به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۱ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۴۴۶۰۴۵

روز سیاهی که خورشید زمین را می‌بلعد

روز سیاهی که خورشید زمین را می‌بلعد
گروه فیلم:تا ۵ میلیارد سال آینده، خورشید ما به یک غول سرخ تبدیل خواهد شد. ملیندا سوآرس-فورتادو، اخترفیزیکدان از دانشگاه ویسکانسین، مدیسون، به این پرسش که آیا زمین زنده می‌ماند یا خیر پاسخ می‌دهد و می‌گوید مطمئنا، زمین می‌تواند توسط خورشید بلعیده شود و نابود شود. اما در برخی از سناریوها، زمین می‌گریزد.
 
به گزارش خبرآنلاین،‌ اکنون، یک منظومه سیاره‌ای نزدیک، سرنخ هایی از آینده کیهانی سیاره ما ارائه کرده‌اند. در فاصله حدود ۵۷ سال نوری از ما، چهار سیاره به دور ستاره‌ای شبیه به خورشید می‌چرخند که ۱۰ میلیارد سال سن دارد، چیزی حدود دو برابر سن خورشید، و در حال حاضر در مراحل پیشرفته زندگی خود هستند.

استفان کین، اخترفیزیکدان متخصص در زیست‌پذیری سیاره‌ها در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، اخیراً مدل‌سازی کرده است که وقتی ستاره در یک میلیارد سال به یک غول سرخ تبدیل می‌شود، چه اتفاقی برای سیارات منظومه مسن رخ می‌دهد. او متوجه شد که بیشتر سیارات درونی غرق خواهند شد، اما بیرونی ترین سیاره شناخته شده، که مداری شبیه به سیاره زهره دارد، ممکن است زنده بماند.

سن بالای این ستاره، مدل‌سازی انبساط آن را آسان‌تر می‌کند و پیش‌بینی دقیق‌تری از آینده منظومه سیاره‌ای ما ارائه می‌دهد. جاناتان زینک، اخترفیزیکدان مؤسسه فناوری کالیفرنیا، گفت:« این مقاله بسیار جالب است. اگر بتوانیم سیستم‌هایی را در مراحل مختلف تکامل ستاره‌ای پیدا کنیم، احتمالاً می‌توانیم آنچه را که به وقوع می‌پیوندد، کنار هم بگذاریم.»

هنگامی که یک سیاره غرق می‌شود، مرگ می تواند سریع باشد. در سال ۲۰۲۲، ریکاردو یارزا، اخترفیزیکدان ستاره‌ای در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، شبیه سازی کرد که وقتی یک غول قرمز یک سیاره را می‌بلعد چه اتفاقی می‌افتد. او دریافت که اگر سیاره به اندازه کافی نزدیک به ستاره باشد، مدار آن به سرعت از بین می‌رود. یارزا گفت که گاز موجود در جو ستاره باعث ایجاد نیروی کششی در سیاره می شود و "سیاره همچنان به عمق و عمق ستاره فرو می‌رود." در عرض چند صد سال، بیشتر سیارات نابود خواهند شد.
کیشالای دی، ستاره شناس موسسه فناوری ماساچوست گفت که تا همین اواخر، این لحظات پایانی زندگی یک سیاره محکوم به فنا «هرگز به طور مستقیم مشاهده نشده بود. اما در سال ۲۰۲۰، تیم De's مشاهده کردند که ستاره ای در فاصله ۱۲۰۰۰ سال نوری از ما به طور موقت چند صد برابر درخشان تر شد.»

این تیم حدس زد که سیاره ای چند برابر بزرگتر از مشتری گرفتار شده است، زیرا ستاره ۱۰ میلیارد ساله شروع به گسترش به یک غول سرخ کرده است. دی گفت: «این آینده منظومه شمسی ماست.»

وقتی یک ستاره دنباله اصلی مانند خورشید ما، که ستاره نوع G یا کوتوله زرد نیز نامیده می شود، به پایان عمر خود می‌رسد، هیدروژن مورد نیاز برای تامین انرژی همجوشی هسته‌ای در هسته‌اش تمام می‌شود. همانطور که ستاره به منابع سوخت دیگر روی می‌آورد و جرم خود را از دست می‌دهد، هسته آن داغتر می‌شود و اتمسفر آن طی میلیون‌ها سال پف می‌کند. در نهایت، خورشید ما بیش از ۲۰۰ برابر اندازه فعلی خود رشد خواهد کرد.

آن خورشید متورم، عطارد و احتمالاً زهره را می‌بلعد، قبل از اینکه به اندازه‌ای بزرگ شود که به مدار زمین نزدیک شود، فاصله‌ای که به عنوان یک واحد نجومی یا AU شناخته می‌شود. اما می‌تواند حتی بیشتر گسترش یابد. آنتونینو لانزا، اخترشناس رصدخانه اخترفیزیکی کاتانیا در ایتالیا، گفت: «در برخی مدل‌ها، می‌تواند مریخ را غرق کند.» او گفت که عدم قطعیت اصلی در این است که خورشید با افزایش سن چه مقدار جرم از دست خواهد داد. هرچه بیشتر ریزش کند، شعاع نهایی آن کوچکتر خواهد بود.

در حال حاضر، بهترین تخمین ما نشان می‌دهد که خورشید تا جایی بین ۰.۸۵ تا ۱.۵ AU رشد خواهد کرد. اما با از دست دادن جرم ستاره، کشش ضعیف گرانش مدار زمین را افزایش می‌دهد، به این معنی که سیاره ما می‌تواند از غرق شدن در امان بماند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها