به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۶:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۹ ساعت ۱۹:۴۱
کد مطلب : ۴۲۳۱۵۶
آسوشیتدپرس: با وجود تهدیدهای ایران،

تخلیه نفت نفتکش «سوئز راجان» در تگزاس

گروه بین‌الملل: با وجود تهدیدهای قبلی مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی علیه تخلیه نفت کشتی «سوئز راجان»، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس روز یکشنبه ۲۹ مرداد از تخلیه نفت این کشتی خبر داد.
کانال کشتی‌رانی هیوستون و پالایشگاه های مجاور آن
کانال کشتی‌رانی هیوستون و پالایشگاه های مجاور آن
این خبرگزاری نوشت که که محموله نفتکش توقیف‌شده سوئز راجان که مظنون به حمل نفت خام تحریم‌شده ایران است، در حال تخلیه در نزدیکی تگزاس آمریکاست. داده‌های ردیابی کشتی که توسط آسوشیتدپرس بررسی شده، نشان می‌دهد که سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال در حال انتقال نفت خود به نفتکش دیگری به نام «ام‌آر یوفرِیتیس»» (MR Euphrates) در نزدیکی گالوستون واقع در هفتاد کیلومتری جنوب شرقی هیوستون در ایالت تگزاس است. مقام‌های آمریکایی یا شرکت مالک سوئز راجان، که در لس‌آنجلس مستقر است، هنوز به درخواست‌های آسوشیتدپرس برای توضیح در این باره پاسخ نداده‌اند.
گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در فوریه سال گذشته، یک سال و نیم پیش، برای اولین بار اعلام کرد که سوئز راجان مظنون به بارگیری نفت خام ایران از جزیره خارک در خلیج فارس است. این نفتکش پیش از این ماه‌ها در دریای چین جنوبی در سواحل شمال شرقی سنگاپور به سر می‌بُرد و سپس ناگهان به سمت خلیج مکزیک حرکت کرد. به نوشته آسوشیتدپرس، تحلیلگران معتقدند محموله کشتی احتمالاً توسط مقام‌های آمریکایی توقیف شده، اما هنوز اسناد قضایی در این زمینه به طور علنی وجود ندارد.
گزارش‌ها از تخلیه احتمالی محموله نفتکش سوئز راجان در حالی است که پیشتر علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تهدید کرده که در صورت تخلیه این نفتکش، جمهوری اسلامی دست به اقدام تلافی‌جویانه می‌زند. او گفته بود: «اکنون اعلام می‌کنیم اگر هر شرکت نفتی آمریکایی بخواهد نفت ما را از این نفتکش تخلیه کند، مسئول می‌دانیم. همچنان که آمریکا را هم مسئول می‌دانیم» و اضافه کرده بود که «باید منتظر» تلافی باشند. پیشتر نیز روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که دادستان‌های فدرال ایالات متحده نمی‌توانند ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شدۀ ایران را به حراج بگذارند، زیرا شرکت‌های آمریکایی به دلیل هراس از «انتقام‌جویی» احتمالیِ جمهوری اسلامی حاضر به تخلیه این محموله نفتی از نفت‌کش یونانی لنگرگرفته در تگزاس نیستند.
اما به تازگی، قانونگذاران آمریکایی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده ، خواستند که هرچه زودتر به تاخیر چندماهه در انتقال محموله نفتکش توقیف شده ایران در تگزاس پایان دهد. پیشتر رسانه‌ها گزارش دادند که نفتکش «سوئر راجان» از هشتم خردادماه به ساحل گالوستون در ایالت تگزاس انتقال یافت. بر اساس این گزارش‌ها، دادستان‌های آمریکایی در سال جاری میلادی ابتدا مالک یونانی نفت‌کش سوئز راجان را به «نقض تحریم‌ها» متهم و سپس دستور تخلیۀ این نفت‌کش حامل نفت ایران را صادر کردند. تهدید به اقدام تلافی‌جویانه از سوی جمهوری اسلامی در شرایطی صورت می‌گیرد که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز هفتم اردیبهشت نفت‌کش ادونتج سوئیت را با این عنوان که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است، توقیف کرد.
شش روز پس از آن نیز سپاه پاسداران، نفت‌کش نیووِی را که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، در آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف و دلیل این اقدام را «شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» عنوان کرد. تحلیل‌گران حوزۀ مسائل ایران بر این باورند که توقیف نفت‌کش «ادونتج سوئیت» با پرچم جزایر مارشال توسط ایران، «احتمالاً به تلافی دستور توقیف نفت‌کش سوئز راجان از سوی آمریکا صورت گرفته است». با این حال، پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز ۲۶ مرداد پس از گزارش‌ها از افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرد این حضور نظامی ایالات متحده و متحدانش تأثیر بازدارنده بر فعالیت‌های «مخرب» جمهوری اسلامی ایران دارد.
بر اساس گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو فردا
برچسب ها: نفتکش ایرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها