به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۹:۲۰
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب : ۴۱۵۹۸
گزارش سئوال‌برانگيز سازمان بهداشت جهانی؛

خرم‌آباد در فهرست ۲۰ شهر آلوده جهان!

گروه جامعه: سازمان بهداشت جهانی در گزارشی، ۲۰ شهر جهان را به عنوان شهرهایی که در یک سال گذشته از نظر آلودگی هوا در صدر فهرست شهرهای آلوده جهان قرار می‌گیرند، معرفی کرده است که امسال از ایران نیز شهر خرم آباد در این فهرست قرار دارد!
خرم‌آباد در فهرست ۲۰ شهر آلوده جهان!
به نظر مي‌رسد ليست‌هاي سالانه اين سازمان و برخي ديگر از سازمان‌هاي مشابه، از دقت چنداني برخوردار نباشند زيرا سال گذشته اين سازمان، اهواز، سنندج و ياسوج (كه از خوش آب و هواترين شهرهاي ايران به شمار مي‌رود) را در اين ليست قرار داده بود و امسال بدون ذكر اين شهرها، فقط خرم‌آباد را شهر آلوده ايران ارزيابي كرده است، در حاليكه مركز استان لرستان از نظر آلودگي وضعيت به مراتب بهتري نسبت به بسياري از شهرهاي بزرگ ايران دارد و معلوم نيست اين سازمان‌ها بر چه مبنايي اين شهر را در ليست امسال خود قرار داده همانطوريكه سال پيش، ياسوج را در اين ليست قرار داده بودند!

به گزارش سایت سازمان بهداشت جهانی، شهر دهلی پایتخت هند در صدر فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است، به طوری که بالاترین سطح ذرات معلق موجود در هوا با ۱۵۳ میکروگرم، متعلق به این شهر است. بر اساس گزارش این سازمان، رقم یاد شده شش برابر حد مجاز، یعنی ۲۵ میکروگرم، است که سازمان بهداشت جهانی مجاز شمرده است. این گزارش روند آلودگی هوای این ۲۰ شهر جهان در یک سال گذشته را نگران کننده دانسته است.

شهرهای «ایگدیر» در ترکیه، «کابل» در افغانستان، «کراچی»، «راولپندی» و «پیشاور» در پاکستان، «نارایونگانجی»، «داکا» و «قاضی پور» در بنگلادش، «آمریستار»، «دهلی»، «جودپور»، «احمد آباد»، «آگرا»، «گوالیور»، «فیرز آباد»، «راجی پور»، «الله آباد» و «رای پور» در هند، «دوحه» در قطر و «خرم آباد» در ایران از آلوده‌ترین شهرها از نظر سازمان بهداشت جهانی هستند. تمام این شهرها در خاورمیانه و جنوب آسیا قرار دارند. این در شرایطی است که آلودگی هوا در این ۲۰ شهر، در حال حاضر و به طور میانگین دست کم ۲ و نیم برابر بیشتر از استاندارد جهانی است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین در گزارش خود اعلام کرده که آلودگی هوا در دهلی نو بدتر از پکن است. به رغم هوای آلوده شهرهای چین، هیچ یک از شهرهای این کشور جزو ۲۰ شهر آلوده جهان نبوده و حداکثر آلودگی امسال شهرهای چین ۵۶ میکروگرم گزارش شده است. رهبران چین امسال را سال مبارزه با آلودگی اعلام کرده‌اند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، کانادا، آمریکا، فنلاند، ایسلند و سوئد کشورهایی هستند که پایین‌ترین سطح آلودگی هوا را دارند.

مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۰۱:۵۸
سازمان جهانی خودشو مسخره کرده با این گزارشش .پکن صنعتی الوده رو نمی گه تهران رو نمی گه خرم آباد رو میگه (226896)
اکسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۲:۴۳
لطفا از "اهواز" هم یادکنید، الودگیهای نفتی،صنعتی و گرد و غبار نفس مردم خوزستان را بریده است ؛ چرا مسوولان کاری نمی کنند؟ ایا برخورداری از هوای پاک حق مردم نیست؟! (226966)
هوای پاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۰۲:۴۳
هوای شهر اهواز واقعا الوده است و بسیاری از مردم دچار مشکلات حاد قلبی و تنفسی شده اند، اکنون بیش از یک دهه است که مردم شهر اهواز با الودگیهای شدید اب و هوا دست به گریبانند و ظاهرا فریادرسی هم وجود ندارد.مگر تامین اب و هوای پاک از حقوق اولیه هر انسانی به شمار نمیرود و حکومتها وظیفه تامین ان را بر عهده ندارند؟تاکی باید شاهد این بی توجهی ها باشیم؟! (226901)
پدرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۰:۵۰
من چند بار خرم آباد رفتم.شاید یکی از سرسبزترین و خوش آب و هواترین شهرهای ایران هستش!شاید منظورشون خرمشهر بوده! (226938)
لرستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۱:۲۱
برگ زرینی دیگر بر افتخارات لرستان
لرستان صدر نشین بیکاری
لرستان آلوده ترین
لرستان محروم ترین
اینم از لطف و کرامات دولت به مردم این دیار... (226943)
راستگو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۲:۲۸
سازمان جهانی با خرم اباد لج افتاده حتما رییسش بروجردی است (226960)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۲:۳۴
قطعا معیارچیزدیگری است مثلا بهداشت ومحیط زیست... (226961)
الشتر عزیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۲:۵۳
خرم آباد بهترین آب وهوا را دارد شاید بخاطرگردوغبار ورودی از عراق باشه که آن را آلوده اعلام کرده اند (226969)
تنها عشقم،سرزمینم...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۲۰:۲۰
البته نمیتوان منکر ورود ریزگردها از سایر کشورها بود ولی قطعا این همه ماجرا نیست و منشا بسیاری از ریزگردها داخلی میباشند.در حال حاضر بیش از 170 کانون تولید ریزگرد در کشور وجود دارد که از جمله انها میتوان به تالابهای خشکیده استان خوزستان خصوصا شادگان و هور العظیم اشاره کرد که از منابع بزرگ تولید ریزگرد میباشند،واقعا چرا وضعیت باید اینطوری باشه؟! (227035)
جوان اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۳:۵۱
ینی شاخ درواردم شهر به این کوچیکی و رو اعلام کردن...
این شهر از نظر صنعت یه شهر کاملا فقیر محسوب میشه و پروژهاش سالهاست رها شدن بعد آلودگیش از کجا اومده ؟؟ (226985)
الال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۴:۱۷
بابا جان ما ساكن خرم آبادييم خدايش هر روز بارون گرد و غبار ميباره. شما كجاييد؟ دولت بايد ژيگيري كنه (226989)
خودم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۵:۳۸
از نظر آلودگی جوانانش به بیکاری بوده (226998)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۶:۳۲
آقا حق داره بگه عراق دارد تمام هستی مملکت ما را میبره ولی دریغ از یه نشست زیست محیطی برای مهار ریز گرده ها ی وارداتی باید خرم آباد زندگی کنی تا بفهمی ریز گرد یعنی چه کاش محل جغرافیایی قم با لرستان جابجا میشد تا یه راهپیمایی کفن پوشان همه چیزو درست کنه (227003)
رحمتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۸:۴۵
سازمان بهداشت جهانی منظورش الودگی هوانبوده.منظورش محیط زیست شهری ونحوه ی زیستن مردم هستش.متاسفانه به علت محیط بسته خرم ابادومحصوربین کوه وهمچنین خیابان های به نسبت تنگ وتاریکش وهمچنین باب شدن قلیان دربین جوانهاکه خرم ابادبیش ازحدجوانانش میل به سیگاروقلیان پیداکرده انددر راس شهرهای الوده قرارگرفته است. (227024)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۸:۵۱
اصلا هم این خبر بعید نیست چرا که پارسال هنگامیکه این سازمان اهواز را آلوده ترین شهر جهان معرفی کرد در داخل همه خندیدند تا اینکه در اولین باران اهواز باران اسیدی بارید وهمه مردم بجای باران لکه های سیاه روی لباس وتعداد کثیری را روانه بیمارستان نمود خود دیدند اونوقت متوجه شدند که چه بلایی سر اهوازیها امده و ما خبر نداشتیم وانها باخبر (227028)