به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : ۴۴۰۳۶۶
اخبار متناقض از احتمال دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌ها

افزایش تلفات نظامی ارتش اسرائیل در غزه

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر قطر، موانع باقی‌مانده بر سر راه دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌های حماس را «بسیار جزئی» توصیف کرد.
افزایش تلفات نظامی ارتش اسرائیل در غزه
محمد بن عبدالرحمن الثانی در نشستی خبری گفت امیدش برای توافق اسرائیل و حماس در این زمینه،‌ در حال افزایش است. برخی منابع خبری از جمله روزنامه واشینگتن پست از «قریب‌الوقوع بودن» توافقی با میانجیگری آمریکا و قطر خبر می‌دهند. ایدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید با انتشار مطلبی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، ضمن تأکید بر این‌که هنوز توافقی نهایی نشده، نوشت که «تلاش‌های جدی برای دستیابی به توافق ادامه دارد». بنیامین نتانیاهو تأیید کرده که حاضر است در مقابل آزادی گروگان‌ها، با وقفه‌ای در جنگ موافقت کند،‌ هرچند بارها گفته که با آتش‌بس کامل موافقت نخواهد کرد.
سازمان جهانی بهداشت: بیش از ۲۹۰ بیمار شامل ۳۲ کودک همچنان در بیمارستان الشفا مانده‌اند
در بیمارستان الشفا، بزرگ‌ترین بیمارستان غزه که بنابر ادعای اسرائیل یکی از مقرهای فرماندهی حماس در آنجاست، روز شنبه پس از اینکه رئیس بیمارستان از دستور تخلیه اسرائیل برای این مرکز حبر داد، صدها نفر با پای پیاده آنجا را ترک کردند؛ اما بنابر اعلام مقام‌های وزارت بهداشت حماس، ۱۲۰ زخمی و تعداد نامشخصی از نوزادان نارس همچنان در بیمارستان مانده‌اند. از سوی دیگر ارتش اسرائیل اعلام کرد که دستور تخلیه‌ای صادر نکرده و تنها با درخواست مدیران بیمارستان برای اجازه خروج مردم موافقت کرده است.
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید با وجود آنکه سربازان اسرائیلی بیمارستان الشفا را تخلیه کردند، همچنان ۲۹۱ بیمار، از جمله ۳۲ کودک، در بزرگ‌ترین بیمارستان غزه باقی مانده‌اند. آسوشیتدپرس به نقل از این نهاد بین‌المللی شرایط‌ این بیماران را «بسیار وخیم »گزارش کرد. گفته می‌شود بسیاری از آن‌ها با زخم‌های شدید عفونی و آسیب‌های ستون فقرات قادر به حرکت نیستند. بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، تیمی از این نهاد بین‌المللی، پس از آنکه نزدیک به ۲۵۰۰ آواره، بیمار و کادر پزشکی بامداد شنبه از مجتمع بیمارستانی خارج شدند، توانست به مدت یک ساعت از بیمارستان الشفا بازدید کند. سازمان جهانی بهداشت که بیمارستان الشفا را «منطقه مرگ» توصیف کرده است، می‌افزاید تیم‌های بیشتری در روزهای آینده تلاش خواهند کرد خود را به این بیمارستان برسانند تا باقی بیماران را به جنوب غزه منتقل کنند.
عملیات اسرائیل در دو محله مرفه‌نشین شمال غزه
ارتش اسرائیل می‌گوید در ادامه عملیات زمینی نیروهایش در شمال غزه، «۳۵ دهانه تونل» و «تجهیزات جنگی زیادی» را در دو محله عجلین و ریمال کشف کرده است. این بیانیه حاکی است نیروهای زرهی، مهندسی و هوانیروز به اردوگاهی در این مناطق هم حمله کردند که در اختیار بخش فنی و اطلاعات نظامی حماس بوده و از آن، تجهیزاتی شامل موشک‌های ضد تانک و راکت‌انداز به‌دست آمده است. رسانه‌های اسرائیل محله‌های عجلین و ریمال را جایی که شماری از رهبران ارشد حماس و خانواده‌های‌شان ساکن آن بوده‌اند، نامید. عجلین و ریمال محله‌های تازه‌سازی بودند که بعد از عملیات نظامی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ میلادی توسعه یافته و تا پیش از حمله حماس به اسرائیل، در کنار محل زندگی برای قشر مرفه غزه و نزدیکان به سران حماس، مجتمع دولتی و همچنین محلی برای تفریح ساکنین بخش‌های دیگر غزه محسوب می‌شد. محله‌هایی که حالا همچون سایر نقاط شمال غزه، به‌شدت تخریب شده‌اند.
ارتش اسرائیل می‌گوید نیروی دریایی این کشور ضربات سنگینی به «حماس» وارد کرده و نیروی زمینی را در تحقق اهدافش در باریکه غزه یاری داده است. در بیانیه ارتش اسرائیل همچنین آمده که جنگنده‌هایش در تازه‌ترین عملیات «زیرساخت‌های تروریستی در محله‌های جبالیا، زیتون و بیت لاهیا را منهدم کرده اند». تمرکز عملیات ارتش اسرائیل از روز شنبه این هفته بر بخش‌های جبالیا، زیتون و بیت لاهیا با هدف «پاکسازی کامل» این مناطق از وجود اعضای گروه حماس بوده است. ارتش اسرائیل در باریکه غزه از سگ‌های آموزش‌دیده برای شناسایی دهانه‌های تونل‌های حماس و اماکن دیگری که ممکن است اعضای حماس تله‌گذاری کرده باشند، استفاده می‌کند.
تهدید حوثی‌های یمن درباره حمله به شناورهای مرتبط با اسرائیل
شبه‌نظامیان حوثی در یمن تهدید کردند به هر کشتی متعلق به شرکت‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که توسط شرکت های اسرائیلی اداره می‌شوند یا با پرچم اسرائیل تردد می‌کنند، حمله خواهند کرد. یحیی سریع، سخنگوی انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها، در کانال تلگرامی خود ضمن این تهدید، از همه کشورها خواست شهروندان خود را که جزو خدمه چنین کشتی‌هایی هستند، فرا بخوانند در غیر این صورت برای انصارالله «هدف مشروع» تلقی خواهند شد. رهبر سیاسی حوثی‌ها نیز در روزهای گذشته گفته بود که نیروهای انصارالله عملیات علیه «دشمن اسرائیلی» را گسترش خواهند داد. انصارالله، در تلاش برای پرتاب موشک و ارسال پهپاد تهاجمی به خاک و حریم هوایی اسرائیل بوده اما تاکنون ناکام مانده است. ارتش عربستان سعودی، ناوهای آمریکایی و همچنین سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل موشک‌ها و پهپادهای انصارالله را رهگیری و منهدم کرده‌اند. ارتش اسرائیل گفته است فعلا تمرکز این کشور بر جنگ در جبهه غزه علیه حماس است و در فرصت مناسب واکنش لازم را به حوثی‌ها نشان خواهد داد.
حملات تازه اسرائیل به مواضع حزب‌الله در خاک لبنان
ارتش اسرائیل می‌گوید در پی پرتاب حدود ۱۰ خمپاره از جنوب لبنان به سوی شمال اسرائیل، که همه آن‌ها «در فضای باز سقوط کرد»، «زیرساخت‌های تروریستی حزب‌الله در خاک لبنان» را هدف حملات زمینی و هوایی قرار داده است. ارتش افزود نقاطی را در جنوب لبنان هدف قرار داد که مبدا پرتاب خمپاره‌ها بوده است. براساس بیانیه ارتش، بالگردهای رزمی اسرائیل در این عملیات شراکت داشتند و همزمان، جنگنده‌های نیروی هوایی اهداف وابسته به حزب‌الله را زیر آتش خود گرفتند. منابع لبنانی خبر دادند که حملاتی از سوی اسرائیل متوجه رأس‌نقوره شده است. این منطقه لبنانی در نزدیکی بخش اسرائیلی «روش هانیکرا» است. ارتش اسرائیل روز شنبه برای نخستین بار پس از ۱۷ سال به منطقه نبطیه در لبنان نیز حمله هوایی کرد و آن را پاسخ به حملات خمپاره‌ای و سایر تحرکات مرزی حزب‌الله در نزدیکی مرز اسرائیل نامید. طی روزها و هفته‌های اخیر،‌ میزان تنش در مناطق مرزی اسرائیل و لبنان رو به افزایش بوده است.
آمار جدید تلفات فلسطینی‌ها در غزه
شمار تلفات فلسطینی‌ها در غزه از آغاز جنگ حماس و اسرائیل به ۱۲۳۰۰ نفر رسید. از این میان،‌ بیش از ۵۰۰۰ تن زیر سن قانونی بوده اند.
بر همین اساس حدود ۳۰ هزار تن هم زخمی شده اند. این آمار با اختلاف زیاد بیشترین میزان تلفات فلسطینیان در طول تاریخ تقابلشان با اسرائیل است.
تصویب صدور مجوز ورود سوخت به غزه در دولت اسرائیل
به گزارش رسانه‌های اسرائیل «کابینه فراگیر امنیتی- سیاسی» این کشور روز یکشنبه ۲۸ آبان در پی نشستی پرجدل میان وزیران که شش ساعت و نیم طول کشید، درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای موافقت با ورود روزانه سوخت به میزان معینی به نوار غزه را تصویب کرد. به نوشته روزنامه یدیعوت آحرونوت، سه وزیر از اعضای این کابینه، ایتامار بن‌گویر، بتسال‌ال اسموت‌ریچ و میری رگو به این درخواست رأی منفی دادند. ایتامار بن‌گویر و بتسال‌ال اسموت‌ریچ، هر یک رهبر یک حزب راست عضو ائتلاف دولت هستند اما خانم رگو عضو حزب حاکم لیکود است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع، بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو ژنرال ارشد دوره احتیاط نیز از موافقان ورود سوخت به غزه بوده‌اند. بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت و دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در نخستین هفته‌های جنگ کشورشان علیه گروه حماس بارها گفته بودند با ورود سوخت به غزه مخالف هستند و استدلال کرده بودند که حماس سوخت را برای مصارف «تونل‌های تروریستی» خود به کار خواهد برد. نتانیاهو در توجیه دلیل تغییر رویکرد سابقش گفت این مقدار اندک سوخت تنها برای تصفیه‌خانه‌ها و منابع حیاتی زیربنایی غزه است. نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داد که در غیر این‌صورت، خطر بروز عفونت و آلودگی ممکن است غزه را فرا گرفته و سربازان اسرائیلی حاضر در عملیات در این باریکه را هم درگیر کند و از آن‌جا به اسرائیل هم سرایت کند.
افزایش تلفات نظامی ارتش اسرائیل در غزه
ارتش اسرائیل یکشنبه ۲۸ آبان از کشته شدن پنج تن دیگر از نظامیان این کشور در عملیات زمینی در غزه خبر داد. بر این اساس یک سرباز از واحد چتربازان هم «به شدت» زخمی شده است. ارتش اسرائیل شنبه شب هم کشته شدن ۶ تن دیگر از نیروهای خود در باریکه غزه را اعلام کرده بود. کشته شدن ۱۱ سرباز به فاصله چند ساعت، تلفاتی نسبتا سنگین برای ارتش اسرائیل محسوب می‌شود. شمار کشته‌های نظامی اسرائیل در ۲۳ روز حضور ارتش در خاک غزه به ۶۵ تن رسیده که با احتساب مرگ ۳۱۸ نظامی در حمله گروه حماس در روز ۱۵ مهر، مجموع تلفات نظامی اسرائیل در این ۶ هفته به ۳۸۳ تن افزایش یافته است. به گفته کارشناسان نظامی در رسانه‌های اسرائیل، افزایش کشته‌ها ناشی از درگیری‌های سنگین تن به تن در محله‌هایی از شمال باریکه غزه مانند زیتون و جبالیا است که ارتش اسرائیل از روز شنبه برای «پاک کردن این محله‌ها» از نیروهای باقی‌مانده حماس، عملیات را گسترش داده است. بر اساس این گزارش‌ها هنوز ۴ تیپ از اعضای حماس در بخش‌های شمال شرقی غزه فعال هستند و اسرائیل انهدام کامل آن‌ها را از روز شنبه این هفته در دستور کار خود قرار داده است.
تغییر شرایط آب و هوایی؛‌ دردسر تازه آوارگان فلسطینی
جنگ اسرائیل و گروه حماس در باریکه غزه روز یکشنبه ۲۸ آبان در حالی وارد چهل‌ و چهارمین روز خود شد که وزش باد شدید، افت محسوس دمای هوا و افزایش بارندگی زندگی را برای ساکنان و بخصوص آوارگان غزه سخت‌تر از قبل کرده است. پیش‌بینی شده که دمای هوا در ادامه هفته تا ۱۰ درجه نسبت به هفته گذشته کاهش یابد؛ موضوعی که بخصوص بدلیل کمبود سوخت زندگی صدها هزار آواره فلسطینی را در اردوگاه‌های موقت در جنوب غزه و مدارس و اماکن وابسته به سازمان ملل در این بخش، سخت‌تر خواهد کرد. از سوی دیگر، شرایط نامساعد آب وهوایی، پیشروی عملیات زمینی ارتش اسرائیل را هم با چالش روبه‌رو خواهد کرد. سخنگوی ارتش اسرائیل شنبه شب گفت البسه و تجهیزات انفرادی لازم برای جنگ در شرایط هوای سرد و بارندگی برای نظامیان تأمین شده است. با وجود فشارهای فزاینده بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس، به نظر می‌رسد جنگ جاری دست‌کم برای چندین هفته دیگر ادامه داشته باشد.
حذف نوشته یک نماینده کنست در شبکه ایکس، بدلیل تشویق به خشونت
شبکه ایکس، توییتر سابق، مطلبی را که یک نماینده کنست اسرائیل در قبال غزه نوشته بود، پاک کرد. نیسیم واطوری، از حزب حاکم لیکود روز جمعه در پستی نوشته بود که «باید غزه را سوزاند، نه کمتر از این». این نماینده کنست از آغاز جنگ جاری میان اسرائیل و گروه حماس، دیدگاه‌های رادیکالی از جمله در حمایت از خاخام مئیر کاهانا، بنیانگذار حزبی قدیمی که دیگر وجود ندارد و خواهان اخراج و انتقال اعراب بود، بیان کرده است. خاخام کاهانا ۳۳ سال پیش در نیویورک به ضرب گلوله یک مسلمان مصری کشته شد. دولت اسرائیل حزب او را از همان زمان غیرقانونی اعلام کرده اما دیدگاه‌های او هنوز در میان برخی از نیروهای به‌شدت تندروی اسرائیل طرفدارانی دارد. در تحولی دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، شنبه‌شب در رابطه با مواردی از رویکردهای خشونت‌بار که از سوی ساکنین اسرائیلی در کرانه باختری در قبال فلسطینیان صورت گرفته، هشدار داد که آمریکا ممکن است علیه این افراد تدابیری اتخاذ کند. بایدن از جمله به لغو ویزای این اسرائیلی‌ها برای جلوگیری از سفر آن‌ها به آمریکا اشاره کرد.
برچسب ها: حماس اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها