به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۱:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۵ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : ۴۳۷۸۳۶
افزایش شمار جان‌باختگان در غزه به بیش از ۱۰ هزار نفر

درخواست نهادهای وابسته به سازمان ملل: دیگر بس است

گروه بین‌الملل: آغاز دومین ماه جنگ؛ مهلت دوباره اسرائیل برای تخلیه شمال غزه، منابع فلسطینی می‌گویند که با گذشته یک ماه از آغاز درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، جان‌باختگان در غزه از مرز ۱۰ هزار نفر گذشته است.
درخواست نهادهای وابسته به سازمان ملل: دیگر بس است
بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطینی، آمار جان‌باختگان در غزه به ۱۰ هزار و ۲۲ تن بالغ شده که بیش از چهار هزار تن از این آمار را کودکان تشکیل می‌دهند. دومین ماه جنگ اسرائیل و حماس درحالی آغاز شد که سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید پس از محاصره کامل غزه، حالا «غزه شمالی و جنوبی» پدید آمده است. آمریکا نیز همزمان با ادامه تور سفرهای منطقه‌ای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، در اقدامی نادر درباره استقرار زیردریایی مجهز به موشک هدایت‌شونده در منطقه تحت مسئولیت سنتکام اطلاعیه عمومی صادر کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند جنگ ادامه خواهد داشت. او در پیامی در اکس نوشت: «حماس اشتباه کرد و حذف خواهد شد».
درخواست نهادهای وابسته به سازمان ملل: دیگر بس است
مسولان نهادهای مختلف وابسته به سازمان ملل متحد روز دوشنبه با انتشار بیانیه مشترکی با عنوان «دیگر بس است»، خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه شدند. اسرائیل فشارهای فزاینده بین‌المللی برای آتش‌بس را رد کرده و گفته است که ابتدا باید گروگان‌هایی که شبه‌نظامیان حماس در جریان حمله به جنوب اسرائیل در هفتم اکتبر به اسارت گرفته‌اند، آزاد شوند. ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، و مارتین گریفیتس، مسئول کمک‌های سازمان ملل متحد از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند. 
جمع‌بندی وزیر خارجه آمریکا از سفرش به منطقه
وزیر خارجه آمریکا با ترک ترکیه به این دور از سفر منطقه‌ای خود پایان داد. آنتونی بلینکن در مورد تلاش‌ها برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان غزه گفت کشورش «به‌سختی و از راه‌های بسیار مطمئن» بدنبال افزایش محموله‌های ورودی به غزه است. وزیر خارجه آمریکا گفت به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه دست یافته و در روزهای آتی، شاهد افزایش «قابل توجه» کمک‌رسانی به غیرنظامیان غزه خواهیم بود. بلینکن بر اهمیت وضعیت گروگان‌های حماس تأکید کرد و گفت هر آنچه از دستمان بربیاید برای بازگرداندن آنها به خانه انجام می‌دهیم. وزیر خارجه آمریکا در مورد تلفات غیرنظامیان فلسطینی ناشی از حملات سنگین اسرائیل هم، بدون اشاره به تعداد زیاد کشته‌شدگان، گفت با اسرائیلی‌ها درباره قدم‌هایی که می‌توانند برای کاهش تلفات غیرنظامی بردارند،‌ در تماس هستیم. بلینکن با تأکید بر این‌که «کار هنوز تمام نشده»،‌ به شکل تلویحی به «پیشرفت‌هایی که ممکن است چندان آشکار نباشند» اشاره کرد. بلینکن در این دور از سفرهای منطقه‌ای، ابتدا در اسرائیل با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس در رام‌الله به دیدار محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی رفت. وزیر خارجه آمریکا در ادامه با همتایانش از کشورهای عربی منطقه رایزنی کرد و با دو دیدار کوتاه از بغداد و آنکارا سفرش را به پایان برد.
 استقبال اسرائیل از استقرار زیردریایی هسته‌ای آمریکا در منطقه 
سخنگوی ارتش اسرائیل از استقرار یک زیردریایی موشکی هسته‌ای آمریکا در منطقه استقبال کرد. اواخر روز یکشنبه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده که خاورمیانه را پوشش می‌دهد، گفت که یک زیر دریایی موشکی اتمی کلاس اوهایو، در منطقه مستقر شده است. اعلام عمومی موقعیت یک زیردریایی هسته‌ای اقدامی نامتعارف و نامعمول است و بسیاری آن را پیامی مستقیم به جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرده‌اند. به گزارش رویترز، سرهنگ ریچارد هخت، سخنگوی ارتش اسارئیل، روز دوشنبه به رسانه ها گفت: «ما این اقدام آمریکا را به‌عنوان یک عامل بازدارنده و تثبیت‌کننده در منطقه ارزیابی می‌کنیم.»
پاپ فرانسیس خواستار برقراری صلح در «سرزمین مقدس» شد
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز دوشنبه در دیدار گروهی از رهبران یهودی اروپا، یهودی‌ستیزی مشاهده‌شده در برخی از تجمعات طرفداران فلسطین در اروپا و آمریکا را محکوم کرد. او در عین حال خواستار استقرار صلح در «سرزمین مقدس» شد. پاپ فرانسیس گفت:«برای برقراری صلح باید به گفت‌وگو، شفقت و عدالت متوسل شد و نه سلاح، تروریسم و جنگ.»
رئیس‌ کمیسیون اروپا: حماس در آینده غزه جایی ندارد
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا کمک‌های بشردوستانه خود به غزه را ۲۵ میلیون یورو دیگر افزایش می‌دهد و کل کمک‌ها را به ۱۰۰ میلیون یورو می‌رساند. فون در لاین در سخنرانی در جمع نمایندگان کشورهای اروپایی گفت: «ما با اسرائیل، مصر و سازمان ملل متحد همکاری می‌کنیم تا کاروان‌های بیشتری از جمله از طریق گذرگاه‌ها برای نیازهای بشردوستانه وارد غزه شوند. کمک‌ها اکنون از طریق گذرگاه مرزی رفح وارد می‌شوند، اما حجم آن برای پاسخگویی به نیازهای عظیم بشردوستانه در غزه بسیار کم است. اولویت ما همکاری با شرکا برای تقویت ظرفیت‌های لجستیکی رفح است و در عین حال، ما در حال کار بر روی مسیرهای تکمیلی - برای مثال یک کریدور دریایی از قبرس - هستیم که جریان پایدار، تنظیم‌شده و قوی کمک‌ها را تضمین می‌کند.»
رئیس کمیسیون اروپا همچنین به موضوع گروگان‌هایی که در غزه نگهداری می‌شوند، پرداخت و تاکید کرد که «هر گروگان برای ما مهم است».
فون در لاین گفت در اروپا باید هر کاری که در توان داریم انجام دهیم تا از یک درگیری منطقه‌ای جلوگیری کنیم.  فون در لاین در صحبت از آینده تاکید کرد که «غزه نمی‌تواند پناهگاه امنی برای تروریست‌ها باشد» و «ایده‌های مختلفی در مورد چگونگی وضعیت آینده آن از جمله حضور نیروی حافظ صلح بین المللی تحت دستور سازمان ملل مورد بحث قرار می‌گیرد.» فون در لاین گفت: «باید تنها یک تشکیلات خودگردان فلسطین و یک دولت فلسطینی وجود داشته باشد. این نشان می‌دهد که حماس نمی‌تواند غزه را کنترل یا اداره کند.» فون در لاین همچنین تاکید کرد که مخالف «حضور امنیتی طولانی‌مدت اسرائیل در غزه» و مخالف«جابجایی اجباری فلسطینی‌ها از غزه» و «تداوم محاصره غزه» است.
مهلت دوباره اسرائیل برای تخلیه شمال غزه
ارتش اسرائیل در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به زیان عربی اعلام کرد که بار دیگر به غیرنظامیان اجازه حرکت از شمال غزه به جنوب را می‌دهد.
کشته‌شدن دو فرمانده دیگر حماس در حملات هوایی اسرائیل
اسرائیل می‌گوید در عملیات شب منتهی به دوشنبه و در یک حمله هوایی با استفاده از اطلاعات سازمان امنیت داخلی،‌ شباک، تعدادی از شبه‌نظامیان حماس از جمله جمال موسی را کشته است. بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل جمال موسی مسئول عملیات امنیتی ویژه حماس بوده است. او در سال ۱۹۹۳،‌ سی سال پیش، در حمله‌ای به سربازان مرزی اسرائیل در نوار غزه دست داشته است. ارتش اسرائیل همچنین می‌گوید در طولکرم فرمانده شاخه نظامی حماس در این شهر و فرمانده پاسخ سریع از گردان‌های الاقصی را کشته است. همچنین «وائل عاصفه» یکی از فرمانده‌هان نظامی حماس در دیرالبلح غزه کشته شد.
فعال فلسطینی خطاب به اسراییلی‌ها: خون شما را می‌نوشیم و جمجمه‌هایتان را می‌خوریم
سخنگوی ارتش اسرائیل از دستگیری عهد تمیمی، فعال فلسطینی در شبکه‌های اجتماعی ساکن رام‌الله در کرانه باختری خبر داد و گفت: «او مظنون به تحریک خشونت و فعالیت‌های تروریستی دستگیر شد». تمیمی، پیش‌تر با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، خواستار قتل‌عام یهودیان شهرک‌های کرانه باختری شده و در یک استوری نوشت: «پیام ما به گله‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی در تمام شهرهای کرانه باختری از الخلیل تا جنین، منتظر شما هستیم. ما شما را سلاخی می‌کنیم، چنان که بگویید کاری که هیتلر با شما کرد، یک شوخی بود. خون شما را می‌نوشیم و جمجمه‌هایتان را می‌خوریم. بیایید جلو منتظرتان هستیم».
خبرهای کوتاه
↩️یاییر عیدو نتانیاهو، برادرزاده نخست‌وزیر اسرائیل که یکی از سربازان در غزه بود کشته شد.
↩️بنیامین نتانیاهو در دیدار با خلبانان ارتش اسراییل بار دیگر درخواست آتش‌بس در غزه را رد و گفت تا زمانی‌که تمام ۲۴۰ اسیر در بند حماس آزاد نشوند، این اتفاق نمی‌افتد. نتانیاهو گفت: حماس جنگی را علیه ما آغاز کرد چون می‌خواست همه ما را بکشد و هیچ بحثی در این خصوص بین ما نیست. حماس اشتباه کرد و بنابراین حذف خواهد شد. فقط با هم پیروز می‌شویم.
↩️ابوعبیده، سخنگوی حماس: درگیری‌های شدید در ساحل جنوب، غرب، شرق مرکزی و شمال‌غرب غزه جریان دارد. از خدا کمک می‌خواهیم و از شما می‌خواهیم دعا کنید.
↩️ارتش اسرائیل پیش‌بینی کرده که نیروهایش ظرف ۴۸ ساعت آینده شهر غزه را به طور کامل محاصره کنند و نبرد در داخل شهر آغاز شود. هدف از این عملیات ردیابی فعالان حماس که در شهر غزه خود را پنهان کرده‌اند و تخریب تونل‌ها و تأسیسات نظامی و غیرنظامی حماس است.
↩️سازمان ملل اعلام کرد: 1.5 میلیون نفر از جمعیت 2.2 میلیونی غزه آواره شده‌اند.
↩️دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که ارتش اسراییل «شهر غزه» را محاصره کرده و به ساحل دریا رسیده است. اکنون «نوار غزه» به دو قسمت شمال و جنوب تقسیم شده. این یک مرحله بسیار مهم برای از هم پاشیدن حماس است.
↩️آنتونی بلینکن پس از دیدار با نخست‌وزیر عراق در بغداد گفت: به‌روشنی اعلام کرده‌ام که این حمله‌ها که از سوی شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود کاملا غیرقابل پذیرش است و ما هر اقدامی که لازم باشد برای حفاظت از مردم خود انجام می‌دهیم.
↩️بن کاسپیت، روزنامه‌نگار اسراییلی، مدعی شد که حمله غافلگیرانه حماس به اسراییل که منجر به کشتار ۱۴۰۰ نفر شد، ابتدا قرار بود در عید پسح، که یک تعطیلات مذهبی یهودی است، رخ دهد اما به دلیل مذاکرات بین دولت بایدن و ایران، برای آزادسازی شش میلیارد دلار به تاخیر افتاد!
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها