به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۲۳۱۷۲

کاهش نگران‌کننده ذخایر ماهی تن

گروه اقتصادي: کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام به دلیل نگرانی از کاهش بی‌رویه ذخایر ماهی تن، خواستار کنترل بیشتر صید ماهی تن بلوفین هستند که ارزش آن در حال حاضر به هفت میلیارد دلار در سال می‌رسد.
کاهش نگران‌کننده ذخایر ماهی تن
رکورد 2.65 میلیون تن ماهی تن سال گذشته از اقیانوس آرام صید شد که 60 درصد از صید جهانی به حساب می‌آید و توسط کشتی‌های ماهیگیری آب‌های دور از اروپا، آمریکا، چین، کره جنوبی و تایوان انجام گرفت. کشورهای جزیره‌ای که سهم قابل توجه درآمدشان متکی به ماهی تن است، نگران کاهش شدید ذخایر آن بوده و خواستار اقدام در این زمینه در نشست کمیسیون شیلات پسفیک غربی و مرکزی (WCPFC) هستند که قرار است هفته جاری در شهر کارینز استرالیا برگزار شود.

به گفته گلن جوزف، مدیر شیلات جزایر مارشال اگر کشورهای آب‌های دور از پایداری این منابع حمایت کنند، در این صورت باید برای کاهش 30 درصدی میزان صید متعهد شوند. طبق یافته‌های گروه محیط زیستی "پیو فوندیشن"، ذخیره ماهی تن بلوفین که مورد علاقه طرفداران سوشی است 96 درصد نسبت به میزان اولیه کاهش یافته و صید نوع جوان این ماهی، آن را به انقراض نزدیک‌تر کرده است. در نتیجه صید ماهی‌های تن دیگر به طور مستمر افزایش پیدا کرده است. اما مشکل عمده‌ای که برای طرفداران کنترل صید ماهی تن وجود دارد، ماهیت کمیسیون WCPFC است که 10 سال قبل برای مدیریت صید در منطقه وسیعی از اقیانوس آرام که 20 درصد از سطح زمین را تشکیل می‌دهد، ایجاد شد.

این کمیسیون 25 عضو دارد که از کشور جزیره ای کوچک نایو با 1200 نفر جمعیت تا اتحادیه اروپا را دربرمی‌گیرد و تصمیم گیری بر اساس توافق جمعی را دشوار می‌سازد. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ژاپن و فیلیپین پیشنهاد مشترکی را با هشت کشور جزیره‌ای مطرح کرده‌اند تا تدابیری برای حفظ ذخایر ماهی تن از جمله کاهش میزان صید ماهی تن چشم درشت تصویب کنند. این پیشنهاد نشانه مثبتی برای درخواست کنندگان اصلاحات محسوب می‌شود.

سازمان صلح سبز در گزارشی اعلام کرده که بیش از 3300 کشتی ماهیگیری، ذخایر تن اقیانوس آرام را غارت می‌کنند و حداقل 45 کشتی دیگر نیز با افزایش تقاضا برای ماهی و کاهش ذخایر ماهی نقاط دیگر، در کشتی سازی‌های آسیا در حال ساخته شدن هستند. نشست کارینز در حالی برگزار می‌شود که کمیسیون بین المللی حفاظت از تن آتلانتیک (ICCAT) درخواست ژاپن برای افزایش سهم صید ماهی تن بلوفین در آتلانتیک شرقی و مدیترانه را رد کرد. پس از مذاکرات فشرده سرانجام این کمیسیون تصمیم گرفت سهمیه سالانه 13400 تن در آتلانتیک شرقی و 1750 تن در آتلانتیک غربی باقی بماند.
مرجع : ايسنا