به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب : ۴۴۶۸۵۴
نتانیاهو: جنگ به زودی تمام نخواهد شد؛ السنوار: تسلیم شروط اسراییل نخواهیم شد

حماس و جهاد اسلامی واگذاری کنترل کامل نوار غزه را رد کردند

گروه بین‌الملل: گروه‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین امروز دوشنبه، چهارم دی، پیشنهاد مقام‌های مصری برای واگذاری کنترل کامل نوار غزه در برابر آتش‌بس دائمی در جنگ را رد کردند.
دود ناشی از بمباران منطقه رفح در جنوب نوار غزه - امروز دوشنبه، ۴ دی
دود ناشی از بمباران منطقه رفح در جنوب نوار غزه - امروز دوشنبه، ۴ دی
به گفته منابع امنیتی مصر، در مذاکرات جداگانه با میانجی‌گران در قاهره هر توافقی فراتر از آزادی گروگان‌های به اسارت درآمده در جریان حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر را نپذیرفتند. مصر در این مذاکرات سناریوی «چشم‌انداز» با حمایت قطر را پیشنهاد داده که شامل وقفه در جنگ در برابر آزادی گروگان‌های بیشتر می‌شود و سپس به توافقی گسترده‌تر می‌رسد که شامل آتش‌بس دائمی همراه با بازنگری در حکومت بر غزه می‌شود. نوار غزه نزدیک به دو دهه است که در کنترل گروه حماس قرار دارد. مقام‌های مصری همچنین پیشنهاد برگزاری انتخابات و تضمین این مسئله که اعضای گروه حماس تحت تعقیب قرار نگیرند، ارائه داده‌اند که حماس در مقابل گفته است پیشنهادی فراتر از آزادی گروگان‌ها را نمی‌پذیرد. بر اساس ارزیابی‌ها، هنوز حدود ۱۰۰ اسرائیلی در اسارت این گروه و متحدانش در نوار غزه هستند.
یک مقام حماس که در مذاکرات قاهره حضور داشته است، حاضر نشد به شکل مستقیم درباره این پیشنهادها برای وقفه‌های موقت بیشتر در جنگ با اسرائیل نظر دهد و با تکرار موضع رسمی این گروه، ‌رد پیشنهادات مصر را به شکل تلویحی تأیید کرد. این مقام حماس به خبرگزاری رویترز گفت:‌ «حماس در جست‌وجوی پایان حمله اسرائیل به مردم ما و اتمام قتل عام و نسل‌کشی است و درباره راه‌های رسیدن به این هدف با برادران مصری مذاکره کردیم.» او همچنین خواستار ادامه ارسال کمک‌های امدادی و افزایش آن‌ها و رسیدن محموله‌ها به جمعیت فلسطینی ساکن شمال و جنوب غزه شد.
این مقام حماس افزود: «بعد از پایان تهاجم و افزایش کمک‌ها، آماده مذاکره درباره تبادل زندانیان هستیم.» گروه جهاد اسلامی که تعدادی از گروگان‌های اسرائیلی را در اختیار دارد، نیز موضع مشابهی را بیان کرده است. هیئت نمایندگی این گروه به سرپرستی زیاد النخاله، رهبر آن، در حال حاضر در قاهره است، اما یک مقام جهاد اسلامی گفته که این گروه خواستار تعیین زمان پایان حملات اسرائیل به عنوان پیش‌شرط مذاکرات بیشتر است. جهاد اسلامی بر اجرای فرمول «همه در برابر همه» اصرار دارد که به معنای آزادی همه گروگان‌های در بند حماس و جهاد اسلامی در برابر آزاد شدن همه فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل است. پیش از آغاز جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس، ‌پنج هزار و ۲۵۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل بودند اما این تعداد اکنون به حدود ۱۰ هزار زندانی افزایش یافنه است. این در حالی است که با ادامه حملات اسرائیل به غزه، وزارت بهداشت این باریکه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان حمله به اردوگاه پناهندگان المغازی در روز یکشنبه به ۱۰۰ نفر رسیده است، آماری که این حمله را به یکی از مرگبارترین حملات اسرائیل به نوار غزه از آغاز جنگ کنونی تبدیل می‌کند.
یحیی السنوار: تسلیم شروط اسراییل نخواهیم شد
یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه، دو ماه پس از حمله زمینی اسرائیل از "پیرزوی قطعی" سخن گفته و تصریح کرده که شاخه مسلح حماس زیر بار شروط اسرائیل نخواهد رفت.
 بنا بر اعلام گروه حماس در روز دوشنبه ۲۵ دسامبر (۴ دی)، سنوار در نامه‌ای به اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، مدعی به بار آمدن تلفات جانی و تجهیزاتی سنگین به ارتش اسرائیل شده است. به گفته وی، گردان‌های قسام در نبرد بی‌سابقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی قرار دارند و ضمن ایراد تلفات سنگین، هرگز تسلیم اشغالگران نخواهند شد. طی نبرد زمینی تا کنون ۵ هزار نظامی صهیونیست هدف قرار گرفته شد که یک سوم آن‌ها کشته، یک سوم به‌شدت زخمی و یک‌ سوم دیگر به طور دائم دچار معلولیت شدند. تا کنون ٧۵٠ خودروی نظامی به طور کلی و یا جزئی منهدم شدند. مردم غزه نمونه های بی نظیری از فداکاری، قهرمانی، جوانمردی و همبستگی ارائه کردند که نظیر نداشته است و وظیفه رهبری سیاسی، تسریع در التیام زخم های مردم و تقویت مقاومت آنها است.
نتانیاهو: جنگ در غزه به زودی تمام نخواهد شد
از سوی دیگر نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که کشورش در روزهای آینده جنگ در نوار غزه را تشدید خواهد کرد، این نبردی طولانی خواهد بود و چشم‌اندازی برای پایان زودهنگام آن وجود ندارد. بنیامین نتانیاهو امروز دوشنبه در نشست حزب لیکود گفت: «روزنامه‌ها و شبکه‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم جنگ را خاتمه دهیم. آن‌ها پیشتر گفته بودند که ما پس از آزادی دور نخست گروگان‌ها به جنگ پایان می‌دهیم، اما ما ادامه دادیم».
او افزود: «بنابراین ما متوقف نشده‌ایم، به نبرد ادامه می‌دهیم و جنگ را در روزهای آینده تشدید خواهیم کرد. این نبردی طولانی خواهد بود و در آینده نزدیک خاتمه نخواهد یافت. باید صبور، همبسته، متحد و در این وظیفه استوار باشیم».
افزایش هزینه‌های اسرائیل با تداوم جنگ
از سوی دیگر،‌ وزارت اقتصاد اسرائیل روز دوشنبه با اعلام این‌که جنگ در غزه دست‌کم تا پایان ماه فوریه ادامه خواهد داشت، خبر داد این جنگ حدود ۵۰ میلیارد شِکِل (۱۴ میلیارد دلار) دیگر در سال ۲۰۲۴ هزینه خواهد برد و کسری بودجه این کشور را حدود سه برابر بیشتر می‌کند.
کمیسر بودجه وزارت اقتصاد اسرائیل در نشستی با نمایندگان کنست (پارلمان) این کشور اعلام کرد انتظار می‌رود جنگ تا پایان ماه دوم سال جدید میلادی ادامه داشته باشد که ۳۰ میلیارد شکل برای امنیت و ۲۰ میلیارد شکل برای شهروندان و سایر هزینه‌ها منابع لازم دارد. او در نشست با کمیته مالی کنست گفت این ارقام کل هزینه‌های دفاعی اسرائیل را ۴۸ میلیارد شکل از آنچه تعیین شده بود،‌ بیشتر می‌کند. به این ترتیب، کل بودجه مصرفی در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۵۶۲ میلیارد شکل می‌رسد، در حالی که این رقم ۵۱۳.۷ میلیارد شکل برنامه‌ریزی شده بود و باعث می‌شود کسری بودجه معادل ۵.۹ درصد تولید ناخالص داخلی باشد، در حالی که هدف‌گذاری این وزاتخانه کسری بودجه ۲.۲۵ درصدی بود.
به‌دنبال حمله گسترده گروه حماس به جنوب اسرائیل در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، ارتش اسرائیل از راه هوا، زمین و دریا به شدت نوار غزه را بمباران و گلوله‌باران کرده و تا کنون شمال این باریکه را به تصرف خود در آورده است. در حمله گروه حماس، دستکم ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و بیش از ۲۴۰ نفر به اسارت گرفته شدند. از این تعداد تاکنون حدود صد نفر با زندانیان فلسطینی مبادله شده‌اند. حملات گسترده اسرائیل به نوار غزه نیز، به گفته گروه حماس، بیش از ۲۰ هزار کشته از طرف فلسطینی‌ها برجا گذاشته و بیش از ۸۵ درصد جمعیت این باریکه آواره شده‌اند.
اسرائیل: نزدیک به هشت هزار نیروی حماس کشته شده‌اند
در همین حال بنا بر ادعای ارتش اسرائیل در جریان جنگ غزه تا کنون ۷۸۶۰ نیروی مسلح کشته شده‌اند. یک سخنگوی ارتش روز یکشنبه این آمار را در پاسخ به پرسش خبرنگاران اعلام کرد. در صورتی که این رقم درست باشد، حدود ۴۰ درصد کشته‌شدگان ثبت‌شده در غزه، نیروهای نظامی حماس و دیگر گروه‌های اسلامگر بوده‌اند. این آمار را نمی‌توان به طور مستقل تایید کرد. 
اداره بهداشت در غزه گفته است، از آغاز جنگ در هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۲۰ هزار و ۴۰۰ نفر در نوار غزه کشته شده و بیش از ۵۴ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. حماس مدعی است ۷۰ درصد کشته‌شدگان زنان، کودکان و نوجوانان هستند. این آمار نیز به طور مستقل قابل تایید نیست خصوصا اینکه حماس تاکنون هیچ آماری از جنگجویان کشته‌ شده خود اعلام نکرده است. 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها