به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۰:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۲۹۳۴۳

سکوت درباره ناسالم بودن آب شرب پردیس

گروه اقتصادي: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در واکنش به ناسالم خواندن آب شرب پردیس و مسمومیت حدود چند صد نفر از اهالی در پی آن، گفت: ما هم منتظر اعلام نظر وزارت بهداشت هستیم.
سکوت درباره ناسالم بودن آب شرب پردیس
محمد پرورش در واکنش به اخبار اعلام شده مبنی بر ناسالم بودن آب شرب پردیس، گفت: قرار شد وزارت بهداشت اطلاعات مربوط به این موضوع را بررسی و به عنوان متولی اعلام نظر کند. وی تصریح کرد: وزارت بهداشت در حال حاضر آزمایش‌ها وبررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و تا 10 روز دیگر درمورد علت مسمومیت بخشی از ساکنان پردیس و کیفیت آب اعلام نظر می کند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با توجه به ورود وزارت بهداشت برای اعلام نظر، درمورد نظر این شرکت سخنی نگفت.

اولین اظهار نظر آبی: آب شهر پردیس آلوده نیست
 روز چهارشنبه بیست و پنجم دی‌ماه امسال، حدود چند صد نفر از شهروندان پردیس به علت مسمومیت به مراکز درمانی این شهر مراجعه کردند که برخی از مسئولان محلی دلیل این اتفاق را به آب شرب مرتبط دانستند. پس از انتشار اخبار مسمومیت بخشی از اهالی پردیس معاون شرکت آبفای استان تهران مسمومیت تعدادی از شهروندان پردیس به علت آلودگی آب را تکذیب کرد و گفت: 80 درصد کسانی که مسموم شدند کودکان زیر 12 سال هستند و تنها در بخشی از پردیس این اتفاق افتاده در حالی که آب شرب پردیس از مرکزی تامین می‌شود که سه شهر رودهن، بومهن و پردیس را پوشش می‌دهد. علیرضا نوذری‌پور اظهار کرد: به محض مطلع شدن از موضوع مسمومیت تعدادی از شهروندان در پردیس با وجود این که هشداری توسط سیستم‌های آنلاین به ما داده نشده آب را آزمایش کردیم و در نهایت مشخص شد که آب پردیس مطابق با استاندارد جهانی است و مشکلی ندارد. وی تصریح کرد: آزمایش آب آشامیدنی پردیس در زمان قبل و بعد از بروز حادثه نشان می‌دهد که آب مشکلی نداشته است. تجهیزات شرکت آب و فاضلاب به صورت آنلاین کیفیت آب را رصد می‌کند و آزمایشگاهی که آب را مورد مطالعه قرار داده نیز این مطلب را تایید کرده که آب آلوده نبوده است. این آزمایشگاه گواهینامه بین‌المللی دارد و آزمایشگاهی مجهزی است. نوذری‌پور همچنین تصریح کرد: بر اساس آزمایشات انجام شده بر روی آب توزیعی در پردیس مشخص شد که میزان کلر باقیمانده در آب نیز بین 0.5 تا 1 میلی‌گرم در لیتر است و آب از نظر میزان کلر نیز مشکلی ندارد؛ موضوع مذکور توسط مرکز بهداشت نیز تایید شده است.

دومین اظهار نظر آبی: اطلاعات آبی پردیس به شورای تامین داده شد
چهار روز بعد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درمورد اظهار نظرهایی مبنی بر مسمومیت اهالی پردیس به خاطر شکستگی لوله، با تاکید بر این‌که برخورد با شکستگی لوله کار روزمره ما است، گفت: مسمومیت بخشی از ساکنین پردیس ربطی به شکستگی لوله نداشته است. پرورش در واکنش به ادعای مطرح شده مبنی بر تاثیر شکستگی لوله آب بر کیفیت و سلامت آب شرب و در نهایت مسمومیت بخشی از ساکنین شهر جدید پردیس گفت: در نشستی که برگزار شد، همه اطلاعات مربوط به آب را به شورای تامین دادیم و قرار شد این شورا که نتایج را از مرکز بهداشت نیز دریافت کرده است، علت اتفاق رخ داده را بیان کند. وی با اشاره به شکستگی لوله در پردیس گفت: لوله که در هفته گذشته دچار شکستگی شده است آب کمتر از 20 درصد از جمعیت شهر جدید پردیس را تامین می‌کند و هم‌چنین تامین‌کننده آب بومهن و رودهن نیز است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: در صورتی که مسمومیت افراد به خاطر آلودگی آب بوده باشد، این پرسش مطرح می‌شود که چرا در رودهن و بومهن اتفاقی نیفتاده است؟ وی در پایان خاطر نشان کرد: براساس آزمایش‌های صورت گرفته کیفیت آب مشکلی نداشته است.

اقدام برای برکناری مدیر آبفای شرق تهران
در روز نخست بهمن ماه نیز پس از بررسی‌ها باز هم آب، آلوده خوانده شد و استاندار تهران در توضیح مسمومیت اهالی مسکن مهر گفت: در این زمینه نسبت به برکناری مدیر عامل آبفای شرق تهران اقدام کردیم، چرا که به نظر می‌رسید اطلاعات این مسوول تناقض دارد. سید حسین هاشمی در توضیح بیشتر در این باره و پاسخ به این سوال که تناقضات مربوط به چه موضوعی می‌شده، اظهار کرد: این مسوول یک بار اعلام کرد که کیفیت آب مشکلی نداشته و پس از آن این‌گونه عنوان کرد که مشکل به بحث انتقال مربوط بود، اما در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که اطلاعات دقیقی ارائه نکرده و از آنجا که این موضوع به سلامت مردم مربوط می‌شود و بحث سلامت برای ما موضوعی حیاتی است، تصمیم به برکناری این مسوول گرفته شد و این موضوع به استاندار و مسوولان مربوطه اعلام شد تا نسبت به برکناری این مدیر اقدامات لازم انجام شود. مهدی مهاجر - فرماندار شهرستان پردیس نیز در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: با انجام اقدامات بهداشتی، مشکل آلودگی آب پردیس رفع شده و هم‌اکنون ورودی به پایگاه‌های درمانی و بیمارستان‌های شهر پردیس به دلیل مصرف آب شرب صفر شده است.

وی همچنین با اشاره به گزارش‌های ارایه شده به استاندار تهران و مشخص شدن تخلفات، از برکناری مدیر آبفای شرق استان تهران و مدیر آبفای شهر پردیس توسط استاندار تهران خبر داد و افزود: مقرر شده است مدیر شرکت آب و فاضلاب استان تهران رسما از مردم پردیس عذرخواهی کند. مهاجر در رابطه با اقدامات صورت گرفته بعد از این حادثه، با بیان این که خط انتقال آب از سالیان گذشته در اختیار شرکت عمران پردیس بوده است، گفت: بر اساس مصوبه شورای تامین شهر پردیس، شرکت آب و فاضلاب موظف شده است که این خط را تحویل بگیرد. مهاجر در پایان تاکید کرد: در حال حاضر آب شرب پردیس، بهداشتی، استاندارد و قابل شرب است و هیچ گونه نگرانی در خصوص آن وجود ندارد. این درحالی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که گزارش‌های کارشناسی که درپی حادثه پردیس آماده شده، آلودگی آب را تایید نمی‌کند و مطالبه طبیعی افکار عمومی و رسانه ها در چنین شرایطی این است که مراجع رسمی هرچه زودتر گزارش‌های مستند خود را از نتایج آزمایش‌ها و دلایل مسمومیت ساکنان پردیس منتشر کنند.
مرجع : ايسنا