به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۱:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۸ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۴۴۷۴۳۸
تشدید آوارگی ساکنان غزه همزمان با پیشروی تانک‌های اسراییلی

ادامه تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان در کرانه باختری

گروه بین‌الملل: ارتش اسرائیل ظهر جمعه هشتم دی اعلام کرد در پی «حمله تروریستی» در کوه حبرون (در نزدیکی الخلیل در کرانه باختری)، نیروهای خود را در این منطقه افزایش داده است.
ادامه تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان در کرانه باختری
نظامیان اسرائیلی روز جمعه یک مرد فلسطینی را که به گفته ارتش با خودروی در حالِ حرکت، «درصدد زیر کردن» اسرائیلی‌ها در جاده کوه حبرون بود، از پا درآوردند. به گزارش یدیعوت آحرونوت، چهار اسرائیلی در حمله با خودرو زخمی شدند. در ساعات شامگاهی پنج‌‍شنبه هفتم دی نیز یک مرد فلسطینی از اهالی بخش جبل المکبر، که یک شهرک فلسطینی‌نشین در بخش شرقی اورشلیم است، در پی «تلاش برای ضربه با چاقو» به اسرائیلی‌ها در یک جاده نزدیک به اورشلیم کشته شد. احمد علیان، ۲۳ ساله، که مانند فلسطینیان شرق اورشلیم شناسنامه اسرائیلی داشت، دو نوجوان اسرائیلی را با چاقو زخمی کرده بود.
آوارگی پیاپی فلسطینیان در داخل باریکه غزه
در حالی که ارتش اسرائیل از پیشروی عملیات خود در بخش‌های میانی نوار غزه خبر داده، گزارش‌ها از این مناطق حاکی است که ده‌ها هزار تن دیگر از ساکنان آن ناچار شده‌اند به سوی بخش‌های جنوبی این باریکه بروند به گونه‌ای که برخی از مناطق ظاهراً دیگر توانی برای پذیرش جمعیت بیشتر ندارند. ارتش اسرائیل از آغاز این هفته مناطقی از بخش میانی غزه را مشخص کرده و به ساکنان باقی‌مانده در آن گفته بود که این اماکن را تخلیه کنند. به نوشته رسانه‌های اسرائیل، تسلط نسبی نظامیان این کشور بر مناطق یادشده که جنگ در آن شدید است، دست‌کم به دو هفته دیگر عملیات فشرده نیاز دارد. این رسانه‌ها نوشتند که عمده عملیات اسرائیل در بخش میانی غزه حول اردوگاه البُریج در جریان است. اسرائیل از ساکنان باقی‌مانده در البریج و اردوگاه نصیرات خواسته به سوی دیرالبلح و مناطق جنوبی‌تر از آن حرکت کنند.
سازمان ملل روز پنج‌شنبه هفتم دی هشدار داد که دیرالبلح دیگر توان تحمل آوارگان بیشتر جنگی را ندارد. بخش مهم دیگری از عملیات نظامی اسرائیل در روزهای اخیر در شهر جنوبی خان یونس و اطراف آن در جریان دارد؛ این شهر زادگاه یحیی سنوار رهبر گروه حماس است که اسرائیل احتمال می‌دهد او و محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس، در شبکه‌ تونل‌های زیرزمینی این مناطق پنهان شده باشد.
همچنین در حالی که شهر الرفح در نزدیکی مرز غزه با مصر در هفته‌های اخیر میزبان ده‌ها هزار تن از جابه‌جاشدگان جنگی شده، کارشناسان نظامی در رسانه‌های اسرائیل تأکید دارند برای موفقیت عملیات نظامی کشورشان علیه حماس، گسترش حملات به رفح و دالان موسوم به «فیلادلفی» در این منطقه یک ضرورت است. شماری از یگان‌های زمینی اسرائیلی در روزهای این هفته به نزدیکی محله‌های الرفح رسیدند.
مصر پیشاپیش به اسرائیل هشدار داده که در صدد وادار کردن آوارگان به عبور از مرز و ورود به خاک مصر در الرفح نباشد.
هلال احمر فلسطینی از کشته‌شدن ده‌ها نفر در غزه طی دو روز خبر داد
هلال احمر فلسطین در غزه اعلام کرد تشدید حملات اسرائیلی در مرکز و جنوب این باریکه، که مناطق تحت محاصره ارتش اسرائیل است، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته منجر به کشته شدن ۴۱ تن شده است. براساس این گزارش، روز پنج‌شنبه ده نفر کشته و دست‌کم ۲۱ تن دیگر در نزدیکی بیمارستان الامل زخمی شدند و یک روز پیش از آن نیز حمله در مقابل همین بیمارستانِ وابسته به هلال احمر ۳۱ کشته بر جا نهاده بود. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد فیلم‌هایی از شهر خان یونس دارد که نشان می‌دهد فلسطینی‌ها با پیکرهایی خونین در خیابان‌ها به بیمارستان دیگر شهر، کویتی، می‌رسند و تیم‌های پزشکی درمان آن‌ها را شروع می‌کنند.
این خبرگزاری گفته نمی‌تواند تأیید کند که آیا مجروحین رسیده به بیمارستان کویتی کسانی هستند که در نتیجه حملات در نزدیکی بیمارستان الامل زخمی شده‌اند یا نه. حملات هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل در شهر خان یونس و اطراف آن در روزهای اخیر تشدید شده، زیرا اسرائیل گمان می‌کند که یحیی سنوار، رهبر حماس، در شبکه تونل‌های زیرزمینی در این شهر زادگاه خود پنهان شده است. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه گفت «مأموریت نیروهای مستقر در خان یونس بی‌سابقه است و اکنون به مناطقی رسیده‌اند که قبلاً در آن حضور نداشتند، بر اتاق‌های کنترل (حماس) مسلط شده و تروریست‌ها را از بین می‌برند».
سنتکام: ناو آمریکایی پهپاد و موشک بالستیک حوثی‌ها را رهگیری و منهدم کرد
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، می‌گوید یک ناو ایالات متحده در جنوب دریای سرخ یک پهپاد و یک موشک ضد کشتی بالستیک حوثی‌ها را رهگیری و منهدم کرد. سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است، ناو «یواس‌اس میسون» بین ساعت ۵:۴۵ دقیقه و ۶:۱۰ دقیقه بعداز ظهر پنجشنبه به وقت محلی، یک پهپاد و یک موشک بالستیک ضدکشتی حوثی‌ها را در جنوب دریای سرخ منهدم کرده است.
طبق این گزارش در جریان این حملات به هیچ‌یک از ۱۸ کشتی حاضر در منطقه و سرنشینان آنها آسیبی وارد نشد. سنتکام می‌گوید این بیست و دومین حمله شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به کشتیرانی بین‌المللی از ۲۷ مهرماه تاکنون است.
نتانیاهو جلسه کابینه جنگ درباره آینده غزه را به دلیل اختلافات لغو کرد
گزارش‌ها حاکی است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نشست شامگاه پنجشنبه کابینه جنگی را که قرار بود به موضوع اداره غزه پس از پایان جنگ بپردازد، به دلیل اختلافات با بتسال‌ال اسموت‌ریچ، وزیر دارایی، لغو کرده است. به گزارش تایمز اسرائیل، بنیامین نتانیاهو تاکنون حاضر برگزاری نشستی در خصوص آینده غزه نبوده است و این مسئله عصبانیت دولت جو بایدن را در پی داشته است. رئیس جمهور آمریکا برای این نکته تاکید دارد فقدان برنامه برای آینده نوار غزه باعث خواهد شد که ارتش اسرائیل برای مدت نامعلوم در نوار غزه باقی بماند. طبق این گزارش، نتانیاهو به دلیل تاثیر جناح راست حاضر در کابینه‌اش، با هرگونه نقش تشکیلات خودگردان فلسطینی در اداره آینده غزه مخالف هستند. در فاصله کمی پس از علام خبر از لغو جلسه کابینه در شامگاه پنجشنبه٬ بتسال‌ال اسموت‌ریچ، رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» یک متحد کلیدی در دولت ائتلافی اعلام کرد این حزب نشستی در اعتراض به کنار گذاشته شدن از مباحثات در این زمینه برگزار کند. گزارش رسانه‌های اسرائیلی حاکی است که نتانیاهو پذیرفته است که موضوع آینده غزه در نشست سه‌شنبه آینده کابینه بررسی شود.
خالد مشعل اظهارات خود درباره به رسمیت شناختن اسرائیل را تکذیب کرد
خالد مشعل رئیس پیشین دفتر سیاسی گروه حماس اظهارات منتشر شده از او درباره به رسمیت شناختن اسرائیل را تکذیب کرد.
روزنامه فیگارو روز پنج‌شنبه در گزارشی نوشته بود که مشعل گفته است زمانی که «وقتش برسد»، یعنی زمانی که یک کشور فلسطینی ایجاد شود، مسئله به رسمیت شناختن اسرائیل مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس این گزارش، اما مشعل معتقد است در داخل حماس همه در این زمینه هم نظر نیستند و او نمی‌خواهد بیشتر در این باره حرف بزند. پس از انتشار این گزارش، حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که خبرنگار فیگارو «نظرات شخصی خود» را در متن گزارش گنجانده و خالد مشعل بر امتناع از به رسمیت شناختن اسرائیل تاکید دارد. مشعل به فیگارو گفته بود که حماس از پیمان اسلو «درس گرفته» و بر اساس این پیمان، اسرائیل از سوی سازمان آزادیبخش فلسطین به رسمیت شناخته شد اما به نظر مشعل، در مقابل هیچ‌گونه امتیازی به آن داده نشد.
ادعای نیویورک‌تایمز از «خشونت جنسی» نیروهای حماس علیه زنان اسرائیلی
روزنامه نیویورک تایمز در تحقیقاتی که انجام داده، شواهدی از ۳۰ مورد «تجاوز و خشونت جنسی» علیه دختران و زنان اسرائیلی در حمله اعضای گروه حماس در روز هفتم اکتبر را گردآوری کرده است. این تحقیقات دو ماهه بر اساس ویدئوها، تصاویر، شواهد و داده‌های جی‌پی‌اس، دست‌کم هفت محل را شناسایی کرده که در آن زنان مورد «حمله جنسی» اعضای حماس قرار گرفتند. محل‌هایی که تجاوز جنسی در آن صورت گرفته، کیبوتص‌های اسرائیلی نزدیک به مرز غزه و همچنین منطقه «رعیم» بوده که در ساعات حمله هزاران تن از اعضای حماس هزاران زن و مرد اسرائیلی در یک جشنواره موسیقی صلح‌جویانه در آن شرکت کرده بودند. این تحقیقات که روز پنج‌شنبه، هفتم دی منتشر شد، حاکی است که تجاوز مردان حماس به زنان اسرائیلی موارد مجزا از یکدیگر نبوده، بلکه «بخشی از یک الگوی گسترده‌تر خشونت جنسیتی بود». پیشتر برخی رسانه‌های اسرائیلی مدعی بودند که حماس در آموزش‌های خود برای حمله به اسرائیل، تیم‌هایی از نیروهای خود را مشخصاًً «مأمور تجاوز» به زنان کرده و آن مردان روز ۱۵ مهر قبل از آغاز حمله با «مصرف قرص و مواد روانگردان در اوج روحیه کسب لذت جنسی بودند».
نیویورک تایمز با نیروهایی که در آن روز حمله به محل‌های یادشده رسیده و همچنین با کارشناسان و پزشکان داوطلبی مصاحبه کرده که گفتند جسد بیش از ۳۰ زن و دختر را در اطراف جشنواره «نوا» با لباس‌های پاره شده و با علائم حاکی از «تجاوز جنسی» پیدا کردند. یکی از زنان که با همسرش در جشنواره شرکت کرده بود، پس از تجاوز جنسی به قتل رسیده بود. زن دیگری که خود را در لای بوته‌زارهای محل پنهان کرده و به پلیس اسرائیل نیز شهادت داده است، به نیویورک تایمز گفت تجاوز به ۵ زن و قتل آن‌ها در جاده ۲۳۲ در نزدیکی محل جشنواره موسیقی را با چشم خود دیده است. اسرائیل چند هفته پیش شماری از زنان مأمور خدمت در پلیس و نهادهای امدادی خود را راهی سازمان ملل متحد کرد و آن‌ها در خصوص تجاوز جنسی به زنان و دختران در روز حمله حماس سخن گفتند و خواهان محکومیت آن از سوی نهادهای مدافع زنان در سازمان ملل شدند. اسرائیل از آن‌چه که «سکوت جامعه جهانی» نسبت به خشونت جنسی علیه زنان خود در حمله حماس اظهار خشم و سرخوردگی کرده است.
 لاوروف: اهداف نظامی ما در اوکراین و اسرائیل در غزه، یکسان است!
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای در مسکو گفت اهداف نظامی روسیه در اوکراین و اسرائیل در غزه یکسان است.
او روز پنج‌شنبه، هفتم دی، در مصاحبه با شبکه روسیه‌ ۲۴ در آستانه پایان سال میلادی ۲۰۲۳ گفت: «اهدافی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از جنگ غزه اعلام کرده، در خصوص از بین بردن حماس به عنوان یک گروه نظامی و اصولاً به عنوان یک سازمان، شبیه غیرنظامی کردن (باریکه غزه) است...این بسیار شبیه اهداف ما در اوکراین است». روسیه در حالی مناسبات نزدیک با سران گروه حماس را حفظ کرده که این گروه از سوی آمریکا، اروپا و کشورهای دیگری در جهان تروریستی شناخته شده است. وزیر خارجه روسیه این را نیز گفت که «ما باید مراقب تاریخ مشترک خود با اسرائیل، و قبل از هر چیز، مبارزه با نازی‌ها باشیم. این چیزی است که حقیقتاً ما را از نظر تاریخی متحد می‌کند».
لاوروف در مورد بنیامین نتانیاهو این را نیز گفت که «او با وجود انتقادها از سراسر جهان و در حالی که با شرایط پیچیده روبه‌رو شده بود، در باره روسیه صحبت نکرد». اشاره وزیر خارجه روسیه به موضع‌گیری‌های نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص حمله روسیه به اوکراین بود که از نظر برخی‌ها در اسرائیل و جامعه جهانی محتاطانه و از روی ملاحظه نسبت به منافع اسرائیل در سوریه بیان شده بود. رهبر سیاسی اسرائیل در خصوص آن مواضع خود در آغاز حمله روسیه به اوکراین توضیح داده بود که روسیه در سوریه نفوذ و حضور نظامی دارد و برای اسرائیل منافعش در سوریه حائز اهمیت است. سرگئی لاوروف اما از یائیر لاپید، رهبر کنونی اپوزیسیون اسرائیل، که در آغاز حمله روسیه به اوکراین در دولت نفتالی بنت، نخست وزیر وقت، مقام وزیر خارجه را در دست داشت، انتقاد کرد. لاوروف گفت «یائیر لاپید مرا بسیار شگفت‌زده کرد...گفتند روسیه با زور در صدد تسلط بر سرزمین اوکراین است. این ناعادلانه بود و من با او در این باره صحبت کردم».
سخنان سرگئی لاوروف در درک اهداف اسرائیل از حمله به غزه در حالی است که دولت روسیه در ماه نخست جنگ میان اسرائیل و گروه حماس، هیئتی از سران حماس را به مسکو دعوت کرد. اعضای آن هیئت در آن سفر از جمله با معاون وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کردند.
شاخه نظامی حماس که در حمله خود به اسرائیل در روز ۱۵ مهر ۲۴۰ اسرائیلی را به غزه ربوده بود، همچنین ماه گذشته برای «ابراز حسن نیت» نسبت به رهبری روسیه، یک مرد ۲۵ ساله شهروند اسرائیلی روس‌تبار را که در اسارت داشت، بدون هیچ امتیازی در برابر او، آزاد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها