به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۱:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۴۳۷۵۵۱
وقفه سه‌ساعته در حملات اسرائیل برای خروج مردم از شمال غزه

هنوز ۴۰۰ هزار نفر در شمال نوار غزه مانده‌اند

هنوز ۴۰۰ هزار نفر در شمال نوار غزه مانده‌اند
گروه بین‌الملل: وزارت بهداشت فلسطینی می‌گوید دست کم ۱۵ نفر روز شنبه در «حمله اسرائیل به مدرسه سازمان ملل» که فلسطینی‌های آواره زیادی در آن پناه گرفته بودند، کشته شدند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای گزارش داد: «در نتیجه هدف قرار دادن مدرسه، تاکنون نزدیک به ۷۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.»
خبرگزاری فرانسه با گزارش این خبر نوشته که به طور مستقل قادر به تأیید آن نیست و اسرائیل نیز هنوز نسبت به انتشار این بیانیه واکنشی نشان نداده است. آژانس کمک رسانی سازمان ملل متحد در حمایت از پناهندگان فلسطینی روز پنجشنبه اعلام کرده بود که چهار مدرسه این سازمان در نوار غزه که افراد آواره جنگ را در خود جای داده‌اند، در اثر بمباران‌ها آسیب دیده‌اند. درگیری‌های حماس و اسرائیل از روز هفتم اکتبر با حمله غافلگیرکننده نیروهای حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. بنابر اعلام مقام‌های اسرائیلی، در حمله حماس به اسرائیل ۱۴۲۰ نفر کشته و ۲۴۱ نفر گروگان گرفته شده‌اند. وزارت بهداشت حماس در غزه نیز اعلام کرد که از هفتم اکتبر و شروع جنگ تاکنون،  ۹۴۸۸ نفر در حمله و بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسیده اند. ۳۹۰۰ نفر از این تعداد را کودک و ۲۵۰۹ نفر را زنان تشکیل می دهند. البته کارشناسان درمورد صحت و دقت این آمار که قابل راستی‌آزمایی ازسوی نهادهای مستقل نیست، تردیدهایی را مطرح کرده‌اند.
آمریکا: هنوز ۴۰۰ هزار نفر در شمال غزه مانده‌اند
دیوید ساترفیلد، فرستاده ویژه ایالات متحده روز شنبه گفت که بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر به جنوب نوار غزه نقل مکان کرده‌اند، در حالی که ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر در شمال این منطقه باقی مانده‌اند. وی در گفتگو با خبرنگاران در امان، پایتخت اردن، گفت که هیچ مورد ثبت شده‌ای از دخالت حماس در ممنوعیت یا توقیف کمک‌ها وجود ندارد.
وقفه سه‌ساعته در حملات اسرائیل برای خروج مردم از شمال غزه
آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل برای رسانه‌های عرب زبان دنیا، روز شنبه اعلام کرد که مردم شمال غزه که هنوز در این منطقه باقی مانده‌اند، طی سه ساعت، از یک تا ۴ بعدازظهر امروز به وقت محلی، فرصت دارند با استفاده از وقفه در حملات اسرائیلی، خود را به جنوب باریکه غزه برسانند. اسرائیل گفته است که در سه ساعت یادشده، به جاده موسوم به صلاح‌الدین که از بخش شمالی غزه به جنوب این باریکه می‌رسد، حمله‌ای انجام نخواهد شد. از حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از ساکنان شهر غزه و نواحی بالاتر از آن تا مرز جنوبی اسرائیل، قریب ۷۰۰ هزار تن از آغاز جنگ به جنوب این باریکه رفته‌اند. با موافقت اسرائیل، کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه‌های مرزی به بخش جنوبی غزه رسیده تا ظاهراً مشوقی برای اجرای دستور ارتش اسرائیل باشد. اسرائیل در جستجوی شبه‌نظامیان حماس و تونل‌های آن‌ها از روز شنبه گذشته نیروهای زمینی خود را وارد بخش شمالی غزه کرده و این نظامیان اکنون شهر غزه را نیز از سه طرف شمالی، شرقی و جنوبی در محاصره دارند. بخش غربی شهر غزه که ساحلی است، زیر رصد ناوچه‌های اسرائیلی در دریای مدیترانه قرار دارد. ارتش اسرائیل تأکید دارد که سران اصلی حماس مانند یحیی سنوار، که ممکن است هنوز در غزه باشند، در تونل‌های زیرزمینی پنهان شده‌اند.
مقام آمریکایی: حماس درصدد خروج مجروحان خود به مصر بود
یک مقام ارشد آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفت حماس تلاش کرد تا در «پوشش خروج زخمی‌ها» از نوار غزه، نیروهای شبه‌نظامی مجروح خود را نیز از گذرگاه رفح به مصر برساند. به گفته این مقام آمریکایی که به نام وی اشاره‌ای نشده، تلاش حماس در «فراری دادن نیروهایش»، کار خروج مجروحان واقعی از باریکه غزه و انتقال آن‌ها به مصر برای درمان را به تأخیر انداخت. براساس گزارش‌ نیویورک تایمز و آسوشیتدپرس، حماس که هنوز حاکم بر غزه است، فهرستی از اسامی هزار شهروند دو تابعیتی فلسطینی و همچنین «مجروحان» را به مصر و مقامات آمریکایی در گذرگاه رفح داده بود، اما آنها پی بردند که یک سوم از این اسامی، نیروهای شبه‌نظامی حماس بودند که این سازمان درصدد فراری دادن آن‌ها بود. مقام آمریکایی که با نیویورک تایمز صحبت کرده، اطمینان داد که در میان ۷۶ زخمی فلسطینی که چند روز پیش از این گذرگاه به مصر منتقل شدند، کسی از شبه‌نظامیان حماس نبوده است. ارتش اسرائیل روز جمعه گفته بود آمبولانسی که در بیمارستان شفا هدف قرار گرفت، حامل شبه‌نظامیانی بود که خود را در میان زخمی‌ها جا زده و حماس قصد فراری دادن آن‌ها را داشت.
ارتش اسرائیل خانه قبلی هنیه را در غزه تخریب کرد
منابع فلسطینی در غزه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ارتش اسرائیل روز شنبه با شلیک موشک، خانه‌ای را که پیش از این، محل زندگی اسماعیل هنیه در منطقه شاطی در بخش غربی شهر غزه بود، تخریب کرده است. یک خانه دیگر متعلق به اسماعیل هنیه در محله رضوان در داخل شهر غزه در یازدهمین روز از جنگ مورد حمله اسرائیل قرار گرفت که به ادعای منابع فلسطینی چند تن از بستگان او در آن کشته شدند. در آن گزارش‌های تأیید نشده ادعا شده بود که یک پسر، برادران و چند برادرزاده او در میان تلفات آن بمباران بودند. اسماعیل هنیه که قبلا نخست‌وزیر حکومت حماس در غزه بود، از سال ۲۰۱۹ که به جای خالد مشعل به ریاست دفتر سیاسی حماس رسید و رهبری داخلی غزه را به یحیی سنوار، زندانی امنیتی پیشین آزاد شده سپرد، خود به دوحه در قطر رفته و با موافقت رهبری قطر، در عمدتاً ساکن دوحه است و گاهی نیز به ترکیه می‌رود.
ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه طی ۴ هفته با ۴۲۱ کامیون
خبرگزاری رویترز به نقل گروه‌های امدادی فعال در نوار غزه نوشته در چهار هفته پس از آغاز جنگ اسرائیل و غزه، ۴۲۱ کامیون حامل کمک‌های ضروری به این منطقه وارد شده‌اند. هلال احمر فلسطینی نیز صبح شنبه اعلام کرد که ۴۷ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه با عبور از گذرگاه رفح، وارد غزه شده‌اند. سازمان ملل اعلام کرده روزانه دست‌کم ورود ۱۰۰ کامیون برای تأمین نیازهای ضروری بیش از دو میلیون نفر در نوار غزه ضروری است.
اردوغان: نتانیاهو دیگر کسی نیست که بتوان با او صحبت کرد
رئیس‌جمهور ترکیه گفت که به دلیل اقدامات اسرائیل در غزه، تماس خود را با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل قطع می‌کند. رسانه‌های ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان، نوشته‌اند که «نتانیاهو دیگر کسی نیست که بتوانیم با او صحبت کنیم.» به گزارش رویترز، او همچنین در جریان بازگشت از سفر قزاقستان خود به خبرنگاران گفت: «اگر اسرائیل متوقف» نشده و پاسخگوی آنچه او به عنوان «جنایات جنگی و نقض حقوق بشر» توصیف کرد، نشود، «دیگر هیچ اعتمادی به سیستم جهانی وجود نخواهد داشت.» او تأکید کرد که پس از پایان جنگ، نوار غزه باید بخشی از کشور مستقل و خودمختار فلسطینی باشد و ترکیه سیاست «پاک‌کردن تدریجی فلسطین از تاریخ» را نمی‌پذیرد.
ترکیه سفیر خود را از اسرائیل فراخواند
براساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه ترکیه به رسانه‌ها ارسال کرده است آنکارا سفیر خود را از اسرائیل برای رایزنی به دلیل بحران انسانی و ادامه حملات اسرائیل در غزه فراخوانده است. دیپلمات‌های اسرائیلی در ترکیه هم ماه گذشته پس از شروع اعتراضات در حمایت از فلسطینیان، این کشور را ترک کردند. اسرائیل بعداً اعلام کرد که نمایندگان خود را برای ارزیابی روابط دوجانبه فراخوانده است.
نجیب میقاتی: به قطعنامه دورماندن از مرزهای اسرائیل متعهدیم
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان که برای دیدار با وزیر خارجه آمریکا به اردن سفر کرده، روز شنبه در ملاقات با آنتونی بلینکن در امان به او گفت دولت لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حزب‌الله را از مرزهای اسرائیل دور کرده، متعهد است.
قعطنامه یادشده در تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی پس از جنگ اسرائیل و حزب‌الله لبنان در شورای امنیت تصویب شد و تأکید دارد که حزب‌الله و سایر شبه‌نظامیان باید از خط رود لیتانی به پایین‌تر تا مرزهای اسرائیل حضور نداشته باشند. آن قطعنامه به لزوم استقرار نیروهای صلح‌بان سازمان ملل موسوم به قوای «یونی‌فیل» در جنوب لبنان تأکید داشت تا حزب‌الله نتواند از این منطقه به اسرائیل حمله کند. با وجود گفته‌های میقاتی، حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله روز جمعه در یک سخنرانی که به صورت مجازی برای هوادارانش در بیروت پخش می‌شد، تأیید کرد که از یک روز پس از حمله حماس به مردم اسرائیل، نیروهای حزب‌الله نیز وارد عرصه تقابل با اسرائیل شده و تا حال نیز ۵۵ تن از نیروهای این گروه کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل در چهار هفته اخیر به تحرکات مرزی حزب‌الله و سایر نیروهای شبه‌نظامی فعال فلسطینی که از جنوب لبنان شهرک‌های شمالی اسرائیل را هدف حملات خمپاره‌ای و راکتی قرار داده‌اند، با آتش هوایی و توپخانه واکنش نشان داده است. حزب‌الله می‌گوید که تنها به مقرهای نظامی اسرائیلی حمله کرده است.
تجمع خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده‌شده مقابل وزارت دفاع
خانواده‌های بیش از دویست اسرائیلی ربوده شده از سوی حماس به غزه، روز شنبه در برابر ساختمان وزارت دفاع در تل‌آویو تجمع کرده و گفتند تا بازگشت عزیزان خود به تحصن ادامه خواهند داد و شب‌ها در این محل خواهند خوابید. دلیل انتخاب این محل این است که نخست وزیر و مقامات ارشد نظامی از این ساختمان جنگ کشورشان علیه حماس را اداره می‌کنند. گال هیرش، مسئول ستاد دولتی برای آزادی اسرائیلی‌های ربوده‌شده، روز شنبه به میان خانواده‌های آنها رفت. بستگان ربوده‌شدگان با دادن شعار، از دولت خواستند آزادی عزیزان آن‌ها در صدر اولویت‌ها باشد. مادری که فرزندش در میان ربوده‌شدگان به غزه است، به گال هیرش می‌گوید من و شما هر دو ساکن یک شهرک هستیم...چطور است که هنوز نتوانسته‌اید صلیب سرخ را وادار کنید که از فرزندان ربوده شده ما در غزه بازدید کند ولی کامیون کمک به غزه فرستاده‌اید. این خانواده‌ها از این‌که اسرائیل موافقت کرده کامیون‌های ارسالی به غزه افزایش یابد، خشمگین هستند. همزمان، صدها اسرائیلی روز شنبه برای ابراز همبستگی با خانواده‌های ربوده‌شدگان به میدان موزه تل‌آویو رفتند. محوطه این موزه از چهار هفته پیش به محل تجمع دائمی خانواده‌ها و حامیان آن‌ها تبدیل شده است.
 پادشاه اردن از رهبران عرب خواست در مورد غزه یک‌صدا صحبت کنند
به گزارش رسانه‌های دولتی اردن، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با تعدادی از وزرای خارجه عرب در امان از آنها خواسته است که یک صدا در مورد غزه صحبت کنند. وی افزود: «این وظیفه کشورهای عربی است که جامعه بین‌المللی را برای توقف جنگ در غزه تحت فشار قرار دهند.» رسانه‌های دولتی گزارش دادند که پادشاه اردن کشته‌شدن غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری را محکوم کرد.
شمار فرانسوی‌های کشته‌شده در اسرائیل به ۳۹ تن رسید
وزارت خارجه فرانسه روز شنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان این کشور در نتیجه حملات حماس در اسرائیل به ۳۹ نفر رسیده است.
بر اساس این گزارش، ۹ شهروند فرانسوی دیگر نیز همچنان مفقود هستند. شماری از کشته‌شدگان حملات حماس به اسرائیل و نیز گروگان‌های منتقل‌شده به غزه، از اتباع خارجی یا دوتابعیتی هستند.
برچسب ها: حماس اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها