به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۳۰ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۴۵۷۸۶

یکپارچگی نظام مهندسی تا پایان امسال

گروه اقتصادي: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شاخص های بهره وری به طور میانگین از سال 76 تاکنون 40 درصد کاهش داشته است، اظهار امیدواری کرد: یکپارچگی نظام مهندسی تا پایان سال عملیاتی شود.
یکپارچگی نظام مهندسی تا پایان امسال
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی با تاکید بر پیگیری بحث یکپارچگی نظام مهندسی توضیح داد: ضمن اینکه همه مهندسان باید از قواعد عمومی پیروی کنند، باید در درون این یکپارچگی تخصص گرایی با ارتقای فن آوری شکل بگیرد و رقابت مهندسی درون رشته ای مدنظر قرار بگیرد. وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به یکی از حاضران با اشاره به اینکه موافق تقویت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در زمینه فروش خدمات و فعالیت بخش خصوصی در این زمینه است؛ گفت: اخیرا شورای عالی فنی راه و شهرسازی تشکیل شده و رتبه بندی درون حرفه ای پیمانکاران می تواند در این شورا طرح شود. وی در خصوص پرداخت مطالبات پیمانکاران اعلام کرد: تا پایان سال گذشته 3000 میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران پرداخت شد و در ماه پایانی سال گذشته اقدامات مطلوبی در این زمینه صورت گرفت که میزان تخصیص بودجه وزارتخانه را نزدیک به 70 درصد رساند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بحث مطالبات پیمانکاران را پیگیری می کنم و امیدوارم بزودی پرداخت جدی مطالبات را داشته باشیم. همچنین در زمینه تامین قیر علاوه بر سهم مصوب، مذاکراتی در حال انجام است که خبرهای خوبی در آینده در این زمینه منتشر می شود. وی یادآور شد: معتقدم تا وقتی که نتوانیم یک سهم اجتماعی از موقعیت سکونتگاه خود داشته باشیم، شهرها قربانی ناکارآمدی و تغییر مکرر سیاست ها می شوند. اصلی ترین مسئله ما این است که در جامعه ارتباط و گفتگوی اجتماعی را برقرار کنیم. وی افزود: لرستان جزو اولین استانهایی است که به شبکه ریلی متصل شده و سوال این است چرا نرخ بهره وری دراین زمینه پایین است؟ با وجودی اینکه کشور از نظر خدمات زیربنایی، آموزش، بهداشت و درمان و آموزش عالی به طور میانگین در وضعیت بهتری نسبت به کشورهای منطقه قرار دارد اما شاخص بهره وری پایین است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شاخص بهره وری را اگر در سال 1376 ، 100 در نظر بگیریم در سال 92 به طور میانگین در حوزه های مختلف به 60 درصد رسیده و این سوال مهمی است که پیشروی ملت و دولت قرار دارد. وی در بخش دیگری از سخنانش ابراز داشت: چرا ما نسبت به آنچه داریم احساس تعلق نمی کنیم و حفظ تعلق ما نازل و کم است. این هوا، زمین، بستر خاک و آب برای همه ما است اما نحوه استفاده از آن چگونه است؟ چرا در اکثر شهرهای بزرگ کشور تعداد روزهای پاک به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد؟ چرا مجموعه تلاش ها به جای اینکه منجر به افزایش کیفیت زندگی شود منجر به عدم رفاه می شود؟ و چرا جامعه می پذیرد که برخی کارها مکرر انجام شود.

آخوندی با اشاره به اینکه اگر تمام پروژه های عمرانی تکمیل شوند و با اختصاص بودجه آیا مشکل اشتغال حل می شود؟ یادآور شد: شهروندان با توجه به صفات شهروندی در فرآیند توسعه نقش و سهمی برای خود قائل نیستند و دولت محور امور است. دانایی، ثروت و قدرت ایجاد می کند ولی ما اعتقادی به آن نداریم. وی ادامه داد: در لرستان 45 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده حال حفظ تعلق ساکنان چقدراست؟ و چقدر حاضرند از محله خود حراست و نگهداری کنند و اگر حس تعلق نباشد چگونه می توان در حفظ آن کوشید. آخوندی گفت: به این نتیجه رسیده ام که شهر پیش از آنچه یک کالبد باشد یک واحد اجتماعی و شهر موجودی اجتماعی است. عدالت جغرافیایی یکی از مشکلات کشور است که در وضعیت نازلی قرار دارد زیرا که عدالت سکونت در پهنه سرزمین و در هر استان متفاوت است؛ چرا که ما هویت سرزمینی برای خودمان قائل نیستیم.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور به لرستان کسی در مورد آینده استان و شهر و نقشی که این استان در کشور دارد، صحبت نمی کند و گرفتن اعتبارات بیشتر و موارد اینچنینی همواره مد نظر است. وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در طرحهای شهرسازی آمارها نشان می دهد در یک طرح ساخت بخشهای اداری و تجاری حداکثری اجرا و طرحهای خدماتی، فرهنگی و فضای سبز زیر 30 درصد اجرا می شوند و آن مکان در نهایت به شهری غیرقابل زندگی تبدیل خواهد شد
مرجع : ايرنا