به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۱:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۴۵۱۳۴

دیگر درباره گاز با اوکراین مذاکره نمی‌کنیم

گروه بين​الملل: وزارت انرژی روسیه اعلام کرد: هیچ مذاکره تازه ای با اتحادیه اروپا یا اوکراین قبل از ضرب الاجل دوشنبه برگزار نخواهد کرد.
دیگر درباره گاز با اوکراین مذاکره نمی‌کنیم
به گزارش خبرگزار فرانسه، روسیه تا روز دوشنبه به اوکراین وقت داده بدهی گازی خود را تسویه کند، در غیر اینصورت صادرات گاز به این کشور را قطع می‌کند. اولگا گولانت سخنگوی وزارت انرژی روسیه تاکید کرد: تاکنون هیچ نشستی در این خصوص برنامه ریزی نشده است. این در حالیست که گونتر اوتینگر کمیسر انرژی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده که گفتگوهای گازی بین اوکراین و روسیه برگزار شود. شرکت گازپروم روسیه اوکراین را عامل شکست مذاکرات درباره بدهی گازی اوکراین به روسیه و قیمت گاز روسیه معرفی کرده است. آلکسی میلر مدیرعامل گازپروم گفت: آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین مذاکرات سه جانبه روسیه، اوکراین و اتحادیه‌اروپا را درباره بدهی گازی عملا به شکست کشاند.

وی گفت: یاتسنیوک با سخنانی ناشی از موضع غیرقابل انعطاف درباره قیمت گاز، مذاکرات را عملا به شکست کشاند. میلر افزود: رفتار غیرمنطقی و غیرسازنده یاتسنیوک یک با‌ج‌خواهی علنی است. کی‌یف خواهان بازنگری در قرارداد گازی با روسیه و کاهش قیمت گاز روسیه به 265 دلار و پنج سنت برای هر 1000 متر مکعب است. دمیتری پسکف سخنگوی کاخ کرملین گفته است: درباره زمان ازسرگیری مذاکرات با اوکراین و اینکه اساسا این مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر، هیچ اطلاعاتی در اختیار ندارد. وی افزود: ازسرگیری مذاکرات به اوکراین بستگی دارد. روسیه تاکنون نرمش زیادی نشان داده ولی هیچ نشانه‌ای از تمایل اوکراین برای رسیدن به توافق مشاهده نکرده است.

پسکف خاطرنشان کرد: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با پترو پروشنکو همتای اوکراینی خود درباره مذاکرات گازی تلفنی گفتگو کرده است. نخست وزیر اوکراین از دولت این کشور خواست برای قطع احتمالی گاز روسیه از روز دوشنبه آماده باشد. آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: من از وزرای مربوطه خواستم برای قطع گاز روسیه از روز دوشنبه آماده باشند. یاتسنیوک همچنین از وزارت دادگستری خواست برای دفاع از منافع اوکراین در روابط شرکت ملی نفت اوکراین(نفتوگاز) با شرکت گازپروم روسیه، هرچه زودتر پرونده را در دیوان داوری بین‌المللی به جریان بیندازد.

یاتسنیوک گفت: وزارت امور خارجه نیز قرار است کشورهای اتحادیه اروپا را از این موضوع آگاه کند که روسیه عمدا مذاکرات را بر هم زده و پیشنهادات سازنده اوکراین را رد کرده است. آخرین دور از گفتگوهای روسیه و اوکراین در خصوص گاز با میانجی گری اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بروکسل بی نتیجه به پایان رسید. اوکراین پیشنهاد ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه را در مورد پرداخت 385 دلار به ازای هر 100 متر مکعب گاز رد کرد. گازپروم تهدید کرده که اگر اوکراین تا دوشنبه(16 ژوئن) بدهی یک میلیارد و 950 میلیون دلاری خود را بابت گاز وارداتی پرداخت نکند، صادرات گاز را قطع می‌کند.
مرجع : ايسنا