: دریافت برنامه‌های صداوسیما از طریق آنالوگ فقط تا چند ماه دیگر امکان‌پذیر است.
پایان پخش آنالوگ برنامه‌های صدا و سیما
به گزارش ایسنا، مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و اف‌ام سازمان صداوسیما این خبر را به تازگی اعلام کرده و با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز خاموشی فرستنده‌های آنالوگ، می‌گوید: این خاموشی فرستنده‌های آنالوگ به تدریج در سراسر کشور تا پایان سال جاری انجام می‌شود. خاموشی فرستنده‌های آنالوگ تا پایان سال جاری در سراسر کشور در حالی رخ می‌دهد که هنوز برخی مناطق کشور به سیستم دیجیتال مجهز نشده‌اند. گودرزی (مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و اف‌ام سازمان صداوسیما) می‌گوید: این خاموشی‌ها فقط در مناطقی انجام می‌شود که سیستم‌های دیجیتال نصب شده است.

با این حال، در شرایطی که خبرهای ارسالی از سوی صداوسیمای مراکز استانی، هر روز از راه‌اندازی سیستم دیجیتال حتی در کوچکترین مناطق کشور خبر می‌دهد، به نظر می‌رسد تا پایان سال تعداد مناطقی که همچنان به فرستنده آنالوگ مجهز باشند بسیار اندک خواهد بود. در حال حاضر برنامه‌های شبکه‌های سراسری (یک، دو، سه و ...) همزمان به صورت آنالوگ و دیجیتال ارسال می‌شود. همچنین با احتساب شبکه آزمایشی «نسیم» 21 شبکه تلویزیونی دیجیتال در حال پخش برنامه هستند که به زودی تعداد این شبکه‌ها بیشتر هم خواهد شد.

در سال 91 اعلام شده بود که روند دیجیتالی شدن و خاموشی سیستم آنالوگ سه سال زمان می‌برد، هشتم آبان ماه سال 88 همزمان با سالروز تولد امام رضا (ع) پخش نخستین فرستنده‌ی دیجیتال صداوسیما آغاز شد. اگرچه مزایای سیستم دیجیتال بیشتر از سیستم آنالوگ است و در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان از این سیستم استفاده می‌کنند، اما مسلما خاموشی مطلق فرستنده‌های آنالوگ در ایران نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری دارد که تاکنون به صرف معرفی دستگاه‌های ست‌آپ باکس در زیرنویس برنامه‌های تلویزیونی و همچنین اعلام فرکانس شبکه‌های دیجیتال جدید در شبکه‌های سراسری بسنده شده است.

اما مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و اف‌ام سازمان صداوسیما معتقد است که با خاموشی سیستم آنالوگ و به نوعی خارج شدن از سیستم سنتی( Broadcast) و استفاده از روش های جدید IPTV و IPMEDIA در بسیاری روستاها یا مناطق صعب‌العبور که پوشش دیجیتالی و حتی آنالوگ سخت و هزینه‌بر است، مخاطبان می‌توانند به محتوای شبکه های صدا و سیمای دسترسی یابند؛ ولی آیا دسترسی به روش‌های IPTV و IPMEDIA و آموزش نحوه استفاده از آن‌ها تا چه اندازه در چنین مناطقی امکان‌پذیر است؟

۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۶:۲۴
ای کاش تیتر میزدی پایان پخش صدا و سیمای ضرغامی. (175397)
2013
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۶:۵۸
نکنین این کار رو... توشهر ما (قروه) هرروز دیجیتال قطع میشه... مجبوریم بریم سراغ آنالوگ...
تا دیجیتالشون هم که کیفیت نداره.... وقتی داریم فوتبال نگا میکنیم در حالت تصویر معمولی ، زمین و بازیکنان رو شطرنجی میکنه.... (175410)
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۲۰:۳۶
وای بدبخت شویم حالا چجوری برنامه های مفید و بسیار بسیار بسیار بسیار سرگرم کننده و پر مخاطب صدا و سیما رو ببینیم (الکی) (175545)
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۲۲:۰۱
انالوگ یا دیجیتال بودن یه شبکه مهم نیست ، مهم اینه که مونولوگ نباشه! (175592)
آنتی ماسون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۷:۲۹
اصلاحات که تلویزیون نمیبینه براش مهم نیست این چیزها (175426)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۷:۵۵
شعار ملت ما: آنالوگ ، دیجیتال صداسیما بی خیال! (175440)
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۸:۲۷
یعنی رادیوی بابجون من دیگه نمیگیره؟؟
بنده خدا چی گوش کنه؟
چپقشم دیگه چاق نیست (175476)
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۸:۵۷
متاسفانه قطعی سیستم دیجیتال بسیار زیاد است گاهی هم تصویر دچار اعوجاج می شود دستگاههای دریافت دیجیتال هم بسیار گران هستند .ترتیبی داده شود که تلوزیونهایی که ازین پس ساخته یا وارد می شوند به دریافت دیجیتال مجهز بوده واحتیاج به مبدل نداشته باشند (175497)
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۹:۳۲
فکر کنم هنوز گیرنده هایی که وارد کردن رو دستشون مونده ، میخوان اون عده ای هم که ندارن از ترس قطع شدن آنالوگ و از ست دادن برنامه های فوق جذاب !!!! برن یکی بخرن !!! (175512)
مهندس کردستانی هستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۹:۳۹
خاموش کردن فرستنده های آنالوگ شاهکار و افتخار برای صدا وسیما نیست چون برابر استاندارد جهانی ITU (سازمان جهانی مخابرات و ارتباطات ) به کشورها از 11 سال پیش دستور داده شد که 12 سال فرصت دارند که به سمت دیجیتال حرکت کنند و از امکانات تلویزیون دیجیتال استفاده کنند . و باید فرستنده های آنالوگ خاموش و باند فرکانسیش آزاد بشه . متاسفانه در این 11 سال ما خوابیدیم و هیچکاری نکردیم و گذاشتیم برای این 2 سال آخری (مثل دانشجویان که درسا رو واسه شب امتحان میزارن )که نتیجه اش این شده که سیستم درست اجرا نشه .
و اما اینکه چرا تصاویر شطرنجی میشه یه بحث تکنیکی و فنیه که برمیگرده به تعریف دیتا در کانالها و اختصاص بیت ریت به هرکانال به زبان ساده تر برای یک کانال رادیویی میتوان از تمام ظرفیت انتقال استفاده کرد و یک شبکه ی با کیفیت ارسال کرد و یا ظرفیت کانال را برای چندین کانال اختصاص داد که نتیجه اش افت کیفیت صدا وتصویر است. (175517)
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۲۲:۳۰
اولا مگه قراره بیان مثل اصلاحاتی ها تو بوغ و کرنا بکنن کارهاشون رو
دوما الان همه جا دیجیتال میگیره و مشکلی نداره
مگه قرار بود چی بشه
زمان اصلاخات خیلی ها تلویزون نداشتن
باز الان این همه کانال از زمان محمودی اومده که
الان یادشون رفته یه سری که پراید واسه پولدارها بود زمان رئیس !! اصلاحات (175618)
م.انتظار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۹:۵۸
خداکنه کلاهمه چی روخاموش کنند چه دیجیتال چه میجیتال!!یا همان آنالوگ.حداقل پول بی زبان بیت الحال!!!!!!!!را جای دیگه حلشو ببرند وباعث راحتی وآرامش ملت بزرگوار ایشان شوند. همیشه خاموش باشید (175532)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۲۱:۳۱
با این کیفیتی که برنامه های صداوسیما دارن ، همون بهتر که دیجیتالش هم خاموش بشه! (175566)
ghasem
United States
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۲۲:۵۲
آهای بهار چرا نظراتم را نمی گذاری من چند وقتی میشه باد زد دیش استانی ام را خرابه کرده ولی من اصل کاری را دارم واز 24ساعت 20دقیقه هم سیمای میلی را نگاه نمیکردم (175642)