به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۳ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۴۴۳۰۹۵

اسرائیل: ساکنان خان‌یونس، شهر را تخلیه کنند

درخواست دادستان دیوان کیفری از حماس و اسرائیل: قوانین بین‌المللی شد
گروه بین‌الملل: همزمان با آغاز ورود زمینی نیروهای نظامی اسرائیل به مناطقی در جنوب نواره غزه، ارتش اسرائیل امروز دوشنبه بار دیگر از ساکنان شهر خان‌یونس، واقع در جنوب غزه، خواست تا این شهر را تخلیه کنند.
اسرائیل: ساکنان خان‌یونس، شهر را تخلیه کنند
درخواست برای تخلیه شهر خان یونس در حالی مطرح می‌شود که با ادامه حملات اسرائیل به شمال غزه، ده‌ها هزار نفر در خان‌یونس پناه گرفته‌اند. شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفتند که ده‌ها تانک اسرائیلی روز دوشنبه وارد بخش جنوبی نوار غزه در نزدیکی خان یونس شده‌اند. نفربرهای زرهی و بولدوزر نیز در این منطقه دیده شده است. در همین حال، منابع درمانی در غزه که تحت کنترل حماس است از رسیدن مجموع کشته‌های حملات اسرائیل به بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر خبر می‌دهند.
ارتش اسرائیل امروز دوشنبه اعلام کرد که طی شب گذشته به ۲۰۰ هدف «مرتبط با حماس» در نوار غزه حمله کرده است. برخی از این اهداف «شامل دو ورودی تونل، درون مدرسه‌ای در بیت حانون بود که از آن حملاتی علیه ارتش اسرائیل صورت می‌گرفت.» اسرائیل گروه حماس را به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر متهم می‌کند، اما حماس این اتهام را رد می‌کند. دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در آخرین برآورد خود اعلام کرد که حدود ۱.۸ میلیون نفر در نوار غزه آواره شده و به پناهگاه‌های شلوغ و غیربهداشتی رفته‌اند که این رقم تقریباً ۷۵ درصد از کل جمعیت نوار غزه است اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاناتان کانریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شد: ما سعی نمی‌کنیم کسی را آواره کنیم، ما سعی نمی‌کنیم کسی را به‌طور دائم از محلی جابه‌جا کنیم. ما از غیرنظامیان خواسته‌ایم که میدان نبرد را تخلیه کنند و یک محدوده و منطقه مشخص بشردوستانه در داخل نوار غزه فراهم کرده‌ایم.» کانریکوس همچنین به‌طور مشخص گفت که اسرائیل در تلاش نیست ساکنان غزه را وادار به فرار به مصر کند و گفت: «ما سعی نکرده‌ایم هیچ‌کسی را به آنجا تخلیه کنیم. مصر موضع خود را کاملاً روشن بیان کرده و گفته است که آنها این را نمی‌خواهند.»
درگیری پهپادی در دریای سرخ
همزمان ارتش ایالات متحده اعلام کرد که موشک‌های بالیستیک شلیک‌شده توسط  حوثی های یمن، روز یک‌شنبه سه کشتی تجاری را در دریای سرخ مورد اصابت قرار دادند و همزمان، یک ناو جنگی ایالات متحده در این منطقه، برای دفاع از خود سه پهپاد را در طول این حمله چندساعته سرنگون کرد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، حوثی‌های مورد حمایت ایران مسئولیت دو حمله از این حملات پهپادی را بر عهده گرفته‌اند. ایالات متحده متعهد شده است که در پاسخ به این حمله، «همه واکنش‌های متناسب» را در نظر بگیرد. ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما دلایل زیادی داریم که نشان می‌دهد این حملات، هرچند به‌دست حوثی‌ها در یمن انجام می‌شود، اما تسهیل‌کننده آن، به‌طور کامل ایران است.»
نخست وزیر قطر بر لزوم آتش‌بس میان اسرائیل و حماس تاکید کرد
محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، روز یکشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، درباره آخرین تحولات در نوار غزه و سرزمین‌های اشغال‌شده فلسطین گفت‌وگو کرد. گزارش خبرگزاری رسمی قطر حاکی از آن است که نخست وزیر قطر در این گفت‌وگو بر ضرورت کاهش تنش‌ها و برقراری آتش‌بس تاکید کرده است. قطر در هفته گذشته با میانجی‌گری خود زمینه توافق آتش‌بس کوتاه مدت میان گروه حماس و اسرائیل و آزاد کردن شماری از گروگان‌های اسرائیلی در ازای آزادی ده‌ها زندانی فلسطینی‌ را فراهم آورد. نخست وزیر قطر روز یکشنبه در ادامه گفت‌وگوی خود با آنتونی بلینکن نسبت به از سرگیری بمباران نوار غزه پس از وقفه انسان‌دوستانه ابراز نگرانی کرد و گفت که این امر از یک سو به بحران انسانی در غزه دامن می‌زند و از سوی دیگر کار را برای میانجی‌گری پیچیده‌تر می‌کند. وی همچنین خواستار بازگشایی فوری کریدورهای بشردوستانه برای اطمینان از انتقال امن کمک‌ها به غزه شد.
گسترش عملیات زمینی اسرائیل به سراسر نوار غزه
وزارت دفاع اسرائیل دیشب اعلام کرد که ارتش این کشور عملیات زمینی خود را به کل نوار غزه گسترش داده است. دانیل هگاری، سخنگوی این نهاد، در نشستی خبری گفت: «وزارت دفاع اسرائیل عملیات زمینی خود علیه مواضع حماس را از سر گرفته و آن را به کل نوار غزه تسری داده است.» وی سپس بر «اهمیت کمک‌های نیروی هوایی به نیروهای زمینی» تاکید کرد و گفت: «حملات هوایی علیه قرارگاه‌های تروریست‌ها، تاسیسات تولید اسلحه، تونل‌های تروریست‌ها، و اماکنی که از آنجا موشک پرتاب می‌کنند، خطراتی را که متوجه نیروهای زمینی است، محدود می‌کند.»
فرمانده گردان شاطی حماس کشته شد
وزارت دفاع اسرائیل شامگاه یکشنبه اعلام کرد که ارتش این کشور در حمله‌ای هوایی با یک فروند جت جنگی، فرمانده گردان شاطی را به قتل رسانده است. دانیل هگاری گفت که این فرمانده مسئول حملات روز هفتم اکتبر به اسرائیل بود. وزارت دفاع اسرائیل همچنین متعاقب این نشست خبری در بیانیه مشترکی با سازمان امنیتی اسرائیل اعلام کرد که که یک فروند جنگنده ارتش اسرائیل بر اساس اطلاعاتی که این دو نهاد به دست آورده بودند، هیثم الخواجری، فرمانده گردان شاطی را هدف قرار داد. تحت فرماندهی او، نیروهای حماس در روز هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل حمله کرده و دست به کشتار زدند.» این بیانیه می‌افزاید که الخواجری همچنین فرمانده  حماس بود که در منطقه شاطی با سربازان ارتش اسرائیل می‌جنگند.
حمله مجدد اسرائیل به اردوگاه پناهجویان جبالیا
برخی گزارش‌های تصویریِ تایید شده و همچنین گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، از حملات مجدد اسرائیل به اردوگاه پناهجویان جبالیا در روز یکشنبه ۱۲ آذر حکایت دارد. شبکه خبری سی‌ان‌ان ویدیویی را تایید و پخش کرده که ستون‌هایی از دود را نشان می‌دهد که پس از حمله روز یکشنبه، از آن اردوگاه به هوا بلند شده است. ویدیوی دیگری که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، دو پسر گریان را نشان می‌دهد که در زیر آوار به دنبال پدر و برادر خود که پس از حمله هوایی گم‌ شده‌اند، می‌گردند. اسرائیل در روز شنبه نیز جبالیا را هدف حمله قرار داده بود. بر اساس گزارش وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی فلسطین، در جریان این حمله، سفیان تایه، دانشمند برجسته فلسطینی کشته شد.
دادستان دیوان کیفری لاهه خواستار پایبندی حماس و اسرائیل به قوانین بین‌المللی شد
دادستان دیوان بین‌المللی کیفری  از اسرائیل و گروه حماس خواست به قوانین بین‌المللی پایبند باشند و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را بدهند. کریم خان، پس از بازدید چهار روزه از مکان‌های حملات هفتم اکتبر، و نیز دیدار با مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری اشغالی، گفته است: «در مورد دسترسی بشردوستانه، قانون اجازه شک و تردید را نمی‌دهد».
او گفته است که «غیرنظامیان به شدت محتاج غذا، آب و تجهیزات پزشکی هستند، این اقلام باید بدون تأخیر و با سرعت و در مقیاس بالا، دسترسی داشته باشند». دادستان دیوان کیفری لاهه همچنین هشدار داد که حماس نباید از این کمک‌ها سوء استفاده کند. خان همچنین به اسرائیل پیشنهاد داد که در مورد جنایاتی که حماس در جریان حملات هفتم اکتبر مرتکب شده، به دادگاه لاهه کمک کند. اسرائیل عضوی از دادگاه مستقر در لاهه نیست و صلاحیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد.
برچسب ها: نوار غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها