به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ساعت ۰۳:۳۷
کد مطلب : ۲۵۰۵۰
این یعنی خود سانسوری در حد المپیک!

رضا كيانيان: در ۸ سال گذشته چه اتفاقی افتاد که مردم ما یاد کره شمالی افتادند؟

گروه فرهنگي: کمال تبریزی کارگردان مطرح سینماي ايران پیشنهاد راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی مختص پیشگیری از اعتیاد با همکاری وزارتخانه‌هاي ارشاد و کشور و همچنین خانه سینما را مطرح کرد.
رضا كيانيان: در ۸ سال گذشته چه اتفاقی افتاد که مردم ما یاد کره شمالی افتادند؟
به گزارش ایرنا، وی شامگاه سه‌شنبه در نشست صمیمانه وزیر کشور با سینماگران گفت: از طریق این شبکه تلویزیونی هنرمندان مي‌توانند از طریق مخاطبان خود برای مبارزه با مصرف مواد مخدر موجی ایجاد کرده و در روحیه اقشار مختلف جامعه تاثیر بگذارند. وی همچنین گفت: صدا و سیما توقعات را در ساخت برنامه مبارزه با مواد مخدر تامین نکرده و یک نگاه کارشناسانه مي‌تواند در شبکه‌اي تخصصی به فرهنگ سازی برای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر بپردازد.

تبریزی با بیان اینکه معضل اعتیاد به راحتی قابل حل نیست و باید همه در جهت پیشگیری این پدیده اقدام کنند، افزود: یکی از عوامل مهم گسترش اعتیاد شرایط جامعه است. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شاید به این دلیل که مي‌دانستند من در تمام عمرم یک نخ سیگار هم نکشیده ام، از من درخواست کردند که در این نشست صحبت کنم.

تبریزی ادامه داد: هر وقت در جلسات مشترک با سینماگران حاضر مي‌شوم، بوی سیگار مي‌گیرم، چراکه دوستانم سیگار مي‌کشند و من همیشه به این موضوع معترضم اما دریک مقطعی دقت کردم که همکاران عزیز من به دلیل فضای جامعه و برخورد نامناسب با آنان مصرف پاک سیگارشان بالا رفت.زمانی که با آنان با خشونت و استرس برخورد شد، این اتفاق رخ داد. کارگردان فیلم مارمولک توضیح داد یکی از دلایل مهم اعتیاد آدم‌ها شرایط جامعه است و چنانچه بر دوستی‌ها بیافزاییم و از دعواها بکاهیم مقدار مصرف مواد مخدر کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه معتادان برای فرار از شرایط جامعه به مواد مخدر پناه مي‌برند و به دنبال آرامش هستند.افزود: در صورتی که اگر این آرامش را فراهم کنیم و از تخلف‌ها قادر به جلوگیری از اعتیاد هستیم. وی بااشاره به وظیفه دولت درمبارزه با مواد مخدر گفت دوستان در هیات دولت مي‌توانند با تلاش برای ایجاد آرامش در جامعه به کاهش مصرف مواد مخدر در جامعه کمک کنند.

منوچهر محمدی نیز دراین نشست اظهار کرد: برای اولین بار این دیالوگ را از یک وزیر کشور شنیدم که خطاب به رسانه‌ها گفت شلاق تیز انتقاداتتان را به تن ما بزنید. تصادفا چند رو بعد نیز در تلویزیون درباره رها کردن برخی معتادان از یک مرکز ترک اعتیاد پخش شد که آن را مشاهده کردم. وی یادآور شد: من به عنوان یک ایرانی احساس شرمندگی مي‌کنم که در کشورهای حاشیه خلیج فارس اثری از اعتیاد پیدا نمي‌شود و اما در کشور ما با این قدمت و فرهنگ چهره‌اي زشت از اعتیاد را مي‌بینیم.

تهیه کنند فیلم سینمایی زیر نور ماه توضیح داد: چند سال پیش در کرمان به منظور کاری نزد استاندار آنجا رفتم، استانداری در مجاورت زندان بود در آن دیدار به وضعیت مواد مخدر در استان یاد شده انتقاد کردم که وی با اشاره به زندان جنب اداره خود اعلام کرد بهترین نوع مواد مخدر در پشت این دیوارها وجود دارد. محمدی ادامه داد: نباید از این بترسیم که درباره این پدیده شوم و خانمان سوز به صراحت حرف بزنیم.

تهیه کنند فیلم سینمایی طلا و مس یادآور شد: ترجیح مي‌دادم در این نشست صمیمانه پدر، مادر و همسران خانواده هایی صحبت کنند که از معقوله اعتیاد آسیب دیدند تا شاید وجدان همه ما بیشتر بیدار شود. وی ادامه داد: آمار اعتیاد از آنچه وزیر کشور اعلام مي‌کند بیشتر است، نباید از ارائه شرایط حقیقی بهراسیم چرا که ما همچون جراحانی هستیم که قصد درمان یک قده سرطانی را دارند.

محمدی با اشاره به نگاه سطحی تلویزیون به مواد مخدر در آثارش گفت: ما باید سیاه ترین و تلخ ترین توع فیلم را درباره مواد مخدر بسازیم و چنانچه غیر از این زوایه و نگاه، به موضوع اعتیاد در آثار بپردازیم تنها بودجه‌ها را هدر داده ایم. تهیه کنند فیلم سینمایی زیرنور ماه با یادآوری اینکه شیوع استفاده از مواد مخدر عواملی دارد، گفت: اگر ستادی در پلیس است باید آن را نشان دهیم چراکه با خود سانسوری چیزی درست نمي‌شود و نباید تنها یقه معتاد را بگیریم.

محمد حسین حقیقی نیز در ادامه این مراسم خطاب به وزیر کشور گفت: شما در جایگاهی تکیه زده اید که پیشتر اشتباهات زیادی را در این جایگاه مرتکب شده اند؛ به شما توصیه مي‌کنیم باهم به برخی نقاط تهران برویم تا ببینیم زمان به دست آوردن مواد مخدر چقدر کاهش یافته است.

وی با یادآوری اینکه چه چیزی را قرار است در مساله اعتیاد از دست دهیم، افزود: ما ادعای انقلاب فرهنگی کردیم و امروز مسئولان باید جواب دهند که چه اتفاقاتی افتاده است، چه کسی جواب این کوتاهی‌ها را در روز قیامت خواهد داد؟ این مستند ساز تاکید کرد:‌اي کاش مدیران هم صراحتا اعلام کنند که اشتباه کردند و استراتژی درستی را بر اساس موقعیت و نه بر اساس مصلحت طراحی کنیم. حقیقی افزود: مگر مي‌شود حقایق اعتیاد را کتمان کنیم بهتر است برای این مسئله روش‌هاي قدیمی را دور بریزیم.

رضا کیانیان نیز در این نشست گفت: در هشت سال گذشته چه اتفاقی افتاد که مردم ما یاد کره شمالی افتادند؟ این درحالی است که پیشتر روشنفکران ما کره شمالی را مي‌شناختند اما امروز بچه‌هاي ما نیز کره شمالی را مي‌شناسند و این یعنی خود سانسوری در حد المپیک! وی یادآور شد: وقتی این جوری سانسور مي‌شود همه حرف‌ها سرکوب شده و ظاهرا قرار است همه چیز را تایید کنیم؛ شما آمدید، ما آمدیم، حرف زدیم و خداحافظ.

بازیگر فیلم سینمایی روبان قرمز تاکید کرد: همان طور که رییس سازمان سینمایی اشاره کرد باید کمیته‌اي از نمایندگان ما و شما تشکیل شود تا به نتایجی برسیم و کاری انجام شود در غیر این صورت به جایی نمي‌رسیم پس باید این کمیته را برقرار کنیم. کیانیان گفت: در خیابان مردم با من صحبت مي‌کنند و فکر مي‌کنند اگر ما در تلویزیون حرف بزنیم دنیا درست مي‌شود اما نمي‌دانند در دل ما چه خبر است. وی سپس با طرح این پرسش که چرا مواد مخدر همچون مسکرات حرام اعلام نمي‌شود؟ افزود: از این داستان‌ها خیلی زیاد است مردم فکر مي‌کنند اگر من بازیگر این موضوع را بیان کنم، فتوای حرام بودن مواد مخدر صادر مي‌شود درحالی که این گونه نیست.

۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۰۶:۵۱
بابا کره شمالی الکی بدنام شده بعضیا.... (189082)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۴:۳۲
ما که هر روز تو این سایت ها می خونیم که فلان هنرمند ! اعتیاد دارد ، فلان هنرمند مشروب خورد ، فلان هنرمند ... حالا اینا بخوان بیان چی بگن به مردم ؟ (189224)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۶:۳۰
اینیکه میگی هنرمندها هم معتادند و ... نشان از یک کج فهمی و اصولاً نفهمی موضوع دارد. معتاد در هر قشری می تواند باشد لیکن مهم استفاده از پتانسیل های مجود و تلاش برای اصلاح جامعه است
اصلاح زمانی به وجود می اید که غرور، ریا و خود برتر بینی کاهش پیدا کند. بدیهی است کسانی که سربلندی مردم ایران را نمی خواهند بر طبل ناامیدی می کوبند. (189280)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۲۱:۳۸
این سایتهایی که شما دارید میگید دروغ هم زیاد میگن حرفاشونو باور نکنید (189416)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۰۸:۴۵
در8سال گذشته به فرهنگ وفرهنگیان ،به هنر وهنرمندان،به دانشجو ودانشگاهیان،به جوانان،به نخبگان،به ایرانیان خارج کشور،به صنعت وصنعتگران،به کشاورزی وکشاورزان،به همه مردم ایران جفا کردند (189089)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۰۸:۵۸
نه فقط درحوزه فرهنگ بلکه درهمه حوزه ها تنگ نظری وجود داشت (189090)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۰:۰۲
چرا مواد مخدر همچون مسکرات حرام اعلام نمي‌شود؟
کاملا موافقم. اگه یکی سه بار به جرم شرب خمر گرفتار شه، حکم اعدام داره، اما طرف معتاد بدبخته کل خانوادشم بدبخت کرده داره صاف صاف واسه خودش راه می ره. (189108)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۱:۲۷
همین تفکرات کینه توزانه امثال شماست که ایران به خاک سیاه نشسته ببین نروژ حکم اعدام رو لغو کرده امن ترین کشور دنیاست در این 60 سال بعد از جنگ جهانی دوم فقط یک حمله تروریستی در ان انجام شده یا امنیت سوییس این کشورها اعدام رو لغو کردند به بلوغ سیاسی رسیدند با این تفکر شما باید کل جامعه و نسل ایرانیها منقرض بشه ای خدا من چه گناهی کردم که در این کشور بدنیا امدم (189141)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۱:۴۷
مقایسه ایران با نروژ و سویس اشتباه محض است چون عدالت اقتصادی و سطح سواد و سلامت روانی و اموزش عمومی و عمل به قانون در دو کشور بسیار متفاوت است، مطمین باش اگر در ایران ویا دیگر کشورهای مشابه در شرایط اجتماعی و اقتصادی فعلی حکم اعدام لغو شود مردم همدیگر را قتل عام خواهند کرد و دلیل ان پایین بودن مولفه های ذکر شده در بالاست مثل فلان بدهکار چون احتمال میدهد با پارتی و یا ضعف سیتم پلیسی کشور دستگیر نشود طلبکارشو میکشه و میگه فوقش دستگر هم شدم یه روز عفو میخورم و یا فرار میکنم و یا پارتی به دادم میرسه این تازه غیر از کسانی است که به علت عدم تربیت و فشار روانی درست به خاطر مثلا یه کرایه تاکسی همدیگرو خواهند کاشت (189150)
بهرام گودرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۳:۲۶
سطح فرهنگی ما به حدی نرسیده که مثلاً اعدام رو برداریم. شما ببینید توی خیابون که راه میری اگه یه خانم یه خرده راحت لباس بپوشه ده ها نفر به صدها شکل نامناسب نگاهش میکنند ولی در سوئیس و نروژ واقعاً چنینه؟ مردم به حقوق هم خیلی راحت تجاوز میکنن؟بنابراین ما پیش و بیش از هرچیز باید آستانۀ فرهنگیمون رو بالا ببریم. بعد درمورد چنین مسائلی تصمیم بگیریم. به عبارت دیگه ما تا خودمون رو اصلاح نکنیم نباید از هیچ شخص، ارگان، گروه یا هر چیز دیگری انتظار بهتر شدن رو داشته باشیم.
هر کسی باید خودشو اصلاح کنه. این تنها راه پیشرفت و آرامش و سعادت و هر چیز خوب دیگه س. (189195)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۰:۱۲
من پیشنهاد می کنم یک شبکه فیلم فارسی (محصولات سینمایی ایران و نه صدا و سیما!) ایجاد شود. قول می دهم خیلی از مردم سروقت ماهواره نروند! (189113)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۰:۵۰
توجه کردید فیسبوک فیلتر نیست!!! (189126)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۱:۲۱
خیلی خوب صحبت کرد و زاویه دید درستی داشت (189139)
کرمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۲:۰۰
اقای محمدی زندان کرمان انتهای خیابان شهاب در جنوب و استانداری بلوار استانداری شمال شهر است . کاملا منتهی الیه دو سوی شهر (189159)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۳:۵۶
صد رحمت به کره شمالی (189205)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۴:۰۴
به نظر میرسد وضعیت به گونه ایست که باید برای دور ماندن جوانانمان از گرایش به شیشه تشویقشان کنیم تریاک مصرف کنند!!!!!!!!!!!!!
خانه از پایبست ....... (189212)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۴:۲۷
ما نه فقط آمار های اعتیادمان واقعی نیست! بلکه دیگر آمارهای نادرست نیز داریم: طلاق ، ایدز، روابط نامشروع، خیانت زوج و زوجه، دوستی با جنس مخالف در سنین بسیار پایین، خودارضایی، همجنس گرایی، الکلی ها و ...
ما به جای حل مسئله صورت مسئله را انکار می کنیم و به همین سبب هر روز بر مشکلمان افزوده می شود. (189223)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۵:۵۲
عوامل زیاذی باعث افزایش معتادان در جامعه میشود برای ریشه کنی اعتیاد باید جلوی این عوامل گرفته شود (189264)
مهدی-کرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۶:۳۰
متاسفم برای اقای منوچهر محمدی .اقای محترم از ابتدا تا امروز استانداری و زندان کرمان در دو منتهی الیه متفاوت شهر قرار دارند.در ثانی،علیرغم همه حرف و حدیثها ،تهران و چند شهر دیگر از کرمان در زمینه مصرف مواد مخدر پیشتر هستند .رجوع کنید به اماری که به تازگی در خبرها از حاجیان معتاد ایرانی امده بود که بیشترین انها مربوط به ...بود (189281)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۷:۴۴
درست است که دولت گذشته اشتباهات زیادی داشته است اما مردی رانبود فتاده را پای زدن ( اگرچه محمود این کارا را کرد....) (189307)