به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۳۷۱۴۷

اوکراين:​ بدنبال واردات گاز از اروپا هستیم

گروه بين​الملل: نخست‌وزیر اوکراین گفت: این کشور در حال گفت‌وگوهای اضطراری با کشور‌های همسایه خود از اتحادیه اروپا درباره امکان واردات گاز طبیعی از غرب است.
اوکراين:​ بدنبال واردات گاز از اروپا هستیم
در پی افزایش قابل توجه قیمت گاز صادراتی روسیه به اوکراین آرسنی یاتسنیوک نخست‌وزیر اوکراین گفت: در حال گفت‌وگوهای فوری با همسایگان خود از اتحادیه اروپا درباره امکان واردات گاز از غرب هستیم. از زمانی که مسکو تعرفه صادرات گاز طبیعی به اوکراین را از این هفته دو برابر کرد، فوریت دستیابی به منابع انرژی قابل تامین افزایش یافته است. نخست وزیر اوکراین به خبرنگاران گفت: یکی از گزینه‌های موجود جریان معکوس واردات گاز است که براساس آن کشور‌های اتحادیه اروپا از طریق خط لوله‌هایی که معمولا برای ترانزیت گاز روسیه از اوکراین به غرب مورد استفاده قرار می‌گرفت برای واردات گاز استفاده خواهد کرد.

وی با بیان این‌که کاندیدای اصلی برای واردات گاز اسلوواکی، مجارستان و لهستان هستند، گفت: ما در حال گفت‌وگوهای اضطراری با شرکای اروپایی خود هستیم. یکی از راهکارهای حل این مشکل دریافت گاز طبیعی از کشور‌های اتحادیه اروپا است. اوکراین که در بحران اقتصادی به سر می‌برد، نیمی از گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند، اما روابط این دو کشور پس از تظاهراتی که به برکناری ویکتور یانوکویچ رییس جمهور سابق اوکراین که طرفدار روسیه بود، انجامید و در پی آن تصرف منطقه کریمه توسط روسیه مناسبات دو کشور تیره شده است که به بروز بدترین بحران شرق و غرب از زمان جنگ سرد تاکنون انجامیده است.

یاتسه نیوک گفت: امکان بازگشت گاز از طریق خط لوله‌های صادرات گاز از شرق به غرب وجود دارد. وی افزود: از نظر فنی ایده بازگرداندن گاز هیچ مشکلی ندارد و ما امیدواریم شرکای اروپایی ما تصمیم درست را اتخاذ کنند.

اگر امکان بازگشت گاز فراهم شود، به معنای این است که قیمت آن 150 دلار کمتر از گاز روسیه خواهد بود. روسیه قیمت گاز صادراتی خود به اوکراین را به 485 دلار در هر هزار مترمکعب افزایش داده که به معنی این است که شرکت گازپروم صادر‌کننده انحصاری گاز روسیه همان قیمتی را که دیگر مشتریان مرکز اروپا می‌پردازند بابت گاز پرداخت خواهد کرد. اوکراین به زودی از صندوق بین‌المللی پول یک بسته کمکی مالی دریافت خواهد کرد. اما با بدهی‌های زیادی مواجه است و اقتصاد آن دچار ناآرامی شده است.

اختصاص تخفیف از سوی مسکو برای گاز صادراتی به اوکراین بخشی از استراتژی روسیه برای حفظ اوکراین تحت نفوذ سیاسی خود و ممانعت از کی‌یف برای برقراری مناسبات نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا بود و مخالفت نانوکوویچ با قرار‌داد تجارت و همکاری اتحادیه اروپا باعث بروز تظاهراتی شد که به سرنگونی وی انجامید. یاتسه نیوک افزایش قیمت روسیه را غیرقابل قبول خوانده و هشدار داده که انتظار دارد مسکو با محدودکردن عرضه‌ خود فشار روی کی‌یف را افزایش دهد. روسیه اغلب از انرژی به عنوان یک ابزار سیاسی در تعامل با همسایگان، مشتریان اروپایی استفاده می‌کند.
مرجع : ايسنا