به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۹ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۴۳۱۲۶۰

تابستان تمام شد، صف وام ازدواج جمع نشد!

تابستان تمام شد، صف وام ازدواج جمع نشد!
گروه اقتصادی:طبق اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها از آغاز سال تا روز هشتم مهرماه 86.7 همت وام ازدواج به 426 هزار نفر پرداخت کردند. با این وجود، صف وام ازدواج باز هم جمع نشد.به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی روز گذشته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود آخرین آمار و ارقام مربوط به پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری را ارائه کرد. با این وجود، باز هم خبری از داده‌های کامل مربوط به این تسهیلات نیست و مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، تنها گلچینی از اطلاعات مربوط به این تسهیلات قرض‌الحسنه را اعلام کرده است.

نکته قابل توجه آمارهای اعلامی، آن است که با وجود اینکه بانک مرکزی در گزارش خود، آمار جدیدی از صف وام ازدواج منتشر نکرده، اما با یک محاسبه سرانگشتی، می‌توان گفت که با پایان شهریورماه، دستور رئیس جمهوری مبنی بر جمع‌آوری صف وام ازدواج محقق نشده است.

عملکرد 6 ماهه بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج
بر اساس آمارهای اعلام شده توسط مهدی صحابی، از آغاز سال جاری تا پایان تابستان امسال، 410 هزار و 150 نفر، تسهیلات ازدواج به مبلغ 83.5 هزار میلیارد تومان دریافت کرده‌اند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

صحابی همچنین آمار پرداخت وام از ابتدای سال 1402 تا روز هشتم مهر ماه سال جاری را نیز اعلام کرد که بر اساس آن، بانک‌های کشور در مجموع 426 هزارو 40 فقره وام ازدواج به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده‌اند. به این ترتیب ارزش وام‌های ازدواج پرداختی تا این زمان به بیش از 86.7 هزار میلیارد تومان می‌رسد که این رقم رشدی 26 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 ثبت کرده است.

یک وعده دیگر دولت رئیسی به سرانجام نرسید
با وجود اینکه در اظهارات مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، خبری از آمار جدید صف وام ازدواج نیست، اما با بررسی گفته‌های پیش‌تر وی، متوجه می‌شویم که دستور رئیس دولت سیزدهم مبنی بر جمع شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان، تحقق نیافته است.

بر اساس اظهارات پیشین صحابی، صف وام ازدواج تا روز 20 شهریور ماه حدود 314 هزار نفر بوده و از آن زمان تا پایان شهریور، حدود 25 هزار وام ازدواج جدید پرداخت شده است.به این ترتیب، اگر فرض کنیم که در این بازه زمانی، حتی یک نفر هم متقاضی وام ازدواج نبوده و فرد جدیدی وارد صف تسهیلات ازدواج نشده، همچنان حدود 289 هزار نفر در صف دریافت این تسهیلات هستند.به این ترتیب، دستور رئیسی که از همان ابتدا نیز غیرممکن به نظر می‌رسید، حالا در پایان شهریور ماه، در کنار دیگر دستوراتی قرار گرفت که به سرانجام نرسیدند.

از وام فرزندآوری چه خبر؟
صحابی در بخش دیگری از اظهارات خود، آمار و ارقام مربوط به پرداخت وام فرزندآوری را نیز اعلام کرد. به گفته وی، در سال 1402 و تا پایان شهریورماه، بیش از 359 هزار نفر وام فرزندآوری دریافت کرده‌اند که مجموع رقم این تسهیلات به بیش از 22.2 هزار میلیارد تومان می‌رسد. بنابراین این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 42 درصد بیشتر شده است.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در ادامه آمارهای این تسهیلات تا روز هشتم مهرماه را نیز ارائه کرد که بر اساس آن بالغ بر 23 هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری به 373 هزار و 538 نفر پرداخت شده که این رقم 44 درصد بیش از همین بازه زمانی در سال گذشته است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها