به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۹:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۱ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۴۵۸۵۴۷

بازدید همزمان  بایدن وترامپ از مرز مکزیک

بازدید همزمان  بایدن وترامپ از مرز مکزیک
گروه بین الملل: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و دونالد ترامپ به طور همزمان از مرز تگزاس با مکزیک بازدید کرده و هر دو تاکید کرده‌اند که قادر به رسیدگی به مشکل مهاجرت غیرقانونی هستند.
مساله مهاجران غیرقانونی در آمریکا به شدت تفرقه‌انگیز است و در انتخابات ریاست جمهوری نقش پررنگی خواهد داشت.
 ترامپ در این سفر از وضعیت «خیلی خطرناک» در مرز سخن گفت و  بایدن رقیب جمهوری‌خواه خود را متهم به کارشکنی در مسیر تلاش دولت برای مقابله با عبورهای غیرقانونی کرد.
اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان اخیرا یک طرح اصلاحات مرزی را مسدود کردند. دمکرات‌ها می‌گویند این اقدام با هدایت  ترامپ انجام شد و هدف آن جلوگیری از ثبت یک پیروزی برای آنها در مورد یک مساله مهم انتخاباتی بود.
 ترامپ در تگزاس گفت که اگر او رئیس جمهور شود مساله مهاجرت غیرقانونی را «حل» خواهد کرد. او قبلا قول داده است اگر در انتخابات برنده شود دست به اخراج انبوه مهاجران خواهد زد.
این موضوع به شدت در کانون توجه است چون در دوران ریاست جمهوری  بایدن بیش از شش میلیون و ۳۰۰ هزار مهاجر هنگام عبور غیرقانونی از مرز دستگیر شده اند که رقمی بزرگتر از روسای جمهور قبلی است.
با این حال کارشناسان می‌گویند که دلایل جهش شمار مهاجران پیچیده است - و برخی عوامل آن به پیش از دولت بایدن برمی‌گردد و از کنترل دولت خارج است.
 ترامپ در سخنرانی خود گفت که «هزاران» مهاجر از خاورمیانه و آفریقا به طور غیرقانونی از طریق مکزیک وارد آمریکا می‌شوند. در واقع اکثریت کسانی که هنگام عبور از مرز دستگیر می‌شوند اهل آمریکای لاتین هستند.او همچنین به آنچه اخیرا «جرایم مهاجران بایدن» نام داده حمله کرد. داده‌هایی ملی که نشان دهنده شواهدی دایر بر موج وقوع جرایم توسط مهاجران در شهرهای آمریکا باشد وجود ندارد.
در جریان بازدید  ترامپ از «ایگل پس»، هواداران و معترضان تجمع کردند.
انریکتا دیاز، ۸۱ ساله،  گفت که او از پیشنهادهای  ترامپ برای نظامی‌تر کردن مرز حمایت می‌کند. ترامپ همچنین با گرگ ابت، فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس، دیدار کرد که مشغول کشمکش با دولت فدرال برای استفاده از اختیارات خود برای جلوگیری از عبورهای غیرقانونی از مرز بوده است. او همچنین گروه‌هایی از مهاجران را با اتوبوس به ایالات شمالی فرستاده است.
همزمان  بایدن - که به شوخی گفت متوجه نبود «دوست خوب» او  ترامپ قرار است در همان روز از تگزاس بازدید کند - به دیدار مقام‌های مرزی در برانزویل رفت.
او بعد از این دیدارها بر نیاز به اقدام فوری و اختصاص منابع بیشتر برای نیروهای مرزبانی تاکید کرد. او گفت که لایحه اصلاحات مرزی «به دلیل جناحی‌گری افراطی از خط خارج شد.»
او از رقیب خود خواست برای حل مساله به او ملحق شود. بایدن به همراه آلهاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی، به تگزاس رفت که موضوع خشم حزب جمهوری‌خواه بوده است.
 مایورکاس پیشتر در ماه جاری اولین عضو کابینه در تاریخ آمریکا شد که در رابطه با اتهام کوتاهی در جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی استیضاح می‌شود. از آنجا که سنا با اختلاف یک کرسی در کنترل دمکرات‌هاست بعید است که  مایورکاس در چنین فرآیندی برکنار شود. ترامپ مساله مهاجرت غیرقانونی را در کانون مبارزات سیاسی خود قرار داده و زمانی که رئیس جمهور بود پروژه ساخت دیوار در مرز با مکزیک را جلو برد.
تنها رقیب او در انتخابات مقدماتی برای کسب نامزدی حزب نیکی هیلی است. در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات،  بایدن کم و بیش رقیبی ندارد.
اهمیت مساله مرزی در نظرسنجی‌ها مشخص است. بیش از دو سوم پاسخ دهندگان به یک نظرسنجی شبکه سی‌بی‌اس در ماه ژانویه گفتند که از عملکرد  بایدن در این زمینه ناراضی هستند.
در سایر شهرهای بزرگ آمریکا دور از تگزاس هم سیل مهاجران غیرقانونی باعث فشار زیاد بر سیستم‌های اداری برای پردازش درخواست‌ها و خدمات تامین اجتماعی شده و روابط  بایدن با برخی مقام‌ها در ایالت‌های دمکرات را متشنج کرده است.مهاجرانی که اخیرا وارد شیکاگو شده‌اند - بعد از آنکه براساس ابتکار عملی از سوی فرماندار تگزاس به آنجا گسیل شدند - شرح دادند که چگونه برای یافتن سرپناه و کار در تقلا هستند.
کارن دیاز، که ماه پیش با سه فرزند خردسالش از ونزوئلا وارد آمریکا شد، گفت که به جای اعانه به یک شغل پایدار نیاز دارد.
دیلیشا گیلن-اولیویا، که همین پنج روز قبل از هندوراس وارد آمریکا شده، گفت که در یک کلیسا و اتوبوس می‌خوابد چون هنوز سرپناهی نیافته است.
در تحولی جداگانه قاضی یک دادگاه فدرال یک طرح تازه جنجالی از سوی  ابت، فرماندار تگزاس، را مسدود کرد. براساس این طرح عبور غیرقانونی از مرز یک عمل مجرمانه تلقی می‌شود که با حبس قابل مجازات خواهد بود.این طرح موسوم به «اس‌بی۴» اختیارات گسترده‌ای به مقام‌ها برای دستگیری افراد مظنون به ورود غیرقانونی از مکزیک می‌دهد.
اما قاضی در حکم خود به نفع دولت بایدن رای داد که استدلال می‌کند این مصوبه با اختیارات دولت فدرال تداخل دارد.  ابت قول داده است تجدید نظر بخواهند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها