به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۱ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۴۳۱۶۵۹

بهترین خوراکی‌های پاییزی را بشناسید

بهترین خوراکی‌های پاییزی را بشناسید
گروه سلامت: با تغییر فصل و شروع پاییز، تنوع خوراکی‌ها نیز تغییر می‌کند که متناسب با نیاز بدن در مقابله با سرما و بیماری‌های فصلی است. در واقع، انتخاب‌های صحیح غذایی در این فصل برای تقویت سیستم ایمنی و تامین انرژی مورد نیاز بدن ضروری خواهد بود. به علاوه، توجه به تنوع غذایی به منظور مقابله با احساس خستگی و حالات افسردگی ناشی از کمبود نور خورشید اهمیت دارد.به گزارش سلامت، در ادامه این مطلب به بهترین انتخاب هایی اشاره خواهیم کرد که گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه می تواند برای بدن مفید باشد. این مواد غذایی عبارتند از: 
 
سیب
سیب یکی از خوراکی‌های مغذی است که منبع غنی فیبرها و آنتی‌اکسیدان‌‌ها محسوب می‌شود. سیب حاوی کوئرستین است که حافظه و قابلیت‌های شناختی را بهبود می‌بخشد و با دمانس و دیگر بیماری‌‌های مرتبط با سالمندی مقابله می‌کند. گنجاندن سیب در رژیم غذایی خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی و بعضی سرطان‌ها را کاهش می‌‌دهد. البته سیب را می‌توان علاوه بر میان‌وعده در انواع غذا و اسموتی نیز  استفاده کرد. 
 
چغندر
چغندر مقدار بالایی نیترات دارد که جریان خون و اکسیژن‌رسانی به عضلات را طی فعالیت‌های ورزشی تحریک می‌کند. مطالعات حاکی از آن است که مصرف 250 گرم چغندر پخته یا یک لیوان آب چغندر طی 2 هفته متوالی تاثیر مثبتی در مقابله با فشار خون بالا و التهابات دارد. 
 
کدو حلوایی
رنگ نارنجی کدو حلوایی نشان‌دهنده مقدار بالای بتاکاروتن است. بتاکاروتن نوعی آنتی‌اکسیدان است که پیش ساز ویتامینA محسوب می شود. از همین‌رو، خوردن کدو حلوایی برای سلامت پوست و چشم‌ها مفید است و به پیشگیری از برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. وجود ویتامین‌های گروه B نیز در این سبزی به تولید انرژی و ویتامینC نیز به تقویت ایمنی بدن در مقابله با بیماری‌های فصل سرما کمک می‌کند. 
 
خرمالو
خرمالو میوه بومی ژاپن است که بیش از نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین‌ A را تامین می‌‌کند. این میوه خوشمزه منبع غنی از فولات است که برای خانم‌های باردار بسیار مناسب خواهد بود. منیزیم موجود در خرمالو نیز در محافظت از بدن در برابر استرس و اضطراب نقش دارد. 
 
انار
انار یکی از بهترین میوه‌های پاییزی است که منبع غنی از پتاسیم محسوب می‌شود. یک لیوان آب انار مقدار بیشتری پتاسیم از یک موز دارد. آنتی‌اکسیدان‌های انار نیز موجب رفع گرفتگی عضلات پس از فعالیت بدنی می‌شوند. جالب اینکه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد آب انار مقدار بیشتری آنتی‌اکسیدان نسبت به انگور و چای سبز دارد. ویتامینC فراوان این میوه نیز در بهبود عملکرد ایمنی بدن نقش دارد. 
 
به
پاییز بدون مزه‌چشی "به" لذت‌بخش نیست. این میوه را می‌توان به‌شکل خام یا مربا و در انواع غذاها استفاده کرد. "به" سرشار از ویتامینC، پتاسیم و پکتین است و منبع خوبی برای اسید مالیک محسوب می شود که در کنار دیگر املاح مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و... مصرف مرتب آن، به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. 
مرجع : سلامت
برچسب ها: تغذیه پاییز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها