به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۸:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۴۵۴۸۶۶

زلزله بم خانه جشنواره را هم می لرزاند؟

زلزله بم خانه جشنواره را هم می لرزاند؟
گروه فرهنگی: امروز جمعه ۲۰ بهمن ماه همزمان با نهمین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، قرار است ۳ فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، پرویزخان به کارگردانی علی ثقفی و «شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری به نمایش گذاشته شود. در واقع امروز آخرین روزی است که فیلم‌های حاضر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به نمایش گذاشته می‌شود.

شهید احمد کاظمی و حضور او در بم
فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی از جمله فیلم‌هایی است که قرار بود روز اول جشنواره به نمایش گذاشته شود اما به دلیل آماده نبودن جای خود را با فیلم سینمایی «شکار حلزون» عوض کرد. امیرعباس ربیعی که پیش از این فیلم‌هایی چون «ضد» و «لباس شخصی» را جلوی دوربین برده است این بار به سراغ روایتی از ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم و حضور شهید احمد کاظمی در محل زلزله رفته است.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: فیلم «احمد» برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند؛ یادی از رشادت‌های شهید احمد کاظمی در زلزله بم.در این فیلم بازیگرانی چون تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری، عباس جلیل زاده، عماد درویشی، مریم ماهانی، تصنیف حسینی، علی صادقی، عرفان سروستانی و مینا شفیعی ایفای نقش می‌کنند.

پرویزخان اسطوره اخلاق فوتبال ایران
دومین فیلمی که قرار است در این روز به نمایش گذاشته شود فیلم سینمایی «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی است، فیلمی درباره پرویز دهداری سرمربی فقید تیم ملی فوتبال ایران که بسیاری او را یکی از اسطوره‌های بزرگ این ورزش در ایران می‌دانند. نقش زنده یاد پرویز دهداری را سعید پورصمیمی ایفا می‌کند.

پرویز دهداری تیم ملی تازه‌ای با جوانان گمنام تشکیل داد که از میان‌شان تعدادی جزو ستاره‌های بزرگ فوتبال شدند؛ از احمدرضا عابدزاده و مجتبی محرمی تا جواد زرینچه و صمد مرفاوی. تیم جوان دهداری پس از کسب مقام سومی در جام ملت‌های آسیا، آماده رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۰ می‌شد که حاشیه‌های دیدار دوستانه ایران و ژاپن در استادیوم آزادی، پرونده حضور دهداری در تیم ملی را بست. روزی که تعدادی از تماشاگران با گلوله‌های برفی از معلم اخلاق استقبال کردند. دهداری در اوایل دهه ۷۰ از دنیا رفت و حالا قرار است زندگی و زمانه‌اش در یک فیلم قصه‌گو با نام فیلم «پرویزخان» به تصویر کشیده شود.

سعید پورصمیمی، مریم سعادت، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، مهدی قربانی، یاسین مسعودی، محمد صادق ملک، نیما نادری، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، روزبه رئوفی، منوچهر علیپور، امیر دانشجو، سید ابوالفضل موسوی، نصیر ساکی، امیرمهدی کوشکی، اسکندر کوتی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

تلاش یک زن برای آگاهی دادن به فریب خوردگان کربلا
«شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری سومین و آخرین فیلمی است که قرار است امروز و در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شود. این فیلم یک اثر تاریخی درباره دوره اسارت خانواده شهدای کربلا است.

در خلاسه داستان این فیلم آمده است، «شور عاشقی» درباره کاروان اسرای کربلاست که از کوفه تا شام حرکت می‌کنند و سلما زنی است که مأمور می‌شود رسانه کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب (س) باشد و با آگاهی دادن آدم‌هایی را که توسط شمر و مأموران فریب خورده‌اند، روشن کند. در حقیقت این زن کار آگاهی سازی را انجام می‌دهد تا نگذارد جای جلاد و شهید عوض شود و حقیقت بار دیگر گم شود. او که پرچم یاحسین (ع) را بلند کرده و در پیشاپیش کاروان حضرت زینب (س) حرکت می‌کند خودش نیز یکی از یاران کربلا می‌شود.

در این فیلم بازیگرانی چون شهره موسوی، پیام احمدی‌نیا، مهدی زمین‌پرداز، سیامک صفری، نادر فلاح، علی استادی، بهزاد دورانی، بهرام ابراهیمی، بابک والی، رضا خدادادبیگی، میترا خواجه‌ییان، روح‌اله مهرابی، هادی آقاحسینی، مرتضی آقاحسینی، مرجان شکوفکی، پانته آ کیقبادی و مریم آهنگر حضور دارند.
مرجع : مهر
برچسب ها: جشنواره فجر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها