به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۱:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۴۴۰۵۸۹
استقرار تانک‌های اسرائیلی در «نزدیکی» بیمارستان اندونزیایی

گسترش عملیات نظامی اسرائیل در جنوب نوار غزه

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه اندونزی حمله هوایی منتسب به اسرائیل به بیمارستان اندونزیایی غزه را محکوم کرد.
گسترش عملیات نظامی اسرائیل در جنوب نوار غزه
رتنو مارسودی گفت: «همه کشورها، بخصوص آنهایی که با اسرائیل روابط نزدیکی دارند باید از نفوذ و امکاناتشان برای متوقف کردن جنایات اسرائیل استفاده کنند.» صبح دوشنبه گزارش‌هایی از استقرار تانک‌ها و سربازان اسرائیلی در نزدیکی این بیمارستان، که در منطقه جبالیا قرار دارد، منتشر شد. کمی پیشتر مقام‌های بیمارستانی، کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر بر اثر حمله هوایی منتسب به اسرائیل را تأیید کرده بودند.
اسرائیل تاکنون درباره حمله به این بیمارستان و یا بیمارستان یوسف النجار در رفح نظری نداده،‌ اما مدعی شده که «تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهد».
استقرار تانک‌های اسرائیلی در «نزدیکی» بیمارستان اندونزیایی
گزارش‌ها از شمال غزه از استقرار تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی- و حتی داخل محوطه- بیمارستان اندونزیایی حکایت دارند.
پیشتر گزارش شده بود که بر اثر حملات هوایی اسرائیل به این بیمارستان در ساعات اولیه دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه، دست‌کم ۱۰ نفر کشته و چندین تن زخمی شده اند. دکتر مروان السلطان مدیر بیمارستان هم حضور نیروهای اسرائیلی در فاصله بسیار کم از بیمارستان را تأیید کرده و گفته بود که بخش ریکاوری بیمارستان آسیب دیده است. ارتش اسرائیل در تازه‌ترین بیانیه‌اش که در تلگرام منتشر کرده،‌ بدون نام بردن از بیمارستان اندونزیایی، تنها به ادامه و گسترش عملیات ارتش و هدایت حملات هوایی برای هدف قرار دادن «زیرساخت‌های تروریستی و تجهیزات نظامی» اشاره کرده است. در این بیانیه همچنین به کشته شدن سه تن از فرماندهان عملیاتی گروه حماس اشاره شده است. بیمارستان اندونزیایی در منطقه جبالیا در شمال غزه قرار دارد. ارتش اسرائیل دیروز با اذعان به گسترش منطقه عملیاتی‌اش از ساکنان اردوگاه جبالیا خواسته بود این منطقه را ترک کنند. روز شنبه هم در حمله دیگری به اردوگاه جبالیا و یک مدرسه سازمان ملل متحد در این منطقه ده‌ها تن کشته شدند؛ موضوعی که اعتراض چهره‌های بین‌المللی از جمله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد را در پی داشت.
حمله به نزدیکی یک بیمارستان دیگر در جنوب غزه
همزمان با انتشار گزارش‌هایی از عملیات نظامی اسرائیل در نزدیکی بیمارستان اندونزیایی در شمال غزه و کشته‌شدن دست‌کم ۱۰ نفر در این بیمارستان، گزارش‌هایی هم از حملاتی به نزدیکی یک بیمارستان در رفح در بخش جنوبی نوار غزه منتشر شده است. به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطینی، وفا، در اثر بمباران خانه‌های مسکونی در نزدیکی بیمارستان «یوسف النجار» در رفح، پانزده نفر از جمله چند زن و کودک کشته شده اند. بر اساس این گزارش، چندین نفر هم زخمی شده‌اند. شهر رفح در جنوب نوارغزه، از مهمترین نقاطی است که صدها هزار تن از ساکنان مناطق شمالی این باریکه، برای در امان ماندن از حملات اسرائیل، به آن پناه برده‌اند. ارتش اسرائیل بدون اشاره به حمله به اطراف این بیمارستان‌ها تنها گسترش عملیاتش در نوار غزه را تأیید کرده است.
ارتش اسرائیل تصاویر دوربین‌های مداربسته از «انتقال دو گروگان به بیمارستان شفا» را منتشر کرد؛ حماس: «گروگان‌های مجروح را برای درمان به بیمارستان برده بودیم
ارتش اسرائیل تصاویری از دوربین‌های مداربسته بیمارستان شفا منتشر کرد که می‌گوید مربوط به «انتقال دو گروگان به این بیمارستان است». ارتش اسرائیل پیش‌تر مدعی شده بود که «حماس گروگان‌ها را در این بیمارستان نگهداری کرده است.»
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که این ویدیوها نشان می‌دهد که «نیروهای حماس یک گروگان اهل نپال و یک گروگان تایلندی را به بیمارستان شفا که بزرگترین بیمارستان غزه به‌شمار می‌رود، منتقل کرده‌اند.»
حماس روز شنبه و  پیش از انتشار این ویدیوها اعلام کرده بود که «تعدادی از گروگان‌هایی که در حمله‌های اسرائیل مجروح شده‌اند را برای درمان به بیمارستان منتقل کرده است.» وزارت بهداشت غزه هم که تحت کنترل حماس است با زیرسوال بردن صحت ویدیوهای منتشر شده گفت که اگر این تصاویر درست باشد «نشان می‌دهد که بیمارستان به هر کسی که درمان نیاز داشته است، کمک کرده است.»
ارتش اسرائیل از چهارشنبه گذشته در بیمارستان شفا حضور دارد و مدعی شده بود که این عملیات را با هدف «کمک به آزادی گروگان‌ها که گمان می‌رود در این بیمارستان نگهداری شده باشند و شکست حماس انجام می‌دهد.»
حماس و مقامات بیمارستان شفا که تحت کنترل حماس بود تصاویر و ویدئوهای مربوط به تسلیحات و مهمات جنگی و وجود تونل‌ها زیر این بیمارستان را «دروغ بی‌اساس» خوانده‌اند و اتهام وجود مرکز فرماندهی حماس در این بیمارستان را رد کرده‌اند.
 ارتش اسرائیل مقر دادگاه عالی حماس در غزه را تصرف کرد

نیروهای ارتش اسرائیل مقر دادگاه عالی حماس در غزه را تصرف کردند و در مقابل درب ورودی آن عکس یادگاری گرفتند!
تأکید مدیر یونیسف بر آزادی کودکان ربوده‌شده
در روز جهانی کودک، مدیر یونیسف مشکلات ناشی از جنگ غزه برای کودکان هر دو طرف درگیری را یادآوری کرد. کاترین راسل با اشاره به اهمیت بازسازی و مسکونی‌شدن دوباره غزه (برای کودکان)، گفت مهم است که کودکانی که از سوی حماس به گروگان گرفته شده اند را هم فراموش نکنیم. مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد گفت: «ربودن کودکان نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است و این کودکان باید بلافاصله آزاد شوند.» خانم راسل با تأیید اینکه هنوز پیشرفت چندانی در این زمینه رخ نداده، ابراز امیدواری کرد که کودکان ربوده‌شده هر چه زودتر آزاد شده و به خانواده‌هایشان بپیوندند. کاترین راسل پنج روز پیش هم در دیدار از نوار غزه، مشاهداتش از وضعیت کودکان آواره و خانواده‌هایشان را «ویران‌کننده» توصیف کرده بود.
شرایط ناگوار آوارگان در پی بارندگی شدید در غزه
آژانس کمک به آوارگان فلسطینی،‌ وابسته به سازمان ملل متحد،‌ با اشاره به بارندگی شدید در غزه، وضعیت اردوگاه‌های موقت آوارگان را به شدت ناگوار توصیف کرده است. اونروا با انتشار مطلبی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، نوشته: «مردم هیچ چاره‌ای ندارند. انسانیت باید پیروز شود.» از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل در نیمه مهرماه، صدها هزار نفر از مردم نقاط شمالی باریکه غزه بی‌خانمان شده اند و هزاران تن از آنها سرپناهی جز چادر ندارند.
تشدید فشار بر دولت اسرائیل همزمان با افزایش تلفات نظامی این کشور
با تأیید کشته شدن پنج نظامی اسرائیلی دیگر در روز یکشنبه تلفات نظامی این کشور از زمان آغاز عملیات زمینی در غزه به ۷۰ نفر رسید.
با احتساب ۳۱۸ نظامی دیگری که در روز اول جنگ در ۱۵ مهرماه و بدبنال حمله غافلگیرکننده گروه حماس به جنوب اسرائیل کشته شدند، مجموع تلفات ارتش اسرائیل به دست‌کم ۳۸۸ نفر رسیده است. این میزان تلفات، با فاصله زیاد بیشترین تلفات نظامی اسرائیل در طول سال‌های اخیر محسوب می‌شود. تلفات بالای ارتش اسرائیل و فراتر رفتن زمان جنگ از شش هفته و البته بی‌خبری از سرنوشت حدود ۲۴۰ گروگانی که از روز اول جنگ در اختیار حماس و متحدانش هستند، فشار افکار عمومی اسرائیل بر دولت بنیامین نتانیاهو را دوچندان کرده است؛ موضوعی که از جمله در راهپیمایی پنج‌روزه خانواده‌های گروگان‌ها از تل‌آویو تا اورشلیم متبلور شد.
اعضای هیئت مقام‌های عربی- اسلامی خواستار پایان جنگ غزه شدند
در نخستین بخش از سفری که با هدف پایان‌دادن به خشونت‌ها در غزه و تسهیل رساندن کمک‌های بشردوستانه به‌دست غیرنظامیان این باریکه آغاز شده، مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای عربی و اسلامی در پکن خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. این هیئت که قرار است با مقام‌های هر پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد دیدار کنند،‌ بدنبال آن‌است که فشار بر کشورهای غربی را افزایش دهد تا تلاش‌های اسرائیل برای توجیه عملکردش در قبال فلسطینی‌ها را، که از آن به‌عنوان حق دفاع از خود یاد می‌کند، رد کنند. نمایندگانی از عربستان سعودی، اردن،‌ مصر، اندونزی، تشکیلات فلسطینی، و سازمان همکاری اسلامی در این هیئت حضور دارند. وزیر خارجه چین در دیدار با این هیئت گفت «پکن برادر و یک دوست خوب کشورهای عربی و اسلامی‌است و همواره با جدیت از خواسته به‌حق مردم فلسطینی برای دستیابی به حقوق و منافع مشروع ملی‌شان حمایت کرده است».
درخواست ژاپن از ایران، عمان و عربستان برای ترغیب حوثی‌ها به لغو توقیف کشتی باربری
ژاپن می‌گوید که در زمینه کشتی باربری و ۲۵ خدمه‌اش که حوثی‌های یمن در دریای سرخ توقیف کرده‌اند با این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران «ارتباط مستقیم» برقرار کرده است. وزیر خارجه ژاپن گفت که توکیو علاوه بر ارتباط مستقیم با حوثی‌ها با اسرائیل نیز در ارتباط است و از عربستان سعودی، عمان و ایران می‌خواهد حوثی‌ها را به رفع توقیف هرچه سریع‌تر این کشتی و خدمه‌اش ترغیب کنند. وزارت خارجه ژاپن می‌گوید که آماده است اقدامات لازم برای همکاری با این کشورها را انجام دهد. حوثی‌ها مدعی‌اند یک کشتی اسرائیلی را توقیف کرده‌اند. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این کشتی تحت مالکیت بریتانیا است و یک اسرائیلی بخشی از سهام آن را در اختیار دارد و در زمان توقیف یک شرکت ژاپنی آن را در اختیار داشته است.
مروری بر خبرها
* ارتش اسرائیل تصاویری را منتشر کرده است که می‌گوید تونل عمیقی را در زیر بیمارستان شفا غزه نشان می‌دهد. ارتش اسرائیل گفت که این تصاویر اثبات اطلاعات قبلی این ارتش است که نشان می‌دهد حماس یک مرکز فرماندهی زیر این بیمارستان ساخته بود. حماس این موضوع را رد می‌کند.
* دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، با استفاده از تصاویر دوربین مداربسته به خبرنگاران گفت که «شواهدی مستحکم» مبنی بر این که گروگان‌های اسرائیلی پس از حملات ۷ اکتبر به بیمارستان شفا منتقل شده‌اند، وجود دارد. او حماس را متهم کرد که یک گروگان (نوآ مارسیانو ۱۹ ساله) را در آنجا به قتل رسانده و «ترور از بیمارستان‌ها به راه انداخته است».
* امیدها برای رسیدن به توافقی بر سر آزادی گروگان‌های اسرائیلی که اسیر حماس هستند، افزایش یافته بود. مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا، گفت که امیدوارست «شمار قابل توجهی» از آن‌ها در روزهای آتی آزاد شوند. این اظهارات پس از آن بود که نخست‌وزیر قطر گفت اطمینانش به انجام یک توافق افزایش یافته است.
* سازمان ملل متحد ۳۱ نوزاد را از بیمارستان شفا (جایی که نیروهای اسرائیلی گفته بودند «عملیات هدفمند علیه حماس» را پیش برده‌اند) به بیمارستانی در جنوب غزه منتقل کرد. تدروس ادهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، عملکرد کادر پزشکی در نوار غزه را «قهرمانانه» توصیف کرده است.
*مقام‌های بهداشتی حماس در غزه می‌گویند که شمار کشته‌شدگان پس از حمله اسرائیل افزایش یافته است و الان تخمین زده می‌شود که دست‌کم ۱۳ هزار نفر جان خود را در نوار غزه از دست داده‌اند. پس از این که نیروهای حماس در ۷ اکتبر از مرز عبور کردند و ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۰۰ تن را گروگان گرفتند، اسرائیل عملیات تلافی‌جویانه به غزه را آغاز کرد.
* ارتش اسرائیل از حمله جت‌های جنگنده این کشور به مواضع حزب‌الله در خاک لبنان خبر داده است. بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، شبه‌نظامیان حزب‌الله با راکت ضدتانک و خمپاره به این کشور حمله کرده بودند. ارتش اسرائیل اهداف مورد حمله را «یک مرکز نظامی حزب‌الله، یک برج نگهبانی و زیرساخت‌های مورد استفاده برای هدایت عملیات تروریستی» عنوان کرده است. پیش‌تر، یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که از آغاز جنگ غزه، حزب‌الله بیشتر از هزار پرتابه را به سوی اسرائیل شلیک کرده است.
برچسب ها: نوار غزه حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها