به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۴۵۶۴۳۲

رباتی که کار تفکیک زباله‌ را آسان می‌کند

رباتی که کار تفکیک زباله‌ را آسان می‌کند
گروه علمی: نسل چهارم ربات‌های جدید و هوشمند شرکت ZenRobotics  زباله‌ها را به صورت خودکار تفکیک می‌کند.
به گزارش ایسنا، تفکیک زباله یکی از آن کارهایی است که افراد خیلی سریع از آن خسته می‌شوند و به علاوه می‌تواند خطرناک باشد.

به همین دلیل است که شرکت زِن‌رباتیکس (ZenRobotics) ربات‌هایی را می‌سازد که این کار را انجام می‌دهند. آخرین نسل از ربات‌های این شرکت به طور ویژه برای زباله‌ها ساخته شده است زیرا می‌تواند بیش از ۵۰۰ نوع زباله را شناسایی کند.برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ در مورد شرکت زِن‌رباتیکس شنیدیم و ربات‌های آن هنوز وارد عرصه خدمات تجاری نشده بودند. به سال ۲۰۲۴ می‌رسیم که در آن این شرکت به تازگی نسل چهارم فناوری خود را با نام «ZenRobotics 4.0» معرفی کرده است.

ایده اصلی از ساخت این ربات‌ها این است که آنها در واحدهایی به نام سلول در کارخانه‌های زباله شهری، کارخانه‌ها یا جاهای دیگر کار کنند.هنگامی که اشیاء ساخته شده از چوب، پلاستیک، فلز، شیشه یا هر چیز دیگری از خط تفکیک عبور می‌کنند، سیستم تشخیص اشیاء مبتنی بر هوش مصنوعی ربات، هر یک از انواع زباله را شناسایی می‌کند. سپس چنگک ربات وارد عمل می‌شود، جسم را می‌گیرد و آن را در سطل مخصوص می‌اندازد.

پیش از این، یک سیستم تشخیص اشیاء واحد وجود داشت که به تنهایی شناسایی مواد را برای همه سلول‌ها در خط تفکیک زباله انجام می‌داد. با این حال، در نسخه ۴.۰ در هر سلول تنظیمات هوش مصنوعی فشرده مخصوص به خود به نام «ZenBrain» را دارد. به گفته این شرکت، این تغییر، دقت و کارایی را بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به نسل‌های قبلی افزایش می‌دهد.

خریداران می‌توانند بین دو ربات هوی پیکر (Heavy Picker 4.0) و  فست پیکر (Fast Picker 4.0) یکی را انتخاب کنند.
هوی پیکر قادر است اقلامی با وزن حداکثر ۴۰ کیلوگرم را دسته‌بندی کند و تا ۲۳۰۰ مورد برداشتن زباله در ساعت را انجام دهد. ممکن است خیلی سریع به نظر برسد، اما  فست پیکر با سرعت ۴۸۰۰ مورد در دقیقه سرعت بسیار بیشتری دارد. با این حال، حداکثر ظرفیت بلند کردن آن یک کیلوگرم است.به گفته شرکت سازنده این ربات‌ها، هوی پیکر می‌تواند با دسته‌بندی همه زباله‌های سنگین شروع کند و موارد کوچک‌تر را برای  فست پیکر باقی بگذارد.
برچسب ها: ربات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها