به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۳ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۴۳۹۲۹۳

عقل غریزی و نگرانی بی‌مورد ظریف!

عقل غریزی و نگرانی بی‌مورد ظریف!
گروه سیاسی: احمد زیدآبادی فعال سیاسی در یادداشتی نوشت: محمد جواد ظریف نگران ورود ایران به جنگ در نوارغزه است. او از نامه‌نگاری برخی افراد و محافل داخلی به رهبری برای متقاعد کردن وی به ورود به جنگ خبر داده است. آقای ظریف ورود جمهوری اسلامی و حزب‌الله به جنگ غزه را آرزوی اسرائیل دانسته است.
من گمان نمی‌کنم احتمال ورود جمهوری اسلامی به جنگ با اسرائیل آنقدر جدی باشد که باعث نگرانی شود. در شرایط شکننده و بحرانی، طبعاً هر حادثۀ غیرمنتظره‌ای می‌تواند آتش جنگ را شعله‌ور سازد. این پدیده را باید به حساب "عدم قطعیت" در امور انسانی گذاشت. اما تا آنجا که به تصمیم و ارادۀ زمامداران مربوط می شود، هیچ نشانه و گرایش جدی از احتمال ورود به جنگ توسط جمهوری اسلامی دیده نمی‌شود. اینکه سرنوشت نوارغزه در جنگ جاری در چه سمت و سویی رقم خواهد خورد نیز به نظرم در اصل تصمیم به عدم ورود به جنگ تأثیری ندارد.
در واقع این همان پراگماتیسم و عقلانیت غریزی است که به وقت خطر و تهدید، در نظام جمهوری اسلامی خود را ظاهر می‌کند. سال قبل، در تحلیل و ارزیابی شرایط کشور بارها بر همین نکته تأکید کردم، اما بسیاری از افراد با رد قاطع این نظر، اصرار می‌کردند که قدرت یک‌دست‌سازی‌شده، بهره‌ای از تدبیر پراگماتیستی برای بقای خود ندارد و با بروز هر بحرانی، دست به ماجراجویی و عملیات انتحاری خواهد زد!
برچسب ها: محمد جواد ظریف
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها