به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۵:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۳۶۴۵۲۲

چرا فردی به مشکل خواب دچار می‌شود؟

چرا فردی به مشکل خواب دچار می‌شود؟
گروه علمی: داشتن خواب خوب و باکیفیت برای همه لازم و ضروریست و می‌تواند بر تمام ابعاد زندگی فرد تاثیر بگذارد چنان‌که افراد با خواب ناهنجار و مشکل‌دار هرگز نمی‌توانند روز خوبی داشته باشند و از عهده کارهایشان به درستی برآیند.

داشتن خواب خوب و منظم و کافی بسیار مهم است و همه به‌دنبال داشتن آنند، اما به‌هرروی برای همه حتما پیش آمده است که برخی شب‌ها نتوانند به‌خوبی بخوابند و البته تاثیر آن را هم در روز خواهند دید. هنگامی‌ که فرد شب خواب خوبی داشته است صبح‌ها سرحال و با انرژی و تمرکز بهتری می‌تواند به کار‌های خود رسیدگی کند و این موضوع با داشتن خواب بد و نامناسب دقیقا وارونه خواهد شد.

امروز در دنیا بیش از یک سوم افراد دچار بی‌خوابی شده و از آن شکایت دارند و بسیاری از آن‌ها به ساده‌ترین و آسان‌ترین راه‌کار یعنی استفاده از دارو‌ها و قرص‌های شیمیایی روی می‌آورند تا بتوانند بدن خود را خواب کنند. اگرچه قرص‌های خواب در کوتاه‎مدت می‌تواند بر روی خواب تاثیر داشته باشند و سبب به‌خواب رفتن فرد شوند، اما باید بدانید که در درازمدت می‌تواند برای فرد مشکلاتی را به‌وجود و عوارضی برایش به همراه آورد.

قرص خواب‌ آور چیست؟
قرص خواب‌ آور همان‌گونه‌که از نامش مشخص است داروییست که سبب می‌شود شما به شکلی مصنوعی به خواب روید؛ در واقع این دارو سبب می‌شود شما بتوانید آسان‌تر از حالت طبیعی به خواب روید.

چرا فردی به مشکل خواب دچار می‌شود؟
خواب برای بدن بسیار ضروریست و یک فرد طبیعی و سالم باید بر اساس نیاز بدن خود بین ۶ تا ۸ ساعت بخوابد، اما این برای همه صادق نیست و گاه افراد با اختلالاتی در خواب خود روبه‌رو می‌شوند.

اختلال در خواب به دو دسته تقسیم می‌شوند: مشکل در خوابیدن و مشکل در تداوم خواب
برخی افراد به‌کلی نمی‌توانند بخوابند، اما برخی دیگر می‌خوابند، اما در نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شوند و پس از آن نمی‌توانند بخوابند یا خواب سبکی دارند و با هر صدایی مدام از خواب می‌پرند.
پزشکان معمولا برای این افراد از دارو‌های آرام‌بخش و قرص‌های خواب استفاده می‌کنند تا بتوانند خوابشان را اندکی بهبود بخشند.

دلایل بی خوابی
 متخصصین دلایل بی‌ خوابی را بررسی کرده‌اند که در این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
- برخی بیماری‌های ژنتیکی
- مصرف دارو‌ها برای درمان سرماخوردگی و آلرژی
- استفاده از دارو‌های فشار خون
- مصرف دارو‌های کورتیکواستروئید‌ها
- استفاده از دارو‌های تنفسی
- استفاده از دارو‌های افسردگی
- مصرف بیش از اندازه کافئین

عوارض جانبی قرص خواب
هر دارویی هر اندازه هم تاثیرگذار و خوب باشد اما عوارضی هم دارد و قرص‌های خواب هم از این قاعده مستثنا نیستند، اما تا هنگامی‌که از آن‌ها استفاده نکنید نمی‌توانید متوجه عوارض آن‌ها شوید. در این‌جا به برخی از این عوارض می‌پردازیم.
- اعتیاد
- مقاومت به دارو
- تاری دید
- سردرد
- فراموشی
- کندی ذهن
- اختلال در توجه
- خشکی دهان
- نفخ، یبوست، اسهال
- تغییر در اشتها
- واکنش‌های آلرژیک

زمان مصرف قرص خواب
بسیاری نمی‌دانند چه زمانی باید از قرص خواب استفاده کنند تا آن بر روی خواب بیش‌ترین تاثیر را بگذارند. نه تنها درباره قرص خواب بلکه درباره هر دارویی ابتدا به سخنان و توصیه‌های پزشکتان دقت کنید و سپس دستور روی دارو را به‌خوبی بخوانید.بسیاری از قرص‌های خواب با مصرف الکل تداخل دارند بنابراین به این موضوع دقت کنید یا با برخی از قرص‌های خواب نباید گریپ فروت میل کنید چراکه این میوه سبب می‌شود جذب دارو به بالاترین شکل و اندازه خود باشد و هم‌چنین مدت‌زمان ماندگاری آن در بدن را افزایش می‌دهد بنابراین حتما پیش از مصرف دارو بروشور آن را مطالعه کنید.

میزان تاثیر داروی خواب آور
 آن‌گونه‌که نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند قرص‌های خواب‌ آور تاثیر چندانی در خواب شبانه ندارند، چون به‌هروی این دارو‌ها شیمیایی و مصنوعی‌اند و نمی‌توانند جایگزین خواب طبیعی و باکیفیت شوند.به طور کلی، دارو‌های خواب آور باید برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته شوند. اگر یک رویداد استرس‌زا و دشوار و ناگهانی مانند طلاق یا مرگ در خانواده، شما را بیدار نگه دارند این دارو‌ها ممکن است بسیار مفید باشند و بتوانند اندکی شما را بخوابانند.

چگونه بدون داروی خواب آور بخوابیم؟
شما باید بتوانید پیش از خواب و البته در درازای روز کار‌هایی انجام دهید تا خواب را برای شما به ارمغان بیاورند. مسلما برخی کار‌ها سبب بی‌خوابی در افراد می‌شود.
در این‌جا به چند مورد که می‌تواند در بهبود خواب تاثیرگذار باشند اشاره می‌کنیم:
- پیش از خواب از خوردن وعده غذایی سنگین خودداری کنید.
- پیش از خواب الکل ننوشید.
- تلاش کنید در درازای روز و به‌ویژه پیش از خواب مصرف کافئین از جمله قهوه، نوشابه و شکلات را کم کنید.
- سیگار را ترک کنید.
- برای داشتن خواب راحت از مدیتیشن و موسیقی و کتاب کمک بگیرید.
- وسایل الکترونیکی را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از خواب خاموش کنید.
- ورزش کنید و فعالیت بدنی در درازای روز را جدی بگیرید.
- برنامه خواب معین و یکسان داشته باشید و این برنامه را حتی در روز‌های تعطیل هم برهم نزنید.
- اتاق خواب خود را به جای مورد علاقه‌تان تبدیل کنید، جایی که تاریک و مایه آرامش شماست.
برچسب ها: قرص خواب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها