به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۳۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۴۷۳۷۹
یک پیش بینی از بازار ارز و طلا

طلا گران می شود؟

طلا گران می شود؟
گروه اقتصادی: طی ماه‌های گذشته بازار ارز آزاد به‌جز چند مورد تلاطم نه چندان شدید که به شدت نیز مدیریت شده و فروکش کرد، روند آرام و یکنواختی را تجربه کرده است. اما از دیرباز حادث شدن افت و خیز‌ها در بازار پایان سال کشور مرسوم بوده است. آیا بازار ارز همچنان آرامش خود را حفظ می‌کند؟

به گزارش اقتصاد24،مرتضی افقه، کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص گفت: من همچنان اعتقاد دارم که قیمت ارز و طلا بیش از آن‌که تحت تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی باشد از عوامل سیاسی تاثیر می‌پذیرد. هم اکنون نیز وضعیت منطقه به خصوص پس از عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن فرمانده سپاه قدس ملتهب است.


وی ادامه داد: با احتمال درگیر شدن ایران در جنگ‌های منطقه، تقویت روند صعود قیمت ارز و طلا دور از ذهن نیست.این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: این موضوعات باعث انتظار وقوع شرایط افزایشی در بازار‌ها می‌شود، اما اگر کشور درگیر مسائل خاورمیانه نشده و وقوع درگیری محتمل نباشد، در حالت معمول انتظار افزایش قیمت شدید نمی‌رود.

شیب ملایم افزایش قیمت ارز و طلا
افقه تاکید کرد: در صورت درگیر نشدن ایران در جنگ‌های منطقه‌ای و عدم وقوع اتفاق خاص سیاسی پیش بینی می‌شود که قیمت ارز و طلا با شیب ملایم افزایش یابد.وی تشریح کرد: یکی از دلایل این پیش بینی افزایش نمود کسری بودجه در ماه‌های پایانی سال است، که معمولا در این زمان اثرات کسری بودجه بیشتر خودنمایی می‌کند و احتمالا به تضریب نقدینگی منجر می‌شود. همچنین به طور معمول در پایان سال تقاضا برای ارز نیز افزایش می‌یابد.

افقه تاکید کرد: قیمت طلا در ایران تحت تاثیر قیمت جهانی طلاست. به همین دلیل موج هر اتفاقی که باعث افزایش قیمت جهانی طلا شود به ایران نیز خواهد رسید. از این جهت با تضعیف ارزش دلار، قیمت جهانی طلا تقویت شده و افزایش قیمت طلا در ایران نیز حتمی است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها