به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۷:۴۰

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۶ ساعت ۱۲:۴۸

سیاره‌ای که ناگهانی اندازه زمین از آب درآمد!

گروه علمی: تلسکوپ فضایی هابل قطر نزدیکترین سیاره فراخورشیدی در حال گذر به ما را اندازه گیری کرده و کشف کرده است که این سیاره سنگی از نظر اندازه بسیار شبیه به زمین است. با این حال، متأسفانه، سطح جهان به اندازه‌ای داغ است که نمی‌تواند آب مایع یا حیاتی را که ما می‌شناسیم پشتیبانی کند.

به گزارش خبرآنلاین، این سیاره که با نام LTT ۱۴۴۵Ac شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ توسط ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذر ناسا (TESS) کشف شد. LTT ۱۴۴۵Ac به دور یک ستاره کوتوله M خنک می‌چرخد که فقط یک چهارم جرم خورشید ماست.

خود ستاره در منظومه سه گانه‌ای از کوتوله‌های M که در فاصله ۲۲.۵ سال نوری از ما در جهت صورت فلکی اریدانوس، رودخانه قرار دارد، یافت می شود. LTT ۱۴۴۵Ac توسط دو سیاره دیگر در سه گانه، LTT ۱۴۴۵Ab و LTT۱۴۴۵Ad همراهی می‌شودکه هر دو دورتر می‌گردند.اگرچه سیارات فراخورشیدی متعددی وجود دارند که به ما نزدیک‌تر هستند، LTT ۱۴۴۵Ac نزدیک‌ترین سیاره‌ای است که در واقع از مقابل ستاره خود عبور می‌کند یا از مقابل آن حرکت می‌کند.

TESS با اندازه گیری این افت در نور LTT ۱۴۴۵Ac را کشف کرد، اما مشکلی وجود داشت. دانشمندان وقتی می توانند یک گذر را مشاهده کنند بسیار خوش شانس هستند، زیرا این رویدادها فقط در مواردی قابل توجه است که خط دید ما به خوبی با صفحه مداری سیاره به دور ستاره اش هماهنگ باشد. حتی یک ناهماهنگی جزئی می تواند گذر سیاره را دیده نشده تلقی کند. در مورد LTT ۱۴۴۵Ac ماهواره TESS قادر به تشخیص این نبود که آیا این هم ترازی به این معنی است که کل سیاره در حال عبور از ستاره خود است یا اینکه فقط یک "گذر" است.

یک گذر به این معنی است که این سیاره صرفاً به نظر می رسد که لبه ستاره را قطع می کند و تنها یک گذر جزئی را نشان می دهد.تلسکوپ فضایی هابل توانست تأیید کند که تمام سیاره واقعاً از ستاره عبور می کند و قطر این سیاره حدود ۱.۰۷ برابر بزرگتر از زمین است.
برچسب ها: نجوم زمین سیاره