به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۴ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب : ۴۵۷۳۹۵
اسراییل برای کنترل امنیتی دائمی نوار غزه یک جاده سراسری در آن احداث می‌کند

نتانیاهو: غزه بدون خلع‌ سلاح حماس بازسازی نمی‌شود

گروه بین‌الملل: ارتش اسرائیل گزارش‌ها را درباره ساخت جاده‌ای بزرگ در نوار غزه که شمال این باریکه را از جنوب آن جدا می‌کند تأیید کرده است.
نتانیاهو: غزه بدون خلع‌ سلاح حماس بازسازی نمی‌شود
 روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" دیروز به نقل از مقام‌های دفاعی إسرائيل گزارش داده بود که ارتش این کشور در حال احداث جاده‌ای در سراسر نوار غزه است تا کنترل امنیتی بر این منطقه ساحلی فلسطین را به طور نامحدود حفظ کند. این جاده باریکه غزه را از جنوب شهر غزه تا سواحل مدیترانه در امتداد یک کریدور شرقی-غربی تقسیم می‌کند. در گزارش آمده است که گسترش جاده بخشی از تلاش‌های اسرائیل برای تغییر توپوگرافی نوار غزه است. پروژه‌های نظامی مشابهی قبلاً در کرانه باختری نیز انجام شده است. ساخت این جاده به ارتش اسرائيل این امکان را می‌دهد که حتی پس از عقب‌نشینی نیروهایش بتواند به سرعت در نوار غزه تحرک داشته باشد. اسرائیل در حال حاضر کنترل مسیرهای کلیدی شمال به جنوب در غزه را در اختیار دارد. گسترش این جاده نشان می دهد که ارتش اسرائیل چگونه برای مرحله بعدی جنگ آماده می‌شود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل بارها اعلام کرده است که اسراییل می‌خواهد پس از پایان جنگ "کنترل امنیتی کامل" خود را در آنجا حفظ کند. بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، طرح نتانیاهو کنترل امنیتی و اداره کامل کل باریکه غزه توسط ارتش اسرائیل را شامل می‌شود. طبق این طرح، اداره نوار غزه توسط "مقامات محلی با تجربه و حرفه‌ای" مدیریت خواهد شد که ارتباطی با "کشورها یا سازمان‌های حامی تروریسم" ندارند. در این گزارش از تشکیلات خودگردان فلسطینی که کرانه باختری را اداره می‌کند، نامی برده نشده است.
اسراییل: غزه بدون خلع‌سلاح بازسازی نمی‌شود؛ آن هم صرفا با هزینه کشورهای مورد تایید اسراییل
بر اساس طرحی که دیروز پنجشنبه در کابینه امنیتی اسراییل تصویب شد، اسرائیل تا زمانی که نوار غزه خلع سلاح نشود، اجازه بازسازی را نخواهد داد. آکسیوس امروز جمعه گزارش داد که طرح بنیامین نتانیاهو نخست وزیر برای روز پس از جنگ غزه هیچ نقشی برای تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه در نظر نمی‌گیرد. بر اساس این طرح، اسرائیل تا زمانی که نوار غزه خلع سلاح نشود، اجازه بازسازی را نخواهد داد و بازسازی غزه مطابق با طرح ارائه شده از سوی دولت اسراییل صرفا با بودجه و رهبری کشورهای مورد قبول اسرائیل اجرا خواهد شد.
ارتش اسرائیل خانۀ «یاسر عرفات» در غزه را ویران کرد
ارتش اسرائیل خانۀ «یاسر عرفات» رئیس سابق و متوفی تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه را ویران کرد.
عرفات در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ و در آغاز کار تشکیلات خودگردان فلسطینی در این خانه در وسط شهر غزه زندگی می‌کرد.
مذاکرات برای توقف جنگ در غزه امروز در پاریس آغاز می‌شود
روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" به نقل از یک نماینده اسرائیلی گزارش داده است که نمایندگان بلندپایه اسرائیل، قطر، آمریکا و مصر قرار است روز جمعه ۴ اسفند (۲۳ فوریه) در پاریس درباره آتش‌بس احتمالی و آزادی گروگان‌ها مذاکره کنند. گروه حماس روز سه‌شنبه ۱ اسفند (۲۰ فوریه) اعلام کرده بود که اسماعیل هنیه، رهبر این گروه نیز برای گفتگو با نمایندگان مصر درباره وضعیت جنگ غزه در صدر هیاتی وارد قاهره، پایتخت مصر شده است. مصر به همراه قطر چندین هفته است تلاش می‌کند برای برقراری آتش‌بس جدید بین اسرائیل و حماس و همچنین آزادی گروگان‌های اسرائیلی میانجی‌گری کند. به گفته اسرائیل، بیش از ۱۰۰ گروگان هنوز در غزه در دست حماس هستند. گفته می‌شود که ۳۰ تن از آنان تا کنون کشته شده‌اند.
 پیام‌ قاهره به حماس: تا طی دو هفته به توافق برسید
حماس در بیانیه‌ای اعلام کرده است که سفر اسماعیل هنیه، رهبر این گروه در راس هیئتی به مصر پایان یافته است. هنیه در این سفر از جمله با عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر دیدار و درباره وضعیت نوار غزه مذاکره کرده است. در بیانیه حماس آمده است که دو طرف درباره توقف نبردها و "مبادله گروگان‌ها با زندانیان فلسطینی" هم مذاکره کردند. روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" نوشته است که قاهره پیام‌هایی به حماس داده و از این گروه خواسته تا طی دو هفته به توافق برسند. در غیر این صورت ارتش اسرائیل حمله زمینی به رفح که میزبان بیش از یک میلیون آواره فلسطینی است را آغاز می‌کند.
نماینده سازمان ملل بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد
تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای روند صلح خاورمیانه خواستار توقف فوری نبردها در نوار غزه و آزادی همه گروگان‌های ربوده‌شده توسط حماس شده است. نماینده سازمان ملل در یک کنفرانس ویدئویی به شورای امنیت سازمان ملل گفت، وضعیت در منطقه جنگی غزه تکان‌دهنده و غیرقابل تحمل است و می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود و پیامدهایی برای کل منطقه در پی داشته باشد. ونسلند که این هفته از نوار غزه بازدید کرده تاکید کرد، اکنون که اسرائیل در حال بررسی عملیات زمینی در رفح است، آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ضروری‌تر از هر زمانی شده است. به گفته ونسلند، بیش از دو میلیون فلسطینی ساکن غزه از ناامنی شدید غذایی رنج می برند و گرسنگی، کمبود آب و شرایط بد بهداشتی مردم را آزار می‌دهد. هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای روند صلح خاورمیانه تاکید کرد که "یاس و محرومیت‌ها منجر به فروپاشی کامل نظم و قانون شده است". ونسلند "پایان اشغالگری اسرائیل و اجرای راه حل دو کشوری" را راه حل مناقشه دانست. 
اعلام هویت دو فرمانده حزب‌الله که در حمله دیروز اسراییل هدف قرار گرفتند
 
رسانه‌های لبنانی فاش کردند که دو تن از اعضای برجسته حزب‌الله که در نتیجه حمله موشکی دیروز اسراییل به کفر روم در جنوب لبنان کشته شدند، حسن صالح و هشام عبدالله هستند. صالح، یکی از برجسته‌ترین کارشناسان موشکی حزب‌الله محسوب می‌شد. در حمله دیروز اسرائیل که یک آپارتمان مسکونی در کفر رومان را هدف قرار داد، حداقل ۴ نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.
 ادامه عملیات ارتش اسرائیل در خان یونس
ارتش اسرائیل اعلام کرد، در جریان عملیات خود در شرق خان یونس، واقع در جنوب نوار غزه شماری دیگر از اعضای حماس را کشته است. در این راستا اعلام شد که تک‌تیراندازان و همچنین پهپادهای ارتش اسرائیل در طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۰ عضو حماس را کشته‌اند. ارتش اسرائیل همچنین از نابود کردن یک انبار اسلحه، یک مرکز فرماندهی و محوطه‌ای در نزدیکی نیروهای اسرائیلی که در آنجا اعضای حماس سنگر گرفته بودند، خبر داد. افزون بر این گزارش شده که در جریان عملیات نیروهای اسرائیلی در شمال و مناطق مرکزی نوار غزه چندین نیروی مسلح کشته شده، انبارهای اسلحه کشف شده و تونل‌هایی ردیابی شده است. 
برچسب ها: نوار غزه حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها